Jag är på gång att gjuta en platta på mark till ett dubbelgarage. I garaget ska jag lägga in en golvbrunn, framförallt för smältvatten. Jag har varit i kontakt med kommunen och rett ut alla bestämmelser ang. oljeavskiljning etc. så det är inte min fråga, utan min fråga är rent gjut-tekniskt.

Hur lyckas jag gjuta en så pass stor platta med ett rimligt fall till brunnen i centrum?

Min tanke är att ha betonggolv (ev. målat golv i framtiden?). Jag hoppas att detta går utan att behöva flytspackla upp fallet och att man kan få en hyfsad fason på både fall och yta direkt vid gjutning. Är detta möjligt? Kan någon som har erfarenhet av detta ge mig tips på bästa väg fram?

Som ni säkert förstått redan så är jag ingen mästare i gjutning, men inte rädd för utmaningar

Oerhört tacksam för era åsikter och tips!

När stora ytor ska skapas med fall, finns det egentligen bara ett sätt, att sätta avdragsbanor så att fallet kan formas. Vid mindre fallytor finns det lite alternativa lösningar, men jag tror inte de blir applicerbara här.

Att tänka sig en avlång avloppsränna istället för en liten cirkulär punkt som fallet ska formas mot, borde göra det lättare att forma fallet. Det blir liksom i huvudsak två ytor att dra av.

Men, även om du tänker göra huvuddelen av arbetet själv, är det välinvesterade pengar att få en erfaren betongare med just vid gjutningen. Det tar ju bara ett fåtal timmar inkl. glättning.

Ett sätt är ju att sätta brunnen på önskad höjd, slänga på betongen, och med en rätskiva dra från brunnen runt hela formen. Iom att brunnen är i centrum bör det inte vara några större avstånd. Justera med raka. Se till att ni har rätt längd på rätskivan, ni kanske behöver flera olika längder om något är i vägen. Blir nog ganska svettigt att raka ut betongen, men jag tycker att det låter genomförbart!
Hyr en "helikopter" som ni skurar och glättar med. Ger ni det lite tid och kärlek kan ni få en spegelblank betongyta.
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.