6 165 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Fjärrstyrd port = godkänt lås?
Funderar på att installera ny garageport med fjärrstyrd portöppning. Garaget är vidbyggt med huskroppen så kommer man in i garaget så kommer man in i huset. Är det någon som vet om portautomatik räknas som godkänt lås eller om man måste ha ytterligare lås? Då faller fördelen med automatiken...
Portmotor montert direkte på wireaksel må kunne godkjennes da denne er umulig å åpne. Portmotor som er montert til toppelementet i porten er helt klart en svakere konstruksjon. Midt forsikringsselskap (Norge) har godkjent vår løsning. Se bilder av portmotor montasjen i linken underst.
Det är nog INTE en godkänd låsanordning hos de flesta försäkringsbolag, mitt försäkringsbolag kräver tex. att man utöver portlåset (automatiken) på garaget skall betrakta dörren från garaget in till huset som en ytterdörr, dvs ha samma låsanordning därsom du har på din ytterdörr.
För bästa svar så bör du kontakta ditt försäkringsbolag.
För bästa svar så bör du kontakta ditt försäkringsbolag.
Jo, jag kontaktade försäkringsbolaget och fick lite svävande svar. Eftersom jag inte hade extremt mycket lösöre hade de inga extra krav på godkända lås. De tyckte jag skulle fråga försäljaren av portautomatiken om den räknades som godkänt lås. Alternativet blir annars att ordna bättre lås mellan garage och hus, men det känns inte så kul. Det blir mer komplicerat så då får nog automatiken stryka på foten. 
Egentligen behöver du kanske inte vara så bekymrad. I dagens försäkringsvillkor står endast att huset ska vara låsbart. I princip räcker det med hänglås!
Samtidigt ivrar f-bolagen för att få fastighetsägare att frivilligt installera så säkra lås som möjligt. Några lämnar t.ex. premierabatt om du installerar Assa2000. Men något tvång är det inte.
På några års sikt kan man ändå anta att villkoren skärps. Så småningom kan jag tänka mig att f-bolagen regelrätt kräver Assa2000, eller vilken låsteknik som finns vid det laget.
Samtidigt ivrar f-bolagen för att få fastighetsägare att frivilligt installera så säkra lås som möjligt. Några lämnar t.ex. premierabatt om du installerar Assa2000. Men något tvång är det inte.
På några års sikt kan man ändå anta att villkoren skärps. Så småningom kan jag tänka mig att f-bolagen regelrätt kräver Assa2000, eller vilken låsteknik som finns vid det laget.
Gammal tråd - kanske någon ny info? Jag har exakt samma fundering nu när vi håller på att bygga dubbelgarage som hänger ihop med huset. 2 st Crawford G60 portar skall sättas in. Jag ringde försäkringsbolaget som var lite svävande, men säger att låsanordningar skall vara godkända av Svenska Stöldskyddsföreningen. Crawford har ingen info om något sådant godkännande (Har mailat dem och frågat nu).
Frågan är om dörren mellan garage och huset måste låsas?
Frågan är om dörren mellan garage och huset måste låsas?
Klicka här för att svara