Jag håller på med att bygga ut en oisolerad garage/förrådsbyggnad som byggts som ett provisorium med någon slags undersyllar av tjära- eller cuprinolbehandlade träbjälkar som är ca 7 x 7 tum. De här undersyllarna hade jag tänkt byta ut mot något mer permanent med hjälp av domkraft. Sedan hade jag tänkt använda samma sorts "undersyllar" för utbyggnaden också.

Att lyfta huset är inga problem. Det finns gluggar mellan syllarna som är till för att man skall kunna göra detta och byggnaden är bara på 30 kvm så den biten är inga problem.

Från början hade jag tänkt använda vanliga cementblock. Men sedan kom jag på att jag någon gång i framtiden kanske skulle vilja isolera byggnaden och kanske gjuta en betonggrund. Så frågan är vad som blir den mest flexibla och enkla lösningen.

En väldigt billig variant som jag fått tips om är att ersätta träundersyllarna med murblock av lättklinkerkulor. En fördel med dessa jämfört med cementblock är att de isolerar mot kyla bra mycket bättre än betongblock. Då kan man isolera väggar och tak utan att först ersätta cementblocken. Den här varianten diskuteras här på forumet:

http://www.byggahus.se/forum/smahus...-grund-till-forradsdel-utan-grundelement.html

Tycker dock att de här lättklinkerkuleblocken verkar väldigt spröda och sköra. Måste man inte vara väldigt försiktig om man använder murblock av lättklinkerkulor för ett sådant här ändamål? Finns det av detta skäl några speciella knep om man bör använda om man använder sådana här block för detta ändamål?

Ett annat problem är att materialet är rätt gropigt. Så myror lär ju tar sig in och ut rätt lätt om man inte smetar på litet cement eller någon slags lämplig tätningsmassa. Kanske även möss (de lär ju kunna pressa ihop kraniet så att drygt 3 mm räcker.) Har någon något tips på någon lämplig tätningsmassa som man kan använda mellan blocken och på ovansidan mot "tjärpappen" under syllarna?

Sedan finns ju alternativet att köpa prefabricerade kantelement av betong med isolering inuti. Frågan är om det är värt att investera i detta. I dagsläget behöver jag varken isolering eller betonggolv. Frågan är hur mycket jag är beredd att pröjsa för att få en litet bättre lösning om jag vill gjuta en platta någon gång i framtiden. Sedan verkar det också bli mer besvärligt att byta ut träundersyllarna mot prefabricerade kantelement eftersom undersidan inte brukar vara platt och plan hela vägen som träundersyllarna och murblocken av lättklinkerkulor.

Om man någon gång i framtiden skulle gjuta en platta och "undersyllarna" är av lättklinkerkuleblock tycker jag väl också att underlaget bör ha legat till sig åtskilliga år. Det verkar inte vettigt om de tyngre belastade kanterna vill sjunka ner mer än betongplattan som skrovligheterna i blocken låsts fast mot. Men mot ett underlag som blivit väldigt stumt eller något typ orörd pinnmo förefaller det här väl lättklinkerkuleblocken inte som en alltför dum lösning.

Någon som har några synpunkter på tankegångarna ovan?

M
Har bara ett par kommentarer:

Differentialen skrev:
Tycker dock att de här lättklinkerkuleblocken verkar väldigt spröda och sköra. Måste man inte vara väldigt försiktig om man använder murblock av lättklinkerkulor för ett sådant här ändamål? Finns det av detta skäl några speciella knep om man bör använda om man använder sådana här block för detta ändamål?
Det byggs väl husgrunder av lecablock var dag? Tror inte du behöver oroa dig för hållfastheten...

Differentialen skrev:
Ett annat problem är att materialet är rätt gropigt. Så myror lär ju tar sig in och ut rätt lätt om man inte smetar på litet cement eller någon slags lämplig tätningsmassa. Kanske även möss (de lär ju kunna pressa ihop kraniet så att drygt 3 mm räcker.) Har någon något tips på någon lämplig tätningsmassa som man kan använda mellan blocken och på ovansidan mot "tjärpappen" under syllarna?
Mur- och putsbruk? Både mellan blocken och på utsida (insida om man kommer åt?)

Tack för synpunkterna.

MaxPax skrev:
Har bara ett par kommentarer:

Det byggs väl husgrunder av lecablock var dag? Tror inte du behöver oroa dig för hållfastheten...
Men finns det andra nackdelar? Och litet mer försiktig bör man väl vara än om man använder betongblock?

Om det inte finns några hakar tycker jag att nästan ingen borde använda betongblock eller prefabricerade betongblock med invändig isolering för enklare byggnader.

MaxPax skrev:
Mur- och putsbruk? Både mellan blocken och på utsida (insida om man kommer åt?)

Det normala verkar ju vara att använda mur- och putsbruk. Frågan är om det finns någon tätningsmassa man skulle kunna använda för liknande ändamål.

En annan fråga är om det hör till ovanligheterna att man använder Leca-block och liknande utan att också använda murbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.