5 815 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Lada/Uthus/garage göra om till bostadsutrymme - vad krävs?
Innehar till min Lantbruksenhet ett välbyggt garage/uthus med oinredd övervåning.
Har en ide att göra iordning övervåningen till en mindre lägenhet till min 17 årige son.
( sovrum, mindre pentry samt WC ( ansluts till vår bef. trekammarbrunn/infiltration) )
Någon som vet vad som krävs?
( byggnadslovsmässigt)
Kan tänka mig att skippa WC-biten om det underlättar ngt.
Jag avser ff. nyttja undervåningen till garage / förråd.
Har en ide att göra iordning övervåningen till en mindre lägenhet till min 17 årige son.
( sovrum, mindre pentry samt WC ( ansluts till vår bef. trekammarbrunn/infiltration) )
Någon som vet vad som krävs?
( byggnadslovsmässigt)
Kan tänka mig att skippa WC-biten om det underlättar ngt.
Jag avser ff. nyttja undervåningen till garage / förråd.
Om man ändrar användningsområde krävs väl oftast bygglov, men det kanske finns andra regler för lantbruksfast. Om det var jag så hade jag nog byggt om utan att fråga för mycket, iom att du inte ändrar utsidan.
Edit:
Tänkte på att för egen del tänka lite extra på brandskydd och ventilation om det är garage under.
Edit:
Tänkte på att för egen del tänka lite extra på brandskydd och ventilation om det är garage under.
Bygglov, eventuellt ny godkännande av avloppsreningskapaciteten, brandsäkring.
I bygglov ingår tillgänglighetskravet och det lär du inte få godkänt utan hiss om kommunen gör sitt jobb.
Om du inte bygger badrum (eller inte kök) kan det kanske godkännas som "gäststuga", och då krävs inte tillgänglighet så som det gör för en fullvärdig bostad.
I bygglov ingår tillgänglighetskravet och det lär du inte få godkänt utan hiss om kommunen gör sitt jobb.
Om du inte bygger badrum (eller inte kök) kan det kanske godkännas som "gäststuga", och då krävs inte tillgänglighet så som det gör för en fullvärdig bostad.
Redigerat:
Så egentligen kan jag idag påbörja arbetet, då syftet just nu är att "snygga till" övervåningen, sen i efterhand ansöka om "gäststuga" bygglov ( då när jag kommit på att ändra nyttjandet)
( behöver ju inte anlägga WC och kök )
( behöver ju inte anlägga WC och kök )
Klicka här för att svara