Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Anonymiserad 141313: Ok, ingen stress! Mitt garageprojekt fortsätter först efter vintern. Full rulle i huset med fönsterbyten och det ena med det andra. Men ser gärna hur det ser ut vid något tillfälle :)
KnockOnWood: [citat] Du har ju redan takpapp på det befintliga yttertaket (= nya innertaket). Den är tät nog.
huggan: Lite nya bilder nu när portarna är monterade. [bild] [bild]
pilen: Jag har ett garage på ca 40 m2 som jag värmer med en aerotemper typ elbjörn 2kW. Fläkten går alltid på aerotempern och den värmer på om temperaturen går under 12 grader. Jag har även en avfuktare Woods DS28 som står inställd på att hålla fuktigheten under 45 % i garaget. Garaget är relativt välisolerat och samtliga ventiler är stängda. Mitt intryck är att uppvärmning av
Mikael_wi: jag tänkte också på luftvärmepump så kan man väl köra lite vid behov
b8q: [citat] Väldigt vanligt, tyvärr. Det handlar helt enkelt om entreprenadupphandlingen från kommunens sida; man vill ha alla ledningar under gatan (VA, fjärrvärme, tele, gatubelysning, kabelTV, bredband...) nedlagda innan man bygger klart vägen. Annars skulle man ju behöva gräva upp allting igen senare, förstöra vägen och behöva asfaltera och lägga kantsten etc igen, vilket blir mycket
elpaco: Kostnader Målarfärg och redskap - 11' Virke, skruv och beslag - 20' Maskinhyra (blandare, borr, tryckluft) - 3' Övrigt (armering, mer skruv, cement, gångjärn, mutter, grus, byggvirke) - 4' Totalt: 38' Tillkommer plåtarbete ca 15' (10' efter rot) Lärdomar i år. * Tack gode gud för att jag inte valde att spika spont och papp för hand. * Tvångsblandare regerar som sagt. Blandar extremt
oceanis: Om det blir minusgrader måste du ha en sorptionsavfuktare som normalt är en hel del dyrare än de kondensavfuktare du hittar på byggvaruhusen som i princip slutar avfukta vid plus 5-10 En bra sorptionsavfuktare kan avfukta ner mot minus15-20 grader. Edit: Jag håller torrt i en stor segelbåt med avfuktare hela höst/vinter säsong då den normalt ligger i hela året
jonko: På tex Kuntze.se kan du köpa släplist på löpmeter, jag köpte 3m 20cm hög 3mm tjock armerad släplist för ~700kr i veckan. Edit: http://www.kuntze.se/produkter/gummilister-borstlister/slaplist-neopren-med-vav-340
kajsasuzanne: Jag skulle vilja göra om en del av ett gammalt brygghus (eller vad det nu har varit) till gästhus för sommargäster. (Se bilder) Vad rekommenderas för golv/väggar och så vidare? [bild] [bild]
MrPlow: Är det bara torrt du vill ha är det billigare att torka än att värma upp och ventilera.
SSSS: Du har säkert redan köpt din port men jag ville skriva om hur jag upplevde garageportexperten då dom satte in en port hos mig idag och jag blev mycket nöjd. Detta gäller garageportexperten i Sundsvall Jag ringde dom i tisdag förra vecka och fick veta att dom skulle vara i Hudiksvall (10mil från Sundsvall) på torsdagen och kunde komma hem till oss och titta då. Sagt och gjort så kom dom
mdab: Hejsan. Till våren ska jag bygga carport med ett litet tillhörande förråd. Jag har tänkt 3,6m brett och 6,6m långt. Då kommer jag under 25kvm och slipper söka bygglov. Det jag inte kan bestämma mig för är höjd och takvinkel. Man får ju bygga 4m högt utan bygglov och det hade vart gött med en liten vind att förvara diverse bråte. Mitt hus är 1plans och takvinkel på ca. 25
ratsit: Hmm kanske, jag har iof sig bilat bort en sne gjuten kant som dom gjort som hade spruckit litegrann. Kan ju vara så dom gjort för att fylla ut. Frågan om det går att få och hålla om man fyller igen med nå cement/bruk utan att det spricker.
J0naz1: Jag kollade runt massa på olika varianter på nätet. Sedan valde jag storlek ganska mycket efter den planlösning jag vill ha. Ganska mycket inspirerat från sidan dreams & coffe... Mitt mått kommer bli 3.6x7 m med takåsar som avlastat av mellanvägg på 3 meter ena sidan och 4 m andra. Jag kommer dessutom bygga maxhöjd då jag vill ha loft. Men i ditt fall som bara ska ha ett förråd blir
Micro: I mellan mitt garage och förråd sitter det en vanlig innerdörr. Har värme på i förrådet hela vintern ca +20°c och det läcker ut värme i garaget via dörren samt genom den oisolerade mellanväggen. Det brukar hålla ca +5°c i garaget på vintern utan värme påslaget (ca 24m² stort). Jag bryr mig inte så jättemycket om värmeläckaget då jag vill ha frostfritt i garaget vintertid
Sputnic: Du gjorde ett bra val med limträbjälkarna. För att få en bra upplagsyta bör du göra ett urtag i bjälken så att den vilar på hela hammarbandet. Sedan kan du förankra med vinkelbeslag 90x90 och ankarspik/ankarskruv.
zypp: Hallå. Vi har en helgjuten jordkällare. Golv och väggar, ca 70kvm. Vi har lite bekymmer med fukt. Skulle även vilja kunna få upp värmen så man kan vara där och meka/måla eller vad man nu vill göra. Mina ögon har fallit på värmekanon. Diesel. Är detta ett vettigt alternativ? Kan den även hjälpa mot fukt? Några tankar. Är själv rätt grön när det gäller det mesta :-)
Atom: Ni som bygger eller ska bygga. 1.Vad har ni valt för grund? 2. Hur mycket isolering och av vilket slag använder ni i golv, väggar resp. tak? 3. Ska ni använda PE folie? 4. Hur ser konstruktionen i övrigt? Typ, ska ni ha utv. gipsskivor och sen panel på det eller vad?
Flöjten5: Kan rekommendera att lägga in plastmatta på golvet. Blir väldigt lättstädat!
Olofmc: Varken proffsig eller snickare men jag tycker så här: 1. Bilden visar en lite simpel lösning, tycker ditt förslag låter bättre. Istället för en bredare kan du lägga två st lite omlott, ser snyggare ut tycker jag. Liten springa så luften kan röra sig låter bra. Särskilt om du ventiler i taket - men det kanske du inte har... 2. Ska stugan isoleras och värmas upp är vindpapp en bra
Stringfellow Hawke: Jag skulle schakta ur, gjuta platta och sen mura en jordtrycksvägg. Om du inte vill mura hela vägen upp till taket kan du ju bara ställa en regel-vägg på muren när du kommit ovan mark. Ska det vara helt under mark är det nog betong som gäller, kanske att du kan mura men "taket" skulle jag gjuta i alla fall, och sen tätskikt, isolering återfyllning. Men här behövs en konstruktör.
Korvgubbe: En av de saker jag hade gjort annorlunda om jag byggde idag vore att sätta in fönster. Det gör så mycket att kunna lyfta på huvudet och titta ut, ha lite dagsljus när man står och skruvar på något.
Ömannen: Hej det går bra att sätta dit ett par 45x145 i hela takstolens längd sen kan du göra urtaget.