Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Sulan72: Vilken höjd ska jag sätta tilluftsventilerna på i ett garage? Kommer att montera två ventiler på vardera sida porten men vad säger normerna om höjden för dom?
Oldboy: Är en av de få bärande bjälkarna försvagad så måste det nya takets takstolar/bjälkar klara att bära snölast, då det gamla taket inte kan användas som stöd. Tror att det bästa är att riva upp det gamla taket (papp, spont och isolering), och sala på de befintliga bjälkarna så att hela takets bärighet ökar, och framförallt måste den försvagade bjälken styvas upp till minst
Norrlandskusten: Som det verkar blir de nya reglerna oväntat liberala. 25kvm nytt regelverk, 4 m till nock bland annat. Dessutom kommer man fortfarande kunna ha 15 kvm friggebod. Detta skapar ju en helt ny marknad för modulbyggda gästhus i områden med bostadsbrist!
lt1cobra: Säkert olika från kommun till kommun så kolla med dem du
Gabbe1: Förutom att mineritskivan trycks på plats av flera hundra kg makadam så har jag även limmat fast dem genom klickar med fogskum, dessutom är den fastklämt under en spikläkt också. Varken cellplast eller fibercementskivorna är fuktkänsliga eller kan mögla. Jag anser att det blir samma konstruktion som ett fabriksbygget kantelement, fast betydligt mer energieffektivt. Men det är ju ingen
ducc1: Du skall ha en glipa mellan golv och gips/osb. Jag antar att det är för att materialet inte skall suga upp fukt som betongplattan alltid avger. Sen kanske det ändå är en bra lösning du pratar om med en fog, för då står ju gips/osb ändå inte i kontakt med golvet. Men det är inget jag har kunskap att yttra mig om.
Mats: Ovsett vad jag skulle ha för behov idag så rekommenderar jag varmt att man gjuter en isolerad platta och utformar garagets väggar så att de kan isoleras senare. (tex sätter man asfaboard luftspalt och sist ytterpanel)
hahalj: Ja, jag är övertygad, ska självfallet sätta dit den regeln.:thumbup:
Korvgubbe: Ta samma om du kan. Jag velade länge kring panelen på mitt hus och förråd. Den breda varianten skulle passa bra på huset, men se illa ut på förrådet. Den smala skulle sitta som en smäck på förrådet men se fjantig ut på huset. Det slutade med att jag blandade, bred på huset och smal på förrådet och det är jag nöjd med men då är det alltså samma panel. Att blanda stående och
Larsa: [citat] Jo när jag jobbade extra på bilverkstad blev ett par huvar skrynkliga.... Som tur var det aldrig mitt fel.
FredrikR: Det är nog inte ryggåstak i garaget? Och således isoleras bjälklaget. Halvmånefönstret är 'rekvisita' mao. :)
Mats: bygg sektionerna liggandes Sen kryssmäter du in dem och sätter snedsträvor eller hålband som låser dem. Är de tjuriga så kan man använda spänband för att tvinga dem till rätt form.
Anna1984: När jag målade om hela mitt radhus tidigare så köpte jag min färg på Bauhaus. Dom kör med Becker. Först var jag lite snål och köpte deras färg som heter väggfärg. Den var dålig och tunn. Krävdes 4 omgångar för att få täckande. Köpte sedan deras väggfärg plus. Vilken skillnad. Den fungerade kanon och täckte på två omgångar. Den kan jag rekommendera.
Mikael_L: Man kan ju också ha tur och få tag i ett parti 22mm råspont som är tillräckligt fint. Fast ofta är det ju ganska mycket vankant och andra defekter i råspont, vilket gör att man inte gärna har den synligt. Och så blir även råspont nästan 100:-/kvm, så får man liksom thomasx tag på ett så billigt golv är det väl ett bättre val.
