Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Oldboy: Som Henke85 skriver. Kommer man inte åt från utsidan får man ta det från insidan. Läkt och asfaboard är bra. Idealt ska det då vara skruvläkt på alla 4 sidor i varje fack så att asfaboarden sluter tätt och inget vinddrag kan ta sig förbi. Se till så att läkt + asfaboard kommer på rätt avstånd för isoleringsskivans tjocklek. Alt kan man använda vindpapp/duk som häftas fast i
Pumba: Japp garaget är tätt, det är helt klart på utsidan så när som på porten som förhoppningsvis kommer nu på måndag enligt leverantören. Jag har isolerat och plastat väggen idag och ska sätta skivor imorgon, fick dock slut på 45x45 reglar så lyckades inte bli helt klar med väggen.
Oldboy: Sedan är det inte populärt att kombinera garage och andra ytor såsom bostads- och arbetsyta. Garaget är en brandfarlig byggnad och utgör en brandcell. Vill man ha andra typer av ytor så måste en del extra brandsäkring göras. Fullt görbart det också, men det kostar extra, och många bäckar små... Det är ett rätt stort garage. Hur många bilar ska få plats?
Kapten_Haddock: Kanske det ska kolla lite mer ang detta. Tack för tips. MVH/
Mats: Nä det rör sig väl om 20 kvadrat totalt tror jag. Sen finns det ju ett delförslag om upp till 25 m2 där man ska slippa kontrollansvarig osv men jag misstänker att även det är total yta så jag tror att det blir ett bygglov osv som krävs i ditt fall. (ja det lär du väl behöva ändå men)
RoTe: Ser heller inget problem. Bara fixa en vettig lucka över som är robust nog att köras över med vad som kan tänkas köras i garaget.
Ekberg: Vi har en gammal container som förråd som har stått här ett par år nu under husbygget och nu garage. Allt som finns i containern är det som skall in i garaget när det är färdigt. Har inte frågat kommunen om något lov. Grannarna är förstående över att vi behöver den, men längtar nog lika mycket som vi på den dagen den försvinner. Någon som vill köpa en billig container till
Mats: [citat] Man avlastar plinten genom att de reglar/åsar som idag vilar på plinten istället får vila på balken
busgraab: Hejsan och tack för svaren. 1700kWh låter ju inte alls farligt. eftersom jag bygger nytt så har jag ju även all möjlighet till att isolera ordentligt. det känns som det är rimligt att sätta in en luft-luft, men hur mår dom egentligen i garagemiljö? kan tänka mig det hamnar mycket sågspån och allmänt mycket skit i den? Kommer nog som "option" lägga in värmeslingor i golvet, så har
KnockOnWood: Här har du två exempel: [bild] http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/167378-vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag-241.html#post1864832 [bild] http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/167378-vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag-241.html#post1865178 http://www.clasohlson.com/se/Hakg%C3%A5ngj%C3%A4rn-Habo/Pr310286040
Real7: [citat] Jo med blöt cellplast så blir det värmeledning och det vill man inte ha. När jag funderade på att bygga pannrum i garaget så testade jag att spåra i cellplast med en glödgad rörstump, som jag då tänkte sätta på en kraftigare lödkolv. För att sen som du säger göra en macka av och även lägga i ett avloppsrör. Tycker mig minnas att det var problem med höga temperaturer
poonta: [citat] Jadu, byggen av alla slag var tanken, har en Musse som behöver lite kärlek ;)
Real7: Pex eller koppar brukar det vara beroende på hur varmt vatten den ska tåla. Men billigast är nog pem slang, men den släpper igenom syre och då måste man ha ett system där man kan hantera det.
kurt01: Hur gick det Eliza, blev det någon port från garageexperten ? Priserna är ju riktigt bra men man är ju lite osäker vad man får, eller om man får nå´t överhuvudtaget .-) Bolaget verkar i alla fall vara registrerat som ett aktiebolag i maj i år.
crackerjack: Mitt problem är att vindskiveplåtarna åkt av i blåst. De gamla var 6 meter långa och jag misstänkter att de gradvis stegrade uppåt över nock. Är det tvåmetersplåtar så syns det ganska väl i vinkeländringen vilket ser fult ut. Jaja, blir väl att jacka ur nockpannan med vinkelslipen även om det känns dumt.
