9 347 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Plåt som innertak i garage
Hejsan.
Läst och lärt mig mycket på forumet under ett års tid ungefär men nu var det dags att registrera sig.
Jag har köpt ett hus för bra precis ett år sedan, och är nu igång med att försöka få klart garaget så man kan meka lite i vinter.
Gärna billigast möjligt.
Väggarna var redan isolerade, men taket var o-isolerat.
Där är jag strax klar med att sätta upp 195 isolering med hjälp av snöre och häftpistol.
Går riktigt bra
Reglarna sitter like olika med spann mellan cc60-70.
Garaget kommer att värmas med en dieselkanon 1-2 gånger i veckan, och har läst mig till att man då inte skall ha någon plast i taket när det inte skall vara konstant uppvärmt.
Frågorna jag har just nu:
Luftspalt har det automatiskt blivit upptill eftersom reglarna är lite över 200 tjocka och 195 isoleringen "hänger" på tråden och kommer sedan ligga mot undertaket, funkar det?
Eller måste jag läkta undertill och ha luftspalt där med?
Jag har hela tiden tänkt sätta osb+gips eller läkt+gips i taket.
Men så slog tanken mig idag, går det att sätta vit plåt i taket direkt mot reglarna/isoleringen?
Tacksam för svar
Läst och lärt mig mycket på forumet under ett års tid ungefär men nu var det dags att registrera sig.
Jag har köpt ett hus för bra precis ett år sedan, och är nu igång med att försöka få klart garaget så man kan meka lite i vinter.
Gärna billigast möjligt.
Väggarna var redan isolerade, men taket var o-isolerat.
Där är jag strax klar med att sätta upp 195 isolering med hjälp av snöre och häftpistol.
Går riktigt bra
Reglarna sitter like olika med spann mellan cc60-70.
Garaget kommer att värmas med en dieselkanon 1-2 gånger i veckan, och har läst mig till att man då inte skall ha någon plast i taket när det inte skall vara konstant uppvärmt.
Frågorna jag har just nu:
Luftspalt har det automatiskt blivit upptill eftersom reglarna är lite över 200 tjocka och 195 isoleringen "hänger" på tråden och kommer sedan ligga mot undertaket, funkar det?
Eller måste jag läkta undertill och ha luftspalt där med?
Jag har hela tiden tänkt sätta osb+gips eller läkt+gips i taket.
Men så slog tanken mig idag, går det att sätta vit plåt i taket direkt mot reglarna/isoleringen?
Tacksam för svar
Vad är det för yttertak? Platt? Papp?
5 mm luftspalt över isoleringen kändes som hög risk för kondensproblem där.
Klarar plåten att sitta c/c 60-70 utan att svaja då? Det är ju därför man ofta måste sätta läkt.
Den ger ju också en luftspalt, vilken jag tror är att föredra även för plåt.
5 mm luftspalt över isoleringen kändes som hög risk för kondensproblem där.
Klarar plåten att sitta c/c 60-70 utan att svaja då? Det är ju därför man ofta måste sätta läkt.
Den ger ju också en luftspalt, vilken jag tror är att föredra även för plåt.
GoForIt skrev:
Det är ganska lite lutning uppskattningsvis 15-20 grader
Det är innifrån: råspont>papp>plåt på taket.
Mjaha lät ju inget vidare, man kanske skall läkta ändå under isoleringen så det blir en till luftspalt undertill.
Dock så har jag endast 250 i takhöjd så varje centimeter är guld värd.
Bör man ha vindpapp även i taket eller är det overkill?
Tänkte ha vanlig andrasorterings takplåt med den vit/grå sidan innåt, den är ganska styv så den bör inte hänga ner.
Skall inte skruvas fast någonting i taket, alla lysarmaturer sitter längt upp på väggarna riktade neråt.
Edit:
Det blir ju iofs ~1cm luftspalt automatiskt av plåten varannan "ås" på plåten.
Räcker detta eller är det jag som tänker tokigt?
Redigerat:
Har själv för några år sedan åtgärdat problem med just att isoleringen låg för tätt intill undertaket (råspont) på vårt eget garage, med fukt, röta och mögel på undertakets undersida som följd. Platt tak med lätt lutning. Papp ovanpå.
Vindpapp i innertaket låter overkill.
Korrugerad plåt fungerar naturligtvis. Jag tänkte på vanlig slät.
Vindpapp i innertaket låter overkill.
Korrugerad plåt fungerar naturligtvis. Jag tänkte på vanlig slät.
Klicka här för att svara