Har skannat forumet och fått svar på en del av mina frågor men blir inte riktigt klok så jag vill kolla mitt "fall"
Har ett garage som är ganska kass just nu. Taket, panelen och stommen är ok men det är oisolerat och det finns ingen platta utan golvet är singel. Min framtida tanke är att riva det och bygga nytt med riktig platta mm men det ligger kanske 4-5 år fram i tiden så tills dess skulle det varit kanon om jag kunde använda det som förråd till allt från färg och maskiner till blandad "skit" som familjen samlar i kartonger (böcker, kläder mm).
Väggarna är vindpapp direkt på panelen och reglat med 70mm reglar (se bild), taket är ett platt tak (plåt på plyfa) reglarna där är 170mm (se bild) och golvet är som sagt singel.
Om jag isolerar väggarna med 95 (får så klart fixa reglarna så det får plats) lite distans mellan vindpapp och isolering för luften kan det funka? Har förstått att det egentligen ska vara distans mellan panelen och vindpapp men vill slippa riva panelen.
Taket lägga upp så mycke isolering jag får plats med men ändå ha lite distans mellan plyfan och isoleringen hur mycke mellanrum behöver jag ha där?
Golvet lägga platonmatta, cellplast 50mm räcker? och sen golvspånskivor på detta. Vill ha platonmattan för att undvika fukten uppåt rätt eller fel?

Vad säger ni som kan är detta något som kan funka eller blir det mer komplicerat än så?
Behöver inte vara jättevarmt men 5-10grader och fuktfritt så textiler, verktyg mm klarar sig.

Detta är ju lite av en "provisorisk" lösning därför vill jag inte plöjja ner för mycke tid eller pengar!

Mvh Micke
bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några inputs..

Värmen/fukten kommer ju att stiga mot taket.
Har du funderat på någon form av ventilation mellan taket och isoleringen?
Har du tänkt sätta ångspärr?

Gällande golvet skulle ett alternativ kunna vara trall ovanpå ett tunnare regelverk, med cellplast som isolering.

Jag antar att du skall ha värme i förrådet. Det borde gå att padda gruset, lägga frigolit och flytande spångolv på golvet.

Jag tycker du kan strunta i luftspalt i väggarna, i taket är den viktigare. Jag hade satt masonit 45mm under taket och sen fyllt med isolering. Plast i väggar och tak kan nog vara bra om det är uppvärmt och det kommer fukt från golvet. Ouppvärmt = ingen plast.

Men om det är 4-5 år det handlar om så kan du nog göra enklast möjliga. Lät inte hinna bli några direkta fuktskador pga dåliga luftspalter på den korta tiden....

Tack för svaren!
Det kommer ju vara lite uppvärmt under dom kallaste dagarna för att kunna ha mina prylar där tycker ni då att jag ska ha plast i tak och golv? Man sätter ingen fuktspärr under själva golvet för att stoppa fukten redan där?

//Micke

Min erfarenhet av ett liknande garage är att det går åt ganska mycket värme t.o.m. för att hålla det frostfritt (vilket ju är förutsättningen om du ska förvara t.ex. färg).

Jag hade satt plast i taket.

Jag håller på att bygga en ny friggebod och har singel som golv just nu. Jag kommer lägga cellplast i 2 lager med åldersbeständig plast mellan lagren, ovanpå detta tänkte jag lägga släta betonmarkstenar 35x35x4. Hoppas detta kommer bli ett acceptabelt golv istället för betongplatta. Det "borde" funka, men vi får se hur det blir.

Ett alternativ kan vara att bygga ett förråd i förrådet. Själv har jag ett Iofs isolerad snickarbod men det som är frostkänligt, färger lim mm har jag bygget ett litet extra förråd inuti förrådet för som är mindre och lättare att hålla över nollan.

Mitt förslag är att ta en, två eller tre lastpallar. Bygg ett regelverk på dessa och isolera med cellplast i botten. 95 isolering i väggar och detsamma eller något mer i taket. Om du skall ha en ny ytterdörr till ditt nya garage kan du ju köpa och montera in den i ditt tillfälliga förråd. Bygg gärna med så mycket standardmått som möjligt, så att du t.ex. inte behöver skära för mycket i isoleringen os.v. så du kan återanvända det mesta av materialet när du bygger senare. Reglarna spelar inte så stor roll du då ändå kan kapa ner dessa till t.ex. kortlingar. Ställ sedan hela härligheten längst in i ditt garage och köp ett billigt element från t.ex. Jula så har du en frostfri förvaring för de viktigasate av dina saker.

Hmm ja dsub det kanske inte va en dum ide! Med tanke på GoForIt´s erfarenheter så blir man ju lite fundersam på om det kanske kostar mer än det smakar att isolera hela garaget!! Ska kika lite på ett förråd i garaget, tack för tipsen!!

//Micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.