Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
morbidhans: Isolering brukar det finnas i ytterdörrarna, men det är nog snarare en fördel till ett garage, blir lite tätare och lite varmare, men isoleringen behöver du inte oroa dig för, dom sitter ju ändå i varmgrader hela somrarna och brukar väl om jag inte minns fel bestå av typ frigolit =)
Lolle: Byggmax har några som är frostsäkra och genomfärgade. Billigast är nog Gres för 65kr/kvm http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/badrum-wc-bastu/kakel-klinker/klinker/06240/klinker-gres-30x30cm#Product_information Kan inte säga hur kvaliteten är exakt men den är genomfärgad så det borde fungera fint i ett garage.
Mikado: Löste sig.....Släppte ett kvarts varv på fjädern, och blev perfekt på en gång. *att jag inte prova det med en gång ?*....;)
Pumba: Låter väl som ett vettigt pris, jag bygger liknande storlek i lösvirke och räknar med någonstans 60-70 000kr oisolerat med samma väggkonstruktion som dig. Men då är det ju bara en hög med brädor. Grunden är ju ytterligare runt 30-40 så vår totala budget är 110 000kr för 7x7,2 oisolerat garage på en 5 meters port, 2 fönster och en dörr.
hempularen: Det finns såvitt jag kan komma på på rak arm bara en historia här på forumet om ett Borohus. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hantverkare-entreprenorer/155690-varning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html Det finns flera trådar om samma skandalbygge. Det handlar i huvudsak om problem med en lokal försäljare, och de byggfirmor som han sedan dragit in i bygget. Byggaren har agerat
Anonymiserad 48587: Jag skulle placerat den långt ner i närheten av kaminen så att kall luft sugs in den vägen och värms upp. Den andra ventilen högt upp i andra ändan av rummet.
Robert-san01: Finns massor av tomter runt i krokarna av Kyrkbyn och utkanten Vallentuna. Har man en budget på 5-6 mille så skulle jag byggt nytt och fått det som jag velat. Grannen bygger nytt på gränsen till kyrkbyn och jag tror de har en budget på 5,5 och då har de inte snålat.
Mikael_L: Ja, jag tänkte vägg. För golv lär du behöva lägga oavsett om du isolerar eller inte. ;) Men isolerar man väggar och tak brukar man vilja sätta skivor över sen. Som golv kan du väl ha 21mm råspont? Billigt och ganska stabilt. Jag satt det som golv i friggeboden.
fn76: Jag har mjukstart och slut så medelvärdet blir kanske 15 cm/s? Jag tittade också en del på olika motorer och klart att snabbare är bättre men som du själv nämner, sidomonterat är så pass smart att det väger tyngre som argument. Jag har lågt till tak så mittmonterd skena hade tvingats göra porten lite lägre.
Jonstorp: Det är praktiskt med ett garage som kan fungera som förråd och verkstad. Ska du förvara t.ex. färger etc. får de inte frysa. Ska du har det som verkstad är det skönt att inte frysa samt kallt = kodens = verktyg rostar. Vi har vitmålad gips. Ljust och lätt att damma av. Jag skulle önskat skiva bakom gipsen så att jag slapp tänka på vart reglarna är om tunga saker ska upp på
Mats: En variant jag har hört talas om är att du tar tex 19X25 lecablock och ställer på högkant. 10 cm isolering innanför och sen gjuter du en 10 cm platta ovanpå isoleringen. Betongen tränger ju in lite gran i lecan och nyper tydligen fast riktigt ordentligt Inte lika bra som riktiga kantelement men det är ju rätt enkelt.
seniorkonsult: Låter som ett 70-talshu el äldre. Lägg på en tjockare plastfolie > 0,2 eller om du vill ha hög klass en polyetenmatta typ Platon el likv och montera en löslagd spånskiva ovanpå. Besiktningsmannens råd hänvisar antagligen till att det är bristfälligt kappillärbrytande skickt under betongplattan och betongplattan får i princip 100 % fukthalt p gr av markfukten.
Den oroliga byggaren: Hej alla goa byggare Är det någon som vet svaret på följande frågor. 1. Vilken produkt (fabrikat och märke) ska jag använda när jag vill flytspackla en betongplatta i ett garage. Plattan är tidigt 70-tal halvtaskigt skick och utan isolering. Fukt i plattan är det säkert men inte en katastrof, det kan stå en pappsäck på golvet utan att den blir blöt. Temperaturen i garaget kommer
KnockOnWood: Hej Nisse07, välkommen till Bygga Hus-forumet! Enklaste billigast element från Jula eller Clas O passar väl bra för tillfällig uppvärmning av ett litet ombyggt förråd. Köp lämpligen en fläktkonvektor så får du upp värmen snabbt. Att extraisolera fönstret är väl onödigt om det ändå står ouppvärmt. Och när den används är det väl trevligt att kunna se ut och få in lite
Micro: [citat] Jag instämmer i detta , önskar att föregående ägare till mitt hus hade haft vett o tänka lika dant.:confused: Den dagen mitt garage ska renoveras blir det nog att ta bort bit för bit av väggarna och sätta leca block längst ner istället för liggande regel på plattan.
