Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
astrand: Har pratat med kommunen nu (Linköping). De ser inga uppenbara hinder för detta. Det finns också andra fastigheter i området som har garage ihopbyggt med bostadsdelen och åtminstone väldigt nära tomtgränsen (1 m). Så det verkar ju rätt lovande. Däremot så fick jag ett prisförslag från en totalentreprenad som var 800 - 1000 tkr, vilket låter dyrt. Motsvarar 12-15 tkr/kvm. Visst är
The_Nyll: aha, tanken är att om jag sänker taket som säga till normal höjd typ 2.6m då kan man kanske ha en porthöjd på 2.4m kanske? då får jag nog i förrådsytrymmet ovanpå blir nog typ 1.3m isåfall med dem takstolar som nån räkna ut åt mig. om väggarna är 3m höga. sen beror på vad för fordon man vill kunna ha in också, men räcker de med bil så kanske man kan gå ner lite till? bild
Korrektemus: Hej Håller på och fixar med en gammal bodlänga från förra sekelskiftet. Ca 3,5 meter till nock, ursprungligen helt oisolerad. Grunden runtom är murad/gjuten, lite oklart skick. Taket är dåligt på sina ställen men längan är ändå i rätt gott skick, troligen bygger det på att den är så otät att fukt som kommit in lätt hittat ut igen. Golvet är ruttnande trägolv med jord under,
SuperSnigel: Verkar som att jag får leva med vattenläckan till våren, det är bara när det regnar rejält som det är något problem och då kan jag hålla det i schack med fläkten. Men i samband med detta har jag upptäckt att det är tämligen uselt fall mot golvbrunnen i garaget så där har vi ett projekt till. Får väl bli en ny tråd så småningom. Tackar för hjälpen så länge!
Decson: [citat] jo att om huset skulle vara värt 1'500000 med garage så kanske erat skulle värderas till 1'500000 minus halva den beräknade byggkostnaden om värderaren resonerar snarlikt som våran.
Mfrazn: Tack för ditt engagemang. Charmen är fin, men saknar det där extra vardagsrummet åt barnen. Ekudden tål att tänkas på, och Havsvik är riktigt fint!
Anonymiserad 134940: Hej! Tack för tipsen! har dock fått ett annat projekt i knäet...har precis haft VVS samt OCAB hemma då jag upptäckte vatten där det inte skall vara = vattenskada i badrum och allt ska ut! Gällande detta projekt så blir det förmodligen någon mitt emellan variant. Golvet är gjuten betong då det är en hästbox och detta tänkte jag inte göra så mycket åt, lägga lite annat golv
Mats: Skruvade skivor är mycket starkare än kryssband så det räcker mer än väl. Dock kan det som påpekat vara väldigt bra med band under bygget
Pumba: [citat] Ungefär dubbelt upp mot vad tex NCC tar för att asfaltera uppfarten. Jag fick 115kvadrat asfalt inklusive finplanering av underlaget för 35000kr.
KnockOnWood: Det enkla krassa svaret är väl att du inte skall använda garaget som kontor! Och det borde ju vara självklart. Ett garage är ett garage, avsett för förvaring av fordon. Ett kontor är avsett för stillasittande arbete vid ett skrivbord. Sover och äter du i garaget också? Nej, troligen inte. Men du kan ju byta till slagportar. De är nog lättare att få täta.
Mats: Kan du så försök få ned 5-10 cm markisolering ovanför dina rör/slangar. Då lär det knappast frysa
CMXI: Hej. Vi har nyligen ( ÄNTLIGEN :wow: ) fått köpt vårt hus som passade in i familjens behov efter 10år i bostadsrätt och ett evinnerligt letande i ca 5 år efter detdär huset som passar oss! Nu skall det renoveras kök, groventre och badrum, det skall läggas golv och spikas panel och väggar...mm.mm:) Barn 2 kommer i April.. så det är mycket jobb och lite tid som vanligt.. Men i sommar
Stuff: För den stora massan tror jag tyvärr inte att garagets standard påverkar priset tillräckligt för att motivera de investeringar du gjort. Med rätt, mek-intresserade, köpare som velar mellan två hus kan det göra skillnad men jag tror isf att det är en lyckträff. Jag skulle inte ha funderat så mycket på vad investeringen är värd för andra. Du har ju gjort iordning garaget för att
martinradbo: [citat] OK, är du säker så låter det bra. Då slipper jag fundera mer på detta.
