Johnny Viking
Johnny Viking: Jag skrev nog även fel att det är assistenterna som ska bo där det är ju dottern... Men många rör sig i huset och det är bäst om dom har en egen avdelning. Så hon även vet var hon ska sova och röra sig samt vänja sig vid i sitt liv. Men nog om exakta detaljer. Förstår att nicke nyfiken kryper fram. Men lite privatliv måste det finnas. Ska försöka göra en kalkyl oavsett på olika
16 svar · 5,1k läst
B
MaxPax: lite hjälp på vägen: http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
1 svar · 1,3k läst
T
Tompakinen: Tackar för svaren - det får bli ett par ventiler! /tompakinen
3 svar · 9,5k läst
S
SBH: [citat] billigare än oss. men vi har adminkostnader
11 svar · 3,0k läst
S
Savanna: Är ute efter bilder (invändigt, utvändigt) eller bloggar till garage/stugor med loft. Ska själv bygga en stuga med väggblock och loft och vill gärna se hur andra gjort när de byggt upp med detta system. Vill åxå gärna se bilder på garage med loft för att se hur själva uppbyggnaden gått till mm. Så tipsa gärna om byggbloggar med byggnader med loft. :D /Kristina
0 svar · 1,9k läst
N
Noseone: Finns en projekttråd om detta på forumet. Hittar inte den nu men sök så finns massor med bilder å info. edit: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/157240-omyggnad-carport-garage.html
1 svar · 1,3k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Det borde vara elinspektörer som besiktigar båda fallen så det skall inte vara någon skillnad. Dock så är det i garage bara krav beroende på verksamheten. Är det inget vatten där så behövs ingen IP klassning, annars 44 eller 54. I stallar måste det i princip vara explosions säkert pga damm, nitrat-ångor mm plus risken att det spolas av.
26 svar · 23,8k läst
·
A
andersmc: Det är väldigt svårt att passa in cellplast mellan reglar. Det är mycket enklare med glasull.
1 svar · 5,3k läst
·
A
andersmc: Jag har satt upp hyllor med konsoler och skenor, som jag skruvat i OSB. Hyllorna är fullproppade med saker, och de har inte gett sig ännu, efter ett år.
10 svar · 12,0k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag rekommenderar lekstugor i plast! Bara att spola av med högtryck när de är smutsiga, går att demontera och ruttnar inte. Min erfarenhet är att vanliga lekstugor i trä blir äckliga, mögliga och fulla med småkryp efter några år. Finns på ToysRUs exempelvis.
2 svar · 18,1k läst
·
T
thsi: Bor du i Umeå är förmodligen inte den tänkta isoleringen nog. Själv har jag 140mm i väggen och 160 mm i taket. Då bor jag i Södertäljetrakten och har ett lindrigare klimat jämfört med Umeå. Tänk också på att isolera golvet rejält. Min bod står på platta med 100mm isolering som ska kompletteras med ytterligare 50 mm isolering + finssats. Är dock osäker på om detta är
2 svar · 2,9k läst
nyttanvandarnamn_christer
nyttanvandarnamn_christer: På frågan om det lätt blir fläckar svarar jag, det beror på vilken slutbehandling du väljer. Såpa är det störst risk med fläckar och hardTop klarar vin, olja men inte syror, stain protektion klarar fläckar bäst, men kan uppfattas som mörka ner betongen (får ett fuktigt utseende ). personligen uppfattar jag inte att det är lurigt med stora ytor, risken att det blir flammigt beror
15 svar · 26,1k läst
·
B
billy_baver: [citat] Alldeles riktigt! Handlar det om vilda fåglar är det mycket bättre att spendera ankhuspengarna på en lastpall solrosfrön. Fasantuppen ska ni vara tacksamma för, så länge han dyker upp. Förr kunde fasaner leva i symbios med människan i åkerbrukets marginaler. Det är annorlunda skala på jordbruket numera. Mindre spill och mer bekämpningmedel. Det roliga är att LRF har
16 svar · 23,5k läst
·
FredrikR
FredrikR: 40000:- för ett garage är inte realistiskt nånstans, tyvärr. :) Jag säger som du skrev i tråden andersmc, att visst går det, men då får man nog börja räkna vad tiden det tar att leta på fynden 'kostar'. Jag är uppe i runt 230' för 78m2 dubbelgarage med förråd och förberedd övervåning. Köpt grävning och gjutning, och takstolslyft, gjort resten själv med hjälp av familj och
8 svar · 6,2k läst
B
brumbjorn: Troligen rör sig det mest när tjälen går ur marken på vårarna. Du får vänta ett år och mäta hur mycket det rör sig. :) 10 cm på 100 år verkar dock rätt måttligt. Fast i sidled är det inte bra förstås. Det går att lyfta upp bärande balkar med domkrafter om man vill staga upp dom. Det kanske går att hyra så rejäla saker som behövs. Ta dock hjälp av någon med erfarenhet.
