L
lite_bakom: Hmm rummet kommer användas som gästrum/tvrum för barnen så ångspärr på ytterväggarna hade jag nog tänkt sätta hursom. Dock klurar jag lite på den nya "ytterväggen" som delar av garaget om man bara delar av garaget och sätter ångspärr så kommer det bli spalter utan ångspärr i väggen mellan hus&garage. Något tips där? Lite krångligt förklarat kanske?!?
18 svar · 19,7k läst
·
T
thomasx: Det är några saker att tänka på. Det är inte bara att be en plåtslagare bocka till en durkplåt, den ska bära en bil och måste förstärkas så den klarar lasten. Det är knappast något som slängs ihop på en timme. Om det är så hög kant att det tar i under bilen när du t.ex. backar upp är det inte säkert att det räcker med en kort ramp. Sluttar uppfarten utanför garaget också?
16 svar · 27,7k läst
·
F
Fredrik Jacobsson: Jag ska också bygga EI30 klassat garage och min port är vänd ut mot gatan men ligger "bakom" huset på tomten så att säga. Så min port måste vara EI30. Har bara hittat Daloc S60 ståldörrar men är inte så snyggt. Någon som har annat tips?
15 svar · 9,8k läst
T
thsi: Hej! 2010 beställde jag en 15kvm bod till min 5*3 m platta av denna firma . Jag köpte också resningen av boden. Allt fungerade till 100% och de var verkligen flexibla och duktiga när det gällde utformning och hantverk. Har för mig att de håller till i Göteborgstrakten.http://www.friabodar.se/bild.html
3 svar · 2,4k läst
K
Karriärmamman: ok, det var intressant. Vi kommer troligen inte ha så stora temperaturskillnader.
7 svar · 3,2k läst
T
TVRS: Hej Katten12! Du har PM.
69 svar · 8,7k läst
S
sawdustmaker: Spånsug låter rätt mycket :(
2 svar · 1,5k läst
A
Avemo: Det finns regler som säger att ändrad användning av en byggnad kräver bygglov. Du hade den till förvaring förr och skall ha den till förvaring framöver, så det lär inte vara applicerbart. Dessutom rör det sig storleksmässigt om en friggebod som du får bygga ny utan bygglov, så jag har svårt att tänka mig att det du vill göra kräver bygglov. Luftspalter skadar inte. Med tjock
1 svar · 2,3k läst
Z
ZeroX66: Ingen dum idé, skulle kunna fungera.... finns det fler sätt?
5 svar · 5,1k läst
·
S
Studion: Björn, har du lust och tid att berätta mer ingående om lösningen med Stepisol/markskiva? Stort tack på förhand!
41 svar · 6,9k läst
·
S
sierra: Så egentligen kan jag idag påbörja arbetet, då syftet just nu är att "snygga till" övervåningen, sen i efterhand ansöka om "gäststuga" bygglov ( då när jag kommit på att ändra nyttjandet) ( behöver ju inte anlägga WC och kök )
3 svar · 5,8k läst
J
jostsweden: Plastkilar går fint, du kan fästa dom i regeln med spik eller skruv om du är rädd att dom ska krypa iväg med tiden. Sen 1,5 cm i sidled kan du lösa genom att såga ur ett jack där det behövs. Alternativt om det är åt andra hållet så kan du skruva fast en till regelstump så regeln blir dubbla tjockleken över plinten. Sen jackar du ur i den, använd många å rejäla skruv. Lycka till!
7 svar · 20,7k läst
·
T
thomasx: Ring byggnadskontoret i din kommun och fråga vad som gäller, sånt kan variera. Men jag kan rekommendera 6 m just för att få plats med en bil.
2 svar · 2,8k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] 1,8m ner? Du menar nog kompressor och inte elpatron, gissar jag?! :) Mängden varmvatten, som förbrukas på sommaren borde väl inte påverka gångtiderna/starterna speciellt mycket baserat på pumpstorlek. 20':- för 20m får det ju att verka som att det kostar 1000:- /m.. Låter lite märkligt alltihop..
14 svar · 4,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: Isoleringsofftopic flyttat hit: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/223002-proportion-isolering-tak-vs-vagg.html Alltså diskussionen om hur mycket det bör vara i vägg resp tak.