Lostmoose: Jag lade markduk och makadam under min altan på plintar, resonerade som så att det borde dröja ganska länge innan någon växtlighet får något fotfäste. Någon fukt tror jag inte varken du eller jag behöver bekymra oss om:)
Noseone: Du kan ju lätt justera nånon cm med domkraft om friggan skulle sätta sig alt resa sig.
Scout: Ska väl byggas snart... Har någon byggt en "trappavsats" utan stolpar ? Jag menar alltså trappavsatsen utanför dörren. Helst vill jag ha en konsolhängd men famlar efter ordet för att kunna göra en bra sökning. Tacksam för alla tips om ritningar och bilder !
Jonatan Berndtsson: Tackar! "Om du nu skall ha plast" skriver du. Avråder du till plasten eller hur ser du på det? Väldigt delade meningar här...
Oldboy: Beror också på vilken färgtyp som ligger på panelen idag. Dvs om panelen kan andas el inte utåt. Om du bara målar på insidan av panelen så behöver du en giftig färg, annars är risken stor att det blir mögel. Jag målade taket i stallet för några år sedan, och okunnig/oerfaren/dumsnål som jag var så drog jag bara på en plastfärg ekonomi. (Det är ju faktiskt bara ett grovt
daugaard: [citat] japp, har byggt plattan rätt högt så ingen problem förutom precis vid portarna, där ska ju min panel typ vara under marknivå :) men det ordnade sig med lite fasning av plattan o marken utanför porten.
vespaman: +1 Luftvärmepump så snart möjligt, sedan kan du ju göra åt tätningslister runt dörrar och fönster. 15000 är ju ingenting för ett eluppvärmt hus. Kan du dessutom fortsätta elda, så är det ju perfekt när kylar börjar krypa nedåt. Sätt elementen på 15 grader eller något, så har du en reser när/om det behövs. Byta fönster osv gör ju oftast huset fulare (kan ju bero på
Mikael_L: [citat] Det behövs antagligen köpas ett inre regelverk som rymmer isoleringen. ca 40-60:-/m2 vägg och takyta. Sen isolering till detta, ca 30-60:-/m2 och gipsskiva ca 40:-/m2 Och sen i golvet behövs det antagligen något, t.ex. trossbottenskiva + isolering, kanske 150:-/ m2 eller något sånt. Sen blir det ju mer "småsaker", lite smygar, list, ev plast, osv. Någon tusing till. Och så
Jidderberg: [citat] Hej, ang brandkrav ska det inte vara några större problem eller kostnader. Enligt byggavdelningen på kommun handlar det i princip om dubbla tjocklekar på gips samt EI60 brandklassad dörr, med "brandskärmen" från golv till nock. Men hon rådde mig kolla nogrannare. Ang. större vinkel på taket så håller jag med om att det verkar bättre. Jag har utgått efter lövångerbyggs
Carraveri: Hej Det va det första jag gjorde ju. Till slut hitta jag Perssonsbygg i Alingsås som hade bästa offert då får man allt till sista spik (exkl. platta) för 130 cca. Då har jag Craaford med fjär och 3 glasfönster
no_brakes: Hej, Håller på för fullt med utbygge av mitt garage genom att gjuta platta och bygga in en carport. Vi gjöt plattan förra veckan och jag har nu börjat att bygga upp de nya väggarna. Jag har nu även börjat fundera på målningen av golvet. Har läst olika bud om hur länge man ska vänta och när jag var inne på Colorama häromdagen så hade de Hagmans EPV epoxyfärg. Denna färg säger
verktygsgurun: [bild] Karmverktyg.
Olofmc: Du får projektera lite och se vad du vill ha. Själv skulle jag inte klara att bygga så "plocke-pinnigt" som de billiga byggsatser som finns. Men vi är alla olika. På mina 15 kvadrat har jag fönster för 3500:-, Dörr 1000:-, Takavvattning +2000:-, plåtar och bleck 1500:-, Takpapp 4500:-. Hoppsan så var vi över 10 innan jag pratar stomme, isolering eller panel... Den som får ihop en bod
4you: Det blev markskivor styrofoam skivor spåntade. http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Produktfakta%20DOW%202009-03.pdf