13 071 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Vedskjul på lecablock
Hej,
Här kommer några frågor från en riktig bygg-nybörjare som vill bygga ett tak över en vedhög och som gärna tar emot råd och tips.
Tanken är ett enkelt skelett av trä, med glesa ribbor på kortsidorna för regnskydd och tak av korrungerad plåt.
Hela strukturen blir ca 5x2.2m och 1.8-1.6m i höjd m sluttande tak.
1. Hur tätt/glest bör reglarna sitta? Är det vettigt att ha lite grövre reglar i hörnen (45x145mm) och 45x45 i övrigt?
2. Vilken grund blir bäst? Funderar över lecablock.
3. En dum frågan, men: Var börjar man? Är det enklast att börja med att bygga sidorna separat och sedan resa dem o fästa ihop dem på plats (lite som prefab)? Eller börjar jag med att bygga en horisontell ram som vilar på lecablocken och bygger uppåt? Eller något annat? (Ja, det är en allvarlig fråga
)
Jag tar tacksamt emot tips. Har aldrig byggt något liknande innan.
Här kommer några frågor från en riktig bygg-nybörjare som vill bygga ett tak över en vedhög och som gärna tar emot råd och tips.
Tanken är ett enkelt skelett av trä, med glesa ribbor på kortsidorna för regnskydd och tak av korrungerad plåt.
Hela strukturen blir ca 5x2.2m och 1.8-1.6m i höjd m sluttande tak.
1. Hur tätt/glest bör reglarna sitta? Är det vettigt att ha lite grövre reglar i hörnen (45x145mm) och 45x45 i övrigt?
2. Vilken grund blir bäst? Funderar över lecablock.
3. En dum frågan, men: Var börjar man? Är det enklast att börja med att bygga sidorna separat och sedan resa dem o fästa ihop dem på plats (lite som prefab)? Eller börjar jag med att bygga en horisontell ram som vilar på lecablocken och bygger uppåt? Eller något annat? (Ja, det är en allvarlig fråga
Jag tar tacksamt emot tips. Har aldrig byggt något liknande innan.
En granne i området har använt EU-pallar som "grund" för sitt vedförråd. Det är ganska långt, säkert mer än 5 meter. På sidorna och baktill varje EUpall har han brädor som sitter glest, spikade mot en hörnstolpe som inte är särskilt grovt. Som tak har korrugerat plåt. Vid behov är det enkelt att förlänga med ytterligare EUpallar. Det ser mycket prydligt ut.
Här kan du säkert hitta en del inspiration. Förläng det bara så långt du vill.
http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/byggbesk.aspx?Id=28
http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/byggbesk.aspx?Id=28
Klicka här för att svara