18 svar · 9,8k läst
pelpet
pelpet: Bergoplattor är ju bra men de ger ju absolut ingen isolerande effekt. Illafall inte de varianter som är fulla med hål.
9 svar · 3,0k läst
K
kurt01: Det är förmodligen en kabel som ägs av Skanova. Jag får ta å kolla upp det. Det är ju en anledning till varför jag inte vill gräva att det ligger en telekabel där.
4 svar · 2,9k läst
P
pjfj: Hur har det gått?
4 svar · 2,6k läst
·
IngemarB
IngemarB: Har en carport byggd 2004 som har en långsida täckt med panel. Det regnar in och snöar måttligt. Bostadshuset ger lä i västerläge där det inte finns panel. Den yttersta paneltäckta delen har jag klätt med en skiva som målats i huset kulör. Bärande stolpar givetvis målade. Takstolar och reglar i övrigt är obehandlade. Efter snart 10 år är inget märkbart angripet av röta eller
0 svar · 2,1k läst
·
D
Daniel Larsson: [citat] Ahh.. du missförstod mig nog =) skall gräva ur för att få bort beväxligheten =) sen givetvis 120cm ner i marken för plintar... fyller rätt nivå med 8-16 grus.. Det ända jag oroar mig för nu är hur jag skall gör med vattenleningen som går 90grader upp från min 120cm djupa schakt fram till boden... Lednignen ligger ju i kanten av boden så boden borde väl inte isloera så
4 svar · 2,3k läst
H
Honken79: Stockholm 1 inlägg [h=2]Bygga med kallmurad grund [/h]Jag är långtifrån expert, men väldigt intresserad av att bygga både miljövänligt, men också traditionellt och tidstypiskt. På mitt fritidshus i Dalarna, från slutet av 1800-talet, så vill jag bygga ett bastuhus/friggebod. Men jag vill göra det så det ser gammalt ut och därför är min idé kallmurad stengrund, liggande timmer,
0 svar · 1,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Lagligheten har två aspekter som jag ser det. - Det finns inget förbud mot skarvsladdar, luftledningar och stickpropp på carporten, även om det finns en elcentral där. Det kräver bara CEE-don som garanterar att fas och nolla inte vänds. - Men sedan finns allmänna regler om god praxis, lämplighet, underhåll, materielval. Det finns inte heller här något som direkt motsätter sig mot
4 svar · 1,9k läst
M
M_junken: Hmm ja dsub det kanske inte va en dum ide! Med tanke på GoForIt´s erfarenheter så blir man ju lite fundersam på om det kanske kostar mer än det smakar att isolera hela garaget!! Ska kika lite på ett förråd i garaget, tack för tipsen!! //Micke
7 svar · 2,4k läst
·
B
blygarn: Varför sätter man distanser under gipsen?
19 svar · 23,6k läst
S
Sanctis: Jo man kan förlänga läkten upp på balken då den är i linjen, men jag tycker det blir lite fult eftersom limträbalken sticker ut i hörnet och gör att man får "klippa runt"...långsidan har också liggande panel på samma sätt
2 svar · 1,3k läst
·
D
Differentialen: Tack för synpunkterna. [citat] Men finns det andra nackdelar? Och litet mer försiktig bör man väl vara än om man använder betongblock? Om det inte finns några hakar tycker jag att nästan ingen borde använda betongblock eller prefabricerade betongblock med invändig isolering för enklare byggnader. [citat] Det normala verkar ju vara att använda mur- och putsbruk. Frågan är om det
2 svar · 1,9k läst
J
Jokt: Tack för det snabba svaret, känns som en vettig plan. Bor uppe i Norrbotten så räknar med ca 2 meter djup på plintarna.
2 svar · 2,4k läst
1
111111: Nu skriver du att det skall vara så billigt som möjligt, vilket detta kanske inte riktigt stämmer in på .....;) men med en bygg fläkt, ev mod denna ger mycket värme på kort tid
2 svar · 6,2k läst
S
Studion: Problemet är att det bara finns en balk. Den går genom hela byggnaden och sitter i mitten. Till vänster i översta bilden i mitt första inlägg ser ni (lite suddigt) vad jag menar.
4 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.