Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Torgil: Hej, Jag har nu snart monterat mitt växthus på drygt 5 kvm på min balkong och funderar på vad som blir bäst golv och värme. Huset är från Glashusen, har tvåskikts glasväggar och tak (6mm). Balkongen har furugolv (12 cm plank i bra kondition. Hade funderat på att köpa fukt genom släpplig matta på Bauhaus och dra ut el för att kunna använda infravärme. Men det senare kan inte
Nyfiken100: Jag köpte exakt den du länkar till. Plywood alltså, isolering enligt Byggmax är 50mm cellplast s100. Hur det funkar praktiskt vet jag inte då jag inte hade någon värme förra året i garaget och dessutom har jag inte fixat isoleringslister runt portarna ännu (börjar väl dock bli dax) tror den är lika bra, rättelse dåligt som vilken annan port som helst. Jag menar 50mm cellplast, hur
norrbottenstorpet: Teoretiskt kan PUR-skum med öppna celler leda fukt, åtminstone lite fukt. Men jag hade också skummat igen det hela. Tänk bara på att skummet måste skyddas mot UV-ljus för att inte brytas ned. Ett alternativ är ju att skumma först för att sedan tunnputsa över det hela.
hafiack: Någon här på forumet som har erfarenheter av detta företag som säljer prefab garage? Har kollat lite på deras sida prefabgarage.se och de verkar vettigt men det är ett litet företag om man kollar på allabolag. Givetvis både fördelar och nackdelar med mindre leverantör. Men som sagt någon som handlat från dom?
Mats: Japp minst sånt där flytande guck man har som våtspärr bakom har jag fått lära mig
Rosten1000: Jag har lägre takhöjd i garaget men räknar ändå med att ha en billyft i det. Kommer inte att kunna stå under den. Men om jag sitter på en stol så skulle det funka perfekt. Snodde själva iden från Verktygsboden men kommer inte att köpa deras lilla lyft utan kommer att köpa en stor lyft men inte lyfta ända upp i taket. http://www.youtube.com/watch?v=yiXEIFoO1Ak#t=16 I mitt garage så
Villavilse: Hej, det låter fint med 20-talsstil. Har börjat planera ett attefallshus och har fått bra prisförslag på allt utom dragning av el och vatten som jag måste fixa separat. Någon som har ide om ungefär vad det skulle kosta om man inte behöver spränga??
Isakare: Du kan få din port att vika av nästan hur som helst, eller inte alls. Man delar in portarna i olika kategorier. Låglyft: Kräver mycket lite takhöjd, har dubbla skenor, översta rullarna går i en egen så porten kan svänga innan öppningshöjden. Fjäderpaketet sitter oftast i bakkant av skenorna. Normallyft: Porten svänger vid öppningshöjd. Höglyft: Porten svänger högre upp än
SuperBengt: jag brukar klippa, klämma och banka tills det blir bra när jag köper färdiga plåtar i byggvaruhandel Beställer jag plåtar från plåtslagare alternativt tillverkar själv om jag har tillgång till plåtverkstad så gör jag dom nån mm konade så dom går i varandra utan meck.
nimhed: Börja med ett samtal med stadsbyggnadskontotet. Sedan kommer bygglov före bygganmälan.
Hemligt: En Crawford BaseMatic Line med motor och två fjärr inkl. montering med bortforsling för 13 900 kr med ROT. Hos Garageportexperten. Går det att få liknande port billigare utan att åka till Tyskland eller montera själv?
abiz: Ska få nya garageportar installerade i garaget, hade en hantverkare hemma som ska utföra arbetet. MEN han påpekade att rännorna som portarna kommer gå i var bredare än karmarna runt portarna så dom skulle behöva breddas. Det hade inte varit något större problem om det inte vore för att väggen inte är rak, så mäter man ifrån väggen ut till karmen så skiljer det några milimeter
Mats: 25m2 är de så kallade Attefallshusen och de kräver en godkänd bygganmälan hos kommunen. Jag är personligen fast övertygad om att man bör försöka klämma in ett litet badrum. Inte kul alls att behöva springa ut i regn/snö mitt i natten för att man behöver gå på toa. Dusch/bad är en annan sak, det är ju planerbart :)
Fällebyggarn: Intressant! Är själv i behov av att byta några takstolar samt dom bjälkar/bärlinor jag har i ladan pga ålder. Dom är inte ruttna men kanske någon bagge har bott i dom. Har några granar på tomten som skulle kunna ramla men frågan är om dom är bra nog eller man ska flisa dom och köpa annat trä för pengarna. Någon som har en uppfattning om vad en rejäl stock kostar i dessa dagar?
mexitegel: Nej, man får bygga skärmtak över altaner, balkonger och entréer och jag antar att ditt cykelställ faller inom något av dessa ;). Observera att skärmtaken tillsammans inte får täcka en större area än 15,0 kvadratmeter och inte placeras närmare en annan fastighet eller tomt än 4,5 meter.
