Byggahus.se

Kondens på nylaggt klinkersgolv

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har precis lagt klinkers i min friggebod. Lade först på ena kortsidan, för att lyfta upp de garderober som skulle stå där och har sedan fortsatt med resten. Igår hade det gått 24h sedan sista raden så jag skulle ut och foga men upptäcker då att det är blött på golvet. Främst på ytan under garberoberna.

Enligt bauhaus så skulle det räcka med den enda ventil vi hade samt det självdrag som blir runt fönster och dörr. Vi har dörr, ett fönster samt ventil på samma vägg (ena långsidan) och ett fönster på ena kortsidan. Nu drog jag ut garderoberna och satte på byggfläkt på maxblås för att försöka få cirkulation men jag misstänker att det är för dåligt ventilerat?

Jag har hela tiden haft ett oljelement som har hållt runt 15-20 grader där inne... Taket är panelat och fönstrena hyffsat väl isolerade (drog i byggskum för jag hade kondens på nedre hörnen på fönstrena tidigare). Hjälp!! Vad har jag missat?? Är det så att jag behöver en ordentlig tillluftsventil?

Försöker mig på att bifoga en ritning där jag markerat garberob fönster ventil etc...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Untitled.png

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Hur har du isolerat golvet, det verkar ju som det är kallt under ditt golv.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Hej

Tack för svaret, det är sk platta på mark så det är samma "isolering" som vårat egna hus.... minus golvvärmen då.
    Vad jag har läst mig till så ska det vara ypperligt att kakla på.

4. A
    Medlem Nivå 1
    Det är främst ut mot väggarna som det var blött. Vi har ytterfasad-->vindpapp-->glasfiber-->byggplast-->plyfa-skiva.
    De plattorna som var torra (mitten och ut mot kortsidan med fönster) var inte kalla...

5. A
    Medlem · Nivå 19
    Låter som du har mycket hög luftfuktighet efter klinkersättningen och att kyla letar sig in från kantbalk/vägg därav kondens. Skulle gissa på att det inte kommer att inträffa igen när golvet har fått torka ut.

6. A
    Medlem Nivå 1
    Så du tror att det räcker med nuvarande ventilation?

7. T
    Medlem · Nivå 16
    Frågan är ju var vattnet kommer ifrån. Kondens uppstår om varm luft innehåller vatten som möter en kall yta. Men om luften är lika kall som ytan kan det inte bli kondens.
    Om du stänger av elementet helt så att hela förrådet håller samma temp som ute då blir det ingen kondens.

8. mickesundström
    Medlem Nivå 7
    Tilluft måste du ha , har du inga spaltventiler i fönster så har du ingen tilluft ,självdragsventilation bygger väl på att varm luft stiger och går ut med fukt samtidigt som kall torr luft dras in,sen är luftfuktigheten hög efter Fogningens i början också

9. A
    Medlem · Nivå 19
    För att självdrag ska fungera bra krävs en frånluftsventil som går vertikalt upp genom taket. I vissa lägen kan man "lura" funktionen om man har ett blåsigt läge genom att sätta en tilluftsventil på den sidan det blåser mest, då kan det vara tillräckligt för att en väggventil på motsatt sida kommer att fungera som frånluft men det blir många "om och men".

Men vad ska du använda friggeboden till, enbart förråd eller kommer den att användas för boende också? Är avgörande för vilken lösning som krävs. Ska den användas för övernattning behöver du lösa ventilationen, med riktigt frånluftsventil genom taket alternativt med en fläkt.

10. A
    Medlem Nivå 1
    Hej

Återigen, tack för input! Jag är nyss hemkommen från Hornbach som berättade precis samma som du, Anders S. Det vi har idag är en tilluftsventil tydligen. Jag införskaffade en frånluftstventil som jag satte i innertaket.