5 svar · 3,1k läst
M
mlkjhr: Minst 4, helst 8 stolpar till i ytterväggarna.
2 svar · 7,8k läst
·
L
largab: Kylskåp till dryck TV, Musik, internet för att göra motionsträning uthärdligt Ång-aggregat i bastun (combi) är trevligt Kul projekt!
2 svar · 2,7k läst
R
Robert-san01: Jepp, det kallas även sloda.
13 svar · 27,8k läst
prototypen
prototypen: Hmmmmm tråden är mer än fem år så endera är gäststugan klar eller så blev det ingen P
5 svar · 9,2k läst
M
Mats: 4.5 meter från tomtgräns för garaget räkanr man 2:1 på grävningen till markbädden så blir det väl ca 3 meter plus en till i marginal så säg 4 där
1 svar · 2,6k läst
D
Danne12345: Det blir väldigt trångt, men det ska absolut gå. Utgick ifrån denna guide http://www.mellbygarage.se/sv/privat/expertrad/utrymmesguide/index1,30.htm där det garaget är bara aningen bredare. Men med ett längre garage får man plats med lite mer trädgårdsredskap etc. Det går att anpassa längden lite hur man vill men takstolarna måste specialbeställas om man går ifrån 120cc. Så då
3 svar · 3,3k läst
T
trojlee: Tänkte förvara allt som jag inte vill ska vara i garaget så som trehjulingar, däck, kartonger med blandat, redskap osv....sen kommer det givetvis stå en del maskiner på golvet.. Någon som har bild? / M
4 svar · 3,4k läst
T
tdtd: :thumbup: Tack igen för snabba svar! Man får ett lugn i kroppen när man slipper dallta med tankar på hur man ska göra hela tiden. Nu är jag så gått som 100. MVH
4 svar · 2,3k läst
·
G
grävaren: https://www.kvd.se/sv/auktion/overskottsvaror/nordline-garageport-4x4-meter-gra-med-fonster-och-dorr-ny-2013_585202.html
3 svar · 1,7k läst
M
Micro: Automover kan du inte ta 2st kättingstumpar över grenen och fästa repen till gungan i ? :)
20 svar · 26,6k läst
·
L
L. Mäkinen: Förra vintern insåg jag att garaget (Älvsbyhus fristående) är för litet så jag tänker montera en carport intill det. Tanken är att göra fyra meter brett och sex meter djupt och att fästa konstruktionen upptill i garageväggen i en bärlina på 45x170 eller 45x195. Ska man ta bort panelens "yttre lager" där man monterar bärlinan för att minimera brytning i skruvarna? Det kanske
0 svar · 2,9k läst
D09
D09: [citat] Finns det inte ytterligare att spara på att behålla delar av gamla och klassa det som totalrenovering samt t ex utbyggnad. T ex rotavdrag, minskade kostnader bygglov etc
1 svar · 1,9k läst
Locke
Locke: Jag tycker också att du ska ta hjälp av en konstruktör alternativet är att överdimensionera ordentligt. Hur du än väljer att göra tycker jag att det är bäst med plintar gjutna in situ. Jag brukar gräva en väl tilltagen grop - all matjord och eftergivligt material skall bort. Sen brukar jag kasta i stenar (knytnävsstora och uppåt) som man fått med i grävarbeten - tvätta dom rena
8 svar · 10,5k läst
D09
D09: [citat] Vad tycker du själv är snyggt? Min gamla skorsten hade en stenplatta och uppepå den en platt sten och det hände aldrig något men det är ju ingen garanti ;) Vågar inte gissa på vilken höjd som är lämplig.
1 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: En granne som byggt ett litet stall utan upphöjd betongsockel, och med träpanel har gjort så här: Lite fog för att täta glipan mellan betongplatta och väggpanel. Sedan asfalt (kallasfallt?) i en sträng en decimeter ut på golvet och upp på väggen. Kanske inte världens elegantaste, men vattensäkert och tätt!
5 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.