Har lånat takstolsboken på bibblan (2004) och börjat kolla lite 
Det jag kollar på nu är en 38° ramverkstakstol, men nu har jag en fundering?
Vad är den nedre delen för något? JM-RM.
R = takstol, RM = mellanbjälke, men sen då, hur menar de att det sitter?
Hade tänkt att ha loft på garaget och en spännvidd på ca 7m och längd ca13m.
R/RM ser ut att vara en vertikal stötta som går hela vägen mellan alla takstolarna.
Kan man ersätta med limträbalk och stötta på några punkter, eller är det bara att glömma?
Har läst på forumet att det inte är så himla mycket dyrare att köpa färdiga takstolar, men man kan ju fundera lite iaf, så man ser vad det kan komma att kosta på ett ungefär att göra själv
Tänkte räkna lite på vad garaget kan hamna på i lösvirke...
Det jag kollar på nu är en 38° ramverkstakstol, men nu har jag en fundering?
Vad är den nedre delen för något? JM-RM.
R = takstol, RM = mellanbjälke, men sen då, hur menar de att det sitter?
Hade tänkt att ha loft på garaget och en spännvidd på ca 7m och längd ca13m.
R/RM ser ut att vara en vertikal stötta som går hela vägen mellan alla takstolarna.
Kan man ersätta med limträbalk och stötta på några punkter, eller är det bara att glömma?
Har läst på forumet att det inte är så himla mycket dyrare att köpa färdiga takstolar, men man kan ju fundera lite iaf, så man ser vad det kan komma att kosta på ett ungefär att göra själv
Tänkte räkna lite på vad garaget kan hamna på i lösvirke...
Är inte R och RM upplagspunkter, som i bärande vägg?
Till mitt garage blev det:
19st takstolar från Rättvik till Borlänge
Ramverk med förstärkning till underramen - spv 7200mm
Ingen balk eller limträ har använts.
30663:-
Kan rekommendera att kolla med Rättviks takstolsfabrik (AB Karl Hedin) också.
Till mitt garage blev det:
19st takstolar från Rättvik till Borlänge
Ramverk med förstärkning till underramen - spv 7200mm
Ingen balk eller limträ har använts.
30663:-
Kan rekommendera att kolla med Rättviks takstolsfabrik (AB Karl Hedin) också.
Testar skicka en bild från telen-PC- skrev:
Om det o-funkar ska jag försöka fixa ikväll.
Förstärkningen ser ut som underramen.
Sent from my LT15i using Tapatalk
Lyftes upp med traktor.-PC- skrev:
Ska se om jag har nå vikt på nåt annat papper.
Men jag undrar om det inte hade gått att lyfta upp dom upp och ner och sedan vända upp dom.
Förstärkningen till underramen lyftes lätt upp på 2 man.
Sent from my LT15i using Tapatalk

R är upplagspunkten för hjärtväggen (eller motsvarande) som behövs om spännvidden på bjälklaget blir tillräckligt stor, dvs över 4-5 meter.
JM och RM är upplagspunkterna på yttervägg och hjärtvägg för de extra golvbjälkarna, mellan takstolarna.
För takstolarna ligger (ofta) på cc1200, medan man sen behöver ett golvbjälklag i cc600.
Den inritade avväxlingsbalken ligger längs med huskroppen, och kopplar ihop alla takstolar samt mellanbjälklag med varandra.
Jag spikade den mot takstolarna med 3st 4" spik, och skruvade den mot extra mellanbjälklagsbjälkar medelst gaffelankare och ankarskruv.
Jag tror du har lika stor egen materialkostnad på 7 meters takstolar som vad de kostar att få färdiglevererade från takstolsfabrik.
Beställ samtidigt de extra bjälkarna till mellanbjälklaget då dom har bra pris på C24 och du får på mm exakt samma dimension som takstolarna är gjorda av.
Ev limträbalk brukar också vara smart att ta i samma leverans.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Aha, då är jag med i matchen igen 
Jo,lägga upp och sedan vända upp dem går ju, blir lite trixande på slutet då bara.
Jag ska ha lite höjd på väggarna 3,5-4m, så det blir ju en bit upp, men man kanske kan fixa en jib till traktorn, fast det blir nog högt ändå, men det lär ju vara en del hjälp i.a.f.
Jo,lägga upp och sedan vända upp dem går ju, blir lite trixande på slutet då bara.
Jag ska ha lite höjd på väggarna 3,5-4m, så det blir ju en bit upp, men man kanske kan fixa en jib till traktorn, fast det blir nog högt ändå, men det lär ju vara en del hjälp i.a.f.
Klicka här för att svara