FredrikR: Jag liggar på runt 100' under dig, och då har har ja köpt 'maskintjänsterna' till 'kompispris', säg 15000:- totalt ink. gjuthjälp. Men har heller inte köpt fyllning för 50' och har ingen industriport, däremot med övervåning, som dock inte är mer gjort på än golvspån.
FredrikR: [citat] Det blir en del kondens på fönstren. En fuktstyrd Paxfläkt skulle nog inte sitta ivägen i mitt fall. Ingen direkt skillnad mellan o ligga på runt 11-12grader eller 14-16grader.
Albireo: Hej! (vet inte om detta kom rätt :-) ) Funderar på att sätta solpaneler på garage/förråds taket. (rätt väderstreck och minst skugga.) I huset finns idag 1000l acctankar (med beredare) och vedpanna. Skulle behöva mer volym för att kunna elda när jag vill och hålla jämnare temp. Mellan hus och garaget är det ca. 20-25m, hur man räknar det. Vad får man räkna med för pris på
RoTe: [citat] Ibland måste den dock in. Min bil packar snö i hjulhusen till den grad att jag blir utan fjädring.
MaxellOne: Jag är på jakt efter en ny garageport och skulle gärna ha den motorstyrd. Min utmaning är att jag önskear att panelen är i Ek för att matcha övriga dörrar. Finns det några bra alternativ till ek-imitation i PVC som jag inte tycker blir så bra? Eller måste man välja en "vanlig" dörr? /M
j-o75: Den kom sist av allt så att den täckte takpanneplåten! Annars rinner det väl in vatten under?
Mats: Ligger du i de delar som har fått avloppsnätet utbyggt så är det lite enklare iom att VA är välordnat där (enligt kommunens sätt att se det). Annars är det enklast att slå stadsbyggnadskontoret en pling. De brukar vara riktigt trevliga faktiskt
biobygget_se: Haha vilket garage! Det skulle inte sitta helt fel... Hade varit nöjd sen länge med någon av de tidigare bilarna.. Själv har jag fixat till garaget med en övervåning istället... [bild]
rocking_ghost: Kanske skruva loss spånskivorna och isolera utrymmet däremellan? Vanlig glasull 95mm alltså. 95 eller 145 mm isolering mellan takreglarna med glespanel cc30 under och vindduk eller plast emellan? Borde väl räcka för att hålla nån plusgrad om porten är hyffsat tät.
Kennethihbg: Min granne, som är snickare, gjorde sina av stålreglar och mineritskvor på insidan och träpanel på utsidan. Dom blev kanon bra
Villa vista: Hej och välkommen till forat Har grannen bygglov och bygganmält bygget? Om ja då borde det finnas krav på att grannen vet vad den gör map brand och fuktsäkert byggande. Grannen ansvarar för att uppföra garaget utan att påverka din vägg säker bet tex brand och fukt. Be grannen presentera en lösning utan att din vägg tas bort
myrstack: Givet spånskivans känslighet för vatten/fukt skulle jag alla gånger göra en syll eller motsvarande av vanligt virke, förbereda med en regel innanför och sedan lägga golvspån sist. Onödigt att göra en konstruktion med stora risker om du inte hinner täcka ordentligt eller om vattnet letar sig in på andra sätt. Lägger du ett golv av vanligt virke är det en annan sak
panzaa: Såg i helgen att Hornbach säljer motsv. plattor som Biltema för 129: -/m2, de såg även ut att vara tjockare än Biltemas. Ingen som har koll på dessa?
byggankan: Vi skulle vilja ha en lite bredare dörr till förrådet, 1200-1300 bred med vanlig höjd. Inget särskilt med dörren i övrigt, vit utan fönster och förrådet ska vara ouppvärmt så det behövs inte nårga särskilda egenskaper för isolering. Någon som vet var man kan hitta en sådan dörr till så bra pris som möjligt?