Hej på er
Har tänkte bygga ett tak längs med garaget, blir bara stolpar och ett tak förutom garage väggen
Blir ca 3m brett och kanske 8m djupt, lutningen blir från framkant till bakkant, då jag har en gäststuga 3,5m från garaget så lutar jag taket mot den så kommer all snö att lägga sig mot stugan och det känns så där? men det kanske inte spelar nån roll?

Till tak så tänkte jag ta OSB och papp och vanlig tp20 plåt, vad behöver det vara för lutning på ett ungefär?
Räcker det om jag gör taket 1 m lägre i bak kant?

Hur snö påverkar din gässtuga beror väl både på fasadmaterial, avrinning/dränering och markhöjder. Det tror jag du bedömer bäst själv.

Förstår jag det rätt om du tänker förlänga ett befintligt takfall för att få ett öppet "förråd" under? Hur du ska konstruera det beror på hur du ska använda det, taklutning, snözon osv. Men använd inte OSB utomhus. Det är en inomhusprodukt, som inte behöver mycket fukt för att det ska bli kex av den. Om du vill ha skivmaterial ute, använd en plyfa. Men är det av ännu enklare karaktär du bygger, kanske du inte ens skulle behöva besvära dig om att göra ett bärande undertak. Det skulle kanske kunna räcka med
- takstolsförlängningar från de befintliga takstolarna, följ befintlig taklutning. Många plåttillverkare accepterar inte läggning under 10 grader, vissa med särskilda anpassningar ned till 6 grader (läs montageanvisningarna).
- en självbärande regel tvärs takstolarna, i cc 60 (lär finnas angivet i montageanvisningarna också)
- plåt direkt på (eller med plastkondensskydd).

Utan kondensskydd så visst kan en liten mängd kondens uppstå. Ska du däremot bygga en regelrätt byggnad, isolerad med väggar och tak, är din grundkonstruktion mer rätt, men då hellre plyfa eller traditionell råspont alt. råspontluckor som underlagstak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.