2 265 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Behöver lite hjälp med vatten, och el samt grunden till en ny friggebod
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Hej planerar ett köpa mig en friggebod till våren (isloerad).
Det är dock fullpanik nu att förbereda grunden för den redan nu innan tjärlen kommer.
Fråga nummer 1
hur djupt måste jag gräva för min vattenslang från huset till firggeboden? Det gör mig inget om det fryser på vintern då jag ändå itne skall använda vattnet i boden då. Dock vill jag ju inte att den skall frysa sönder... Hade tänkt att gräva ner den ca 60cm.. Har dock precis dränerat om huset (1år sedan) så det bästa vore om jag kunde dra ledningen ovan mark precis när vattnet skall gå in under altanen till källaren. Vet inte om ni kan tänkas ha några bra idé här, tänker om man kan isolera den den första metern eller nått.
Fråga 2..
hade tänkt dra elen i samma schakt och då lägga denna ca 10-20 cm ovanför vattnet (40cm djup då enl exemplet i fråga 1)
Undrar även om ni har något tips på vad man kan ha för att täta runt el / vattenledningen då den går genom podränskivorna (dräneringen) och in genom källarväggen.
Fråga 3
Kan jag även lägga dagvattenet från stuprören här i samma schakt som el och vatten=? vilket djup i så fall.. samt under elen antar jag?
Fråga 3
Själva grunden för friggeboden hade jag tänkt att gräva ur ca 10cm lägga markduk och sen gjuta 9 plintar och göra en bärlina med 220 reglar (tryck imp.)
några tips här på markduk eller annan idé här tages taksamt emot..
Blev mycket nu, men ack så viktiga frågor!
Tack på förhand.
Det är dock fullpanik nu att förbereda grunden för den redan nu innan tjärlen kommer.
Fråga nummer 1
hur djupt måste jag gräva för min vattenslang från huset till firggeboden? Det gör mig inget om det fryser på vintern då jag ändå itne skall använda vattnet i boden då. Dock vill jag ju inte att den skall frysa sönder... Hade tänkt att gräva ner den ca 60cm.. Har dock precis dränerat om huset (1år sedan) så det bästa vore om jag kunde dra ledningen ovan mark precis när vattnet skall gå in under altanen till källaren. Vet inte om ni kan tänkas ha några bra idé här, tänker om man kan isolera den den första metern eller nått.
Fråga 2..
hade tänkt dra elen i samma schakt och då lägga denna ca 10-20 cm ovanför vattnet (40cm djup då enl exemplet i fråga 1)
Undrar även om ni har något tips på vad man kan ha för att täta runt el / vattenledningen då den går genom podränskivorna (dräneringen) och in genom källarväggen.
Fråga 3
Kan jag även lägga dagvattenet från stuprören här i samma schakt som el och vatten=? vilket djup i så fall.. samt under elen antar jag?
Fråga 3
Själva grunden för friggeboden hade jag tänkt att gräva ur ca 10cm lägga markduk och sen gjuta 9 plintar och göra en bärlina med 220 reglar (tryck imp.)
några tips här på markduk eller annan idé här tages taksamt emot..
Blev mycket nu, men ack så viktiga frågor!
Tack på förhand.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Frostfritt djup varierar med plats och jordmån. Men jag skulle uppskatta att 60-70 cm är ganska ok i v. götaland. Ta någon 10cm extra djup gärna.
Vid in och utgång kan man både isolera med ordentligt med rörisolering OCH installera en elektrisk frostskyddskabel.
Tätning kan du väl göra med vilken tätmassa som tål ständig vatten. Det är väl bara själva hålet i grundmuren du behöver täta, inte pordränen (den består ju av hål).
Dagvattnet skulle jag i sådana fall lägga djupare än tappvattnet.
Vid in och utgång kan man både isolera med ordentligt med rörisolering OCH installera en elektrisk frostskyddskabel.
Tätning kan du väl göra med vilken tätmassa som tål ständig vatten. Det är väl bara själva hålet i grundmuren du behöver täta, inte pordränen (den består ju av hål).
Dagvattnet skulle jag i sådana fall lägga djupare än tappvattnet.
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Ahh tack!
Medlem
· Västra götaland
· 134 inlägg
Ahh.. du missförstod mig nog =) skall gräva ur för att få bort beväxligheten =) sen givetvis 120cm ner i marken för plintar... fyller rätt nivå med 8-16 grus..Noseone skrev:
Det ända jag oroar mig för nu är hur jag skall gör med vattenleningen som går 90grader upp från min 120cm djupa schakt fram till boden... Lednignen ligger ju i kanten av boden så boden borde väl inte isloera så jätte mycket??
Lurar på om man kanske skall bygga en 4kantslåda av cellplats (10cm tjock) som isólering för röret?
Klicka här för att svara