Harleydavid: Jag har kört på dina råd @GoForIt Tack för hjälpen. Lägger upp lite bilder när det är klart.
andersmc: Ska du börja med nåt så inte är det taket. Börja med att kolla så huset inte är angripet av Äkta hussvamp. Sen kan du leta efter husbock, hästmyror och andra små inneboende också.
Jörgen Johansson: Gammal tråd - kanske någon ny info? Jag har exakt samma fundering nu när vi håller på att bygga dubbelgarage som hänger ihop med huset. 2 st Crawford G60 portar skall sättas in. Jag ringde försäkringsbolaget som var lite svävande, men säger att låsanordningar skall vara godkända av Svenska Stöldskyddsföreningen. Crawford har ingen info om något sådant godkännande (Har mailat dem
mexitegel: Så kul att se slutresultatet, det blev ju skitbra! Denna tråden tycker jag är ett skolexempel på hur man resonerar sig fram i ett byggprojekt med tips, råd och ideér från olika medlemmar. :D
jonieboi: Ett sätt är ju att sätta brunnen på önskad höjd, slänga på betongen, och med en rätskiva dra från brunnen runt hela formen. Iom att brunnen är i centrum bör det inte vara några större avstånd. Justera med raka. Se till att ni har rätt längd på rätskivan, ni kanske behöver flera olika längder om något är i vägen. Blir nog ganska svettigt att raka ut betongen, men jag tycker
robban22: Verkligen inte någon som har en sådan port? Eller liknande?
GoForIt: Har själv för några år sedan åtgärdat problem med just att isoleringen låg för tätt intill undertaket (råspont) på vårt eget garage, med fukt, röta och mögel på undertakets undersida som följd. Platt tak med lätt lutning. Papp ovanpå. Vindpapp i innertaket låter overkill. Korrugerad plåt fungerar naturligtvis. Jag tänkte på vanlig slät.
Atom: Som förra skribent. Satsa på en billig LLVP. Dessa har oftast +16 grader som lägsta temp. Eller +8 som frostskydd. Du får avfuktningsfunktion på köpet! Du måste dock tänka på, att pumpen klarar sig ned till 0 eller minus 5 grader. Blir det kallare än så, måste du ha en annan värmare som hjälper till. Pumpen kommer attt betala sig inom 1-2 år! Ett tips att öka den billiga pumpens
norrbottenstorpet: Hur snö påverkar din gässtuga beror väl både på fasadmaterial, avrinning/dränering och markhöjder. Det tror jag du bedömer bäst själv. Förstår jag det rätt om du tänker förlänga ett befintligt takfall för att få ett öppet "förråd" under? Hur du ska konstruera det beror på hur du ska använda det, taklutning, snözon osv. Men använd inte OSB utomhus. Det är en
Bart: Hej på er, sedan installationen för fyra år sedan har jag haft samma problem med garageproten. När det regnar så att vatten kommer på garageporten läcker det in i garaget. Vattnet letar sig inte in under porten, utan vid sidan i ramkonstruktionen. Från början var jag övertygad om att vatten letade sig in under syllen för att yttermark och syll kom för nära i och med asfaltering
Mido70: Hej Jag behöver montera Diplomat garageportöppnare har någon en bruksvisning på den. Tack
Spett och slägga: Jag tänkte bygga garage mot gaveln på en befintlig lada på tomten. Jag ville ha lyfthöjd i garaget och har 3,60. Men ladan är smalare än garaget och taken kommer att "skära" in i varandra. Jag är fundersam på hur man ska göra övergången. Hur kan man lösa det på enklaste sätt utan att ändra på måtten (höjd, bredd, taklutning) på garaget? (ritad i Google sketchup) [bild]
barfotalasse: Har ett trettitalshus med brutet tak och skulle vilja bygga en kortare uthuslänga (förråd) med två-tre dörrar och gärna brutet tak för att matcha. Någon som har liknande situation och ritning på uthuset?
Joukko: Jag skulle behöva ganska tjocka tätningslister till mina garagedörrar. Kör med typ sådan här nu men det räcker inte till på vissa ställen; http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrbeslag/tatningslister/tatningslist-p-540088/