2 914 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Planering garage, prickat område.
Är i tagen med att kolla av läget med garage, ringde min lokala byggnämnd och frågade lite.
Jag har prickat område ca 6 meter in där jag vill bygga, eftersom jag har sluttande tomt vill jag helst bygga kanske 2 meter in på tomten.
Däremot fick jag se att de andra prickande områdena i mitt grannskap och de har garage längs med vägen kanske 5 meter in, området som var prickat ser ut som mer än 12 meter så de står alltså på prickat område.
När jag ringde sa de att det kan göras undantag ibland.
Hur stor chans har man med det här tror ni?
Planritningen är från 1968.
mvh Robban
Jag har prickat område ca 6 meter in där jag vill bygga, eftersom jag har sluttande tomt vill jag helst bygga kanske 2 meter in på tomten.
Däremot fick jag se att de andra prickande områdena i mitt grannskap och de har garage längs med vägen kanske 5 meter in, området som var prickat ser ut som mer än 12 meter så de står alltså på prickat område.
När jag ringde sa de att det kan göras undantag ibland.
Hur stor chans har man med det här tror ni?
Planritningen är från 1968.
mvh Robban
Enda sättet att få rätt på det är att rita in hur du vill göra och sen be om ett möte med lämpliga personer som håller i byggloven.
Det kan ju vara prickat för ledningsservitut som inte lägre är aktuella tex. Idag kan man ju också i ganska stor omfattning borra sig fram under mark istället för att gräva
Det kan ju vara prickat för ledningsservitut som inte lägre är aktuella tex. Idag kan man ju också i ganska stor omfattning borra sig fram under mark istället för att gräva
Tack för svaret, ja vad jag förstått så är det alltid besvärligt med myndigheter.
Sen vet jag inte hur de kan få ut rätt mått av kartan som är en enda röra. Mvh
Sen vet jag inte hur de kan få ut rätt mått av kartan som är en enda röra. Mvh
Det brukar ofta vara prickad mark 6 m mot väg, dels för att få plats med en bil uppställd framför garaget, dels för att inte byggnader ska skymma sikten och göra området trafikfarligt.
Vissa mindre byggnader som carport eller garage, kan man dock ibland få dispens för att få uppföra helt eller delvis på prickad mark, det avgör din kommuns bygglovsavdelning.
Vissa mindre byggnader som carport eller garage, kan man dock ibland få dispens för att få uppföra helt eller delvis på prickad mark, det avgör din kommuns bygglovsavdelning.
När jag hade det problemet på ett tidigare hus åkte jag till kommunens bygglovsavdelning och förklarade vad jag ville göra och varför...fick lite bra tips och kunde bygga 1.5 meter in på prickad mark.
Det är en klar fördel att ha exempel på andra fastigheter där det tillåtits göra liknande avsteg.
Klicka här för att svara