fac: Hej och välkommen till detta forum :) Här finns massor av bra information. Man kan lätt avverka flera timmar att lära sig nya saker. Tips: testa sökfunktionen ;) Nästa sommar har jag tänkt bygga en friggebod på 15 kvadrat som jag tänker isolera. Så jag har sparat en del olika trådar som bokmärken. Kanske någon av dem kan ge dig lite tips ?
pelpet: Kör man korrugerat plasttak så borde akustiken bli bättre. Det är dessutom billigare än plåt.
Micro: Hej Tubiux o välkommen till forumet. Tyvärr kan jag inget om isolering i dina väggar men tänkte på ditt golv. Kan du inte bara köpa billigt laminatgolv o lägga på plattan.? Jag har gjort så i mitt förrådsrum bakom garaget och fryser jag om fötterna tar jag på mig foppa tofflor eller andra tofflor. Köper du ett billigt golv kan du ju byta ut det efter några år om det blir slitet.
carlbanan: [citat] Om du menar den regeln jag fällde in i de stående väggreglarna så är det samma dim som väggen, dvs 45x145. Hade ju kunnat använda vilken dim som helst utan problem. Hur man räknar är jag inte helt säker på, men två meter är ju inte speciellt mycket. Är man inte säker så kan man ju alltid överdimensionera :)
stefan63: En normal Lvx tar bara ca 11t last.Beroende av mtrl du kommer att fylla med så väger det olika mycket. kommer du blanda sten jord sand räkna med 1500kg per kubik och om du lastar själv lasta inte mot framstammen. Har själv haft lvxbil med lösflak och det har varit jätteproblem när man ställt ut flak.Har du en inhyrd van maskinist har hankollen
hakaninorr: Som jag förstått Boverkets regelverk så är det endast om avståndet mellan bostadshus och garage understiger 4,0 meter som det krävs brandteknisk klass EI30 i minst en av byggnaderna. I vårt fall är det ganska precis 4 meter mellan vårt hus och garage, som ligger diagonalt placerade - dvs inga fasader är riktade mot varandra men mellan hörnen är det ungefär 4 meter, men det beror lite
Glufsen: Nissepisse: Jag tror nog det är möjligt. Termostaten alldeles sotig och slingan funkar tyvärr inte efter ha bytt både termostat och givare. Andreas_H: Ja, försäkring och det är klart att de får fixa det men om man kan göra det enklare för alla vill vi nog göra så men om tätskiktet är trasigt är det oundvikligt att slippa bilandet och ta ner golv, duschvägg och väggar
shogo99: [citat] Hej JocZ! Har du någon mer detaljerad ritning på ditt carportbygge, skall försöka bygga något liknande och har kikat på byggsatser men vissa menar att det blir billigare/bättre att bygga själv i lösvirke.
Robert-san01: Ta en bild och lägg upp så kan säkert någon photoshoppa in grå dörrar så får du se hur det kan se ut.
Lenza: [citat] Hej. Jag håller verkligen med dig Car-In är en oöverträfflig port som inte finns ersättning för idag. Jag vill verkligen inte byta bort min från årsmodell 78-83 den är suverän. Idag har jag bytt fjäderarmar på den, till den senare varianten som såldes in på 2000-talet. Där har man ersatt den 2-3 cm öglan mitt på armen med en tvådelad bultad-led, det var just där i
A-Man_08: Tror el element räcker du har ju annat som värmer där också säkert lampor tv dator. Utrymmet är utmärkt att bygga en solfångare till av burkar då utrymmet är litet och luften inte behöver transporteras långa sträckor utan kan gå direkt in i rummet.
haavard: Grannen kan kräva absolut vad som helst. Sen är det upp till dig att avgöra om du tycker det är en rimlig "betalning" för friggebodstillståndet eller om du tycker det bättre att söka bygglov för den .
Mats: jag brukar säga lägg på momsen en gång till dvs 25% extra. Då håller budgeten ;)
souba: Lånar tråden lite:-) Är i samma fundering med voten (kul att jag lärde mig ett nytt ord också) Jag kör med dessa kantblock: http://www.grundmaklarna.se/portfolio/kantelement-garage/ Har det någon betydelse då det kommer gjutas 100mm extra i höjden på plattan?