Mikael_L
Kalasclas skrev:
Ja detta blev det inte så mycket diskussion om, men det ska väl lösa sig... :)
Sorry, har missat denna tråd. :o ;)

Vill du har tunn vägg och inte kräver någon fantastisk stadga för att skruva upp hyllställ som ska lastas 100-tals kilo på kan du använda 45x45-reglar.
Jag har innerväggar i huset (takhöjd 250) med 45x45, sen OSB + gips pbs som känns helt OK som väggar. Dom sviktar inte om man lutar sig mot dom, om jag så säger.

Dörrkarmar kan du beställa i olika bredder, men "standardkarmen" passar 70mm regel + enkelgips pbs. Den karmen funkar också finfint till 45mm regel och OSB+gips.
Man kan också ha klackfoder eller bygga en smal smyg om karmen är smalare än väggen, så det finns massor av lösningar.

Med 45mm reglar så blir det mindre isolering förvisso. Men köper du en vanlig innerdörr är den ju oisolerad och kommer nog utgöra den största värmetransporten ändå.

Du kan sätta stålregel på golvet, eller syllplast som visas i tidigare inlägg med träregel eller som jag gjorde, lite remsor av överbliven takpapp (underlagspapp) och sen träregel. (Jag ville inte att golvsyllen skulle stå på något fjädrande, i synnerhet som några av mina innerväggar är bärande.)
Ja Byggmax har ju en produkt också att sätta mellan regel och golv:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...a-putsa/syllpapp-syllisolering/17065/syllpapp

Sådana där expanderspik (rörhylsor) använde jag också för mina innerväggar. Jag köpte mina från Biltema som hade dessa till ett oerhört bra pris. (men det var väl 100 st eller nåt sånt i lådan ... :o)
Bara borra genom syll och i golv med rätt dim. Betongborr, borrhammare - går som smör.
Men tänk på ev golvvärmeslingor.
Hammarbandet uppe väger du in lodrätt noga, och spikar/skruvar upp i taket.
Där det går tvärs mot reglar i taket sätter du mot regel. Den andra riktningen får du antingen försöka lägga väggen precis vid befintlig regel (takstol/bjälklag eller vad det nu är du har i taket), eller så får du rive ner lite tak och kortla lite mellan befintliga reglar.
kommer du åt ovanifrån behöver du inte riva ner något innertak,

För billigaste väggbygget sätter du stående reglar i cc60 och sen 120cm breda skivor (gips + ev OSB). Vill du har enklare skivor att hantera så tar du 90cm skivor och reglar i cc45.

Redigerat:
  • Gilla
Kalasclas
  • Laddar…
Skall bygga något liknande hemma men har en tilläggsfråga :)
Jag bor i ett parhus där garagen sitter ihop (hus-garage-garage-hus). Hur skall man göra med ångspärren som sitteri husväggen?
Då huset är byggt i moduler så ser det ut från garagets håll (gips-isolering-skiva-isolering-ångspärr-gips), måste ångspärren tas bort i hela väggen då det kommer bli varmt i bägge rummen?
När man bygger ett isolerat uterum med värme så tar man väl inte bort ångspärren utan man bygger väl bara från fasaden och utåt så att säga. Eller är jag snett ute?

Mikael_L
lite_bakom skrev:
...måste ångspärren tas bort i hela väggen då det kommer bli varmt i bägge rummen?
Svar Nej.

Men du kan överväga om det ska sättas ångspärr i garagets ytterväggar nu när det börjar värmas upp.
Men personligen anser jag att det inte behövs om verksamheten i garaget inte kommer generera speciellt mycket fukt.
Börjar det vistas människor där större delen av dygnet (en människa andas ut 2-3 liter vattenånga per dygn), eller duschas, eller kokas pasta, eller tvättas bilar så ska det på ångspärr i ytterväggarna enligt mig.
Används det mest som garage i Sverige ofta används, dvs proppfullt med en massa skit som man förvarar, och sen är det någon där och letar efter saker ngn gång per månad så behöver det inte plastas, ja enligt mig då.

Tänk också på ventilationen i detta ombyggda utrymme, att den passar till den nya användningen.

Hmm rummet kommer användas som gästrum/tvrum för barnen så ångspärr på ytterväggarna hade jag nog tänkt sätta hursom.
Dock klurar jag lite på den nya "ytterväggen" som delar av garaget om man bara delar av garaget och sätter ångspärr så kommer det bli spalter utan ångspärr i väggen mellan hus&garage. Något tips där?
Lite krångligt förklarat kanske?!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.