JoakimJohansson: Kanske hör hemma mer i måla o tapetsera avdelningen!
roland53: Högst troligt var råsponten alldeles för fuktiga vid leveransen, sedan adderades mer fukt när dom blev våta på bygget. Ganska är ganska vanligt att det slarvas med fuktkvoten på just råspont (billig råvara) från sågverket. Behandling: Utrusta dig med skydsmask,skyddsglasögon och skyddshandskar. Ladda trädgårdssprutan med.... boracol eller klorin eller mögelstopp enl
ducc1: I priserna från Arlanda snickerifabrik ingår port, dörr, fönster osv. Det står precis som Mikael_L skrev vad som ingår på sidan. Jag har under julen monterat ett garage som levererades från Arlanda Snickerifabrik, jag är glad att jag valde dem. Jag har visserligen aldrig monterat något annat garage heller men allting var bra uppmärkt och hyfsat lätt att montera. 4 stora väggblock så
Anna1984: Ni som byggt Björkliden garage, hur lång tid tar det att montera deras garage om man gör det själv? Hur mycket tror ni det kostar om man anlitar snickare?
Anna1984: Jag har tittat på Björkliden garage. Det jag är intresserad av är deras G70 (705x965). Garaget levereras i färdiga sektioner. Jag undrar om det är någon som monterat ett Björkliden garage? Dels så undrar jag hur svårt det är och ungefär hur lång tid det tar att montera deras garage? Sen undrar jag ungefär hur mycket det skulle kosta om man hyrde in snickare som monterade garaget åt
Tompaw: Hur löste du problemet? Står inför samma problematik nu, ska ha en öppning på 5 meter i gaveln på mitt murade garage. Egentligen skall ju balken bara bära upp lecan på gavlen så det känns lite väl att dra till med en stålbalk, eller?
hahalj: Någon som byggt förråd med mansardtak? Bostadshuset har denna typ av tak, hade varit snyggt om förrådet går i samma stil. Dessutom kunde man kanske få till mer förvaringsyta under taket. Men är det värt de mer komplicerade takstolarna? Är det svårare att isolera ett sådant tak?
Vante: Kolla http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx på Bärlina över fri öppning.[h=3][/h]
Barnrikehuset: Hej! Funderar på uppvärmd friggebod/verkstad/gäststuga. Jag har förstått att det är bra att ha ett "installationsskikt" där all el kan dras och funderar på följande vägguppbyggnad (planen är att boden är uppvärmd till ca 5-10°). Gips. Plywood. 45mm installationsskikt med isolering (liggande reglar). Plast. 95mm isolering. Vindduk. 28mm luftspalt Träpanel. Eller är 45 vs. 95mm med
PeterStrandberg: På bilden ovan har vi bara målat, vi slipade halva golvet till vänster i bild senare före målning där. Det är kring lyften det är slipat före målning alltså. Vi betade efter slip före färg. Bulan i mitten är inte målad, vi ska ändå bila bort den. Med grå färg är det mycket smuts som syns på bilden, men det har varken släppt på inre eller lyftplatsen efter ett halvår bara.
pelle242: [citat] Det var faktiskt en tjej :) Och eftersom jag fick svaret på mail och det passade mig bra så ifrågasatte jag inte... Men poängen är att man nog får fråga sin kommun.
emil99: Tack för tipsen! Eftersom det inte blir port på ett par år iaf (känns surt pröjsa det nu när man kan ta arbetet på rot om 2 år) blir det en budgetlösning nu och dra upp osb av rent estetiska skäl som målas svart. Får bli en ordentlig planering inför dess, har ju två år på mig :-) Du får gärna skriva vad du beslutar dig för!
KnockOnWood: Billigast och enklast, och ganska vattentåligt, speciellt om man behandlar skarvarna, är nog ett laminatgolv. Och det bygger ju bara 6-7 mm. Skarvtätnng:
Blindnit: Blir några kronor för en vägg då. Tackar för svaret :)
Oldboy: Ja det är alltid bra att fylla ut utrymmet helt och hållet. T ex minskar det risken för drag om det skulle vara el bli en öppning/glipa någonstans.