Hej alla,

Jag har en redskapsbod på tomten (10 m²) som i dagsläget mest står tom. Där förvaras lite krukor, spadar, krattor, tomma flyttlådor och utemöbler under vinterhalvåret.

Samtidigt har jag och frugan länge (eller tja, i några månader, men det är ju länge när man är unga) haft en dröm om en mysig vinkällare. Och sedan vi började försöka brygga egen cider hemma så har denna dröm vaknat till liv igen. Speciellt eftersom vi vill låta cidern stå svalt för att jäsa (och sedan svalt tills vi dricker den). Så min hjärna lyckades i raketfart räkna ut att 1+1=3 och att det borde vara fullt möjligt att konvertera redskapsboden till en "svalbod" som håller ca 10° (± 4°) året runt. Som en bonus kan jag då dessutom flytta ut lite datorsaker och ha mer förrådsplats för saker som nu står och dräller i bastun.

I dagsläget är boden byggd med reglar+träfasad, torpargrund och takstol+trätack+plåttak och 3 cm luftgap mellan tak och väggar. Dvs helt oanvändbart för det jag önskar.

Min spontana plan var att:
  1. Bygga upp en luftspalt på insidan av fasaden, lägga på isolering och sedan sätta gipsskiva och kanske kakel som imiterar en murad vägg. Hur mycket isolering som behövs vet jag inte hur jag tar reda på. När jag googlar hittar jag mest beräkningar för vad man bör ha för husbyggen, men här är jag ju intresserad av 10° kallare och större tolerans upp och ner. Generellt antar jag att ju mer man stoppar på, ju jämnare temperatur får man och mindre pengar behöver man lägga på uppvärmning/nerkylning, men finns det något sätt att räkna ut vilken svalkande/uppvärmande effekt isolering ger vid olika tjocklekar?
  2. Skapa ett isolerande tak på ett av två sätt:
    • Lägga innertak och fylla på med isolering ovanpå och ha "vind" ovanför.
    • Isolera insidan av befintliga innertaket (snedtak) och täppa igen luftspringan runt taket. Jag antar att man ska ha luftspalt mellan isolering och det befintliga trätaket i så fall, men jag kanske är helt ute och cyklar?
  3. Hitta på en lösning för golvet. Just torpargrunden är väl känslig för att isoleras? Så jag vet inte om jag borde lägga isolering ovanpå befintligt golv (där är springor ner till marken under) eller om man ska riva upp det, isolera under golvet (och under golvbjälkarna) eller om man helt enkelt ska låta det vara.
  4. Dra in el (något vi ändå planerat och förberett för)
  5. Hänga upp belysning
  6. Installera WiFi-router, internetkabel från huset och webbkamera för att hålla koll på drickan ;-) Dessutom tänkte jag passa på att flytta ut lite datorutrustning (servrar) så slipper man det ständiga fläktsurret "hemma" i huset. Passa på att sätta upp larm på boden också.
  7. Ställa in en elradiator (300/450/600 W) som kopplas till en termostat.
  8. Installera någon form av kylning. Men här är jag helt clueless, tyvärr. Går det att montera kompressorn från en gammal kyl på utsidan av boden och dra in kylslingorna på insidan? Eller finns det "kylelement" som fungerar lite som en inverterad radiator?
  9. Sätta in ventilation, om det behövs. Ska man förvara cider & vin, lite ost och kanske potatis utan att korkar, väggar, redskap eller mat börjar mögla eller rosta så antar jag att man borde ha det. Men finns det lösningar för ventilation av så små volymer som 20 m³ eller räcker kanske självdrag?
  10. Sedan sätta upp förrådshyllar för trädgårdsredskapen och inreda en mysig ciderhörna bakom en vägg/dörr i mitten av boden.
  11. Bjuda in alla kompisar för att kunna skryta
  12. ???
  13. PROFIT!

Innan jag skämmer ut mig helt är det nu hög tid att sluta skriva, men någon kanske kan ge mig tillrättavisningar på alla punkter jag tänkt helt fel. Till exempel:
  • kräver detta bygglov?
  • behöver jag alla dessa luftspaltar?
  • hur räknar jag ut optimal mängd isolering för min plånbok?
  • vilka ventilationsmöjligheter har jag? Behöver jag ventilation?
  • vilka tekniker finns det för att "svalka ner" en bod på sommaren?

All kritik är välkommen!
 
Det finns regler som säger att ändrad användning av en byggnad kräver bygglov. Du hade den till förvaring förr och skall ha den till förvaring framöver, så det lär inte vara applicerbart. Dessutom rör det sig storleksmässigt om en friggebod som du får bygga ny utan bygglov, så jag har svårt att tänka mig att det du vill göra kräver bygglov.

Luftspalter skadar inte. Med tjock isolering och täta färger på fasaden ökar risken att stänga in fukt så att fasaden ruttnar. Det är mig veterligen få nackdelar med luftspalten.

Räkna ut optimal isolering för din plånbok låter komplicerat. Titta hellre på hur mycket isolering du får plats med. Under 95mm är lite skulle jag säga.

Om du bara skall förvara torra saker där lär det inte krävas så mycket ventilation. Det är när man bor i ett rum, har massor av krukväxter, duschar och lagar mat som det behövs ventilation för fuktens skull.

För att kyla behöver du en värmepump av något slag. Vanliga luftvärmepumpar brukar inte kunna ställas in för att kyla till en så låg temperatur som 10 grader. Att ta ut värmepumpen ur ett kylskåp lär vara ganska besvärligt. Dessutom räcker den inte så långt till att kyla en hel bod. Kylmaskiner till kylrum eller frysdiskar lär gå att använda.

Kritiken sedan. Hur mycket cider skall du förvara? Om du skaffar ett extra kylskåp och ställer inomhus så har du en extremt mycket enklare och billigare metod att förvara cider. Vill du ändå ha boden uppvärmd så isolerar du den, sätter in ett element och ställer ciderkylen där inne. För mig verkar det onödigt att kyla hela boden sommartid om man inte har extrema mängder cider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.