Hej,

Vi har bestämt att bygga ett uthus, med möjlighet att göra garage av en del så småningom.
Hade från början tänkt att bara göra sula runt för väggarna, men frågan är om det är lika bra
att gjuta en hel platta!
Om man ska använda det som kallförråd, är det då bättre att låta plattan vara oisolerad?
Någon har sagt att det blir behagligare temp under vintern, att man får upp markvärmen lättare
genom den oisolerade betongen?
Frågan är ställd för att tanken är ju att isolera en del av uthuset och göra den till garage senare,
men även då inte uppvärmd hela tiden?

Ingen poet direkt, men hoppas det framgår vad jag menar:)

Jag gjorde mitt kallförråd med isolerad platta på en gång. Resonerade som så att det går ju itne att lyfta upp plattan och lägga isolering under i eftershand så lika bra att göra det ordentligt från början :)

Ja, det får nog bli så, men det är ganska stort, 8X18 meter, kanske ska isolera en del av det och helt enkelt hålla den
varm hela tiden. Men jag upplever en isolerad platta, med en ouppvärmd yta som kallare? Kan det ha att göra med
att den ej släpper igenom markvärmen? Har ett annat uthus med en del isolerad platta och en del oisolerad, den oisolerade är alltid mycket varmare än den isolerade när ingen värme är på, (höst och början av vintern). Men jag undrar om det finns några fakta på detta eller om det är tillfälligheter?

jag är böjd att hålla med dig. Min brukar vara rätt kall på våren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.