Hej
Jag har precis lagt klinkers i min friggebod. Lade först på ena kortsidan, för att lyfta upp de garderober som skulle stå där och har sedan fortsatt med resten. Igår hade det gått 24h sedan sista raden så jag skulle ut och foga men upptäcker då att det är blött på golvet. Främst på ytan under garberoberna.
Enligt bauhaus så skulle det räcka med den enda ventil vi hade samt det självdrag som blir runt fönster och dörr. Vi har dörr, ett fönster samt ventil på samma vägg (ena långsidan) och ett fönster på ena kortsidan. Nu drog jag ut garderoberna och satte på byggfläkt på maxblås för att försöka få cirkulation men jag misstänker att det är för dåligt ventilerat?
Jag har hela tiden haft ett oljelement som har hållt runt 15-20 grader där inne... Taket är panelat och fönstrena hyffsat väl isolerade (drog i byggskum för jag hade kondens på nedre hörnen på fönstrena tidigare). Hjälp!! Vad har jag missat?? Är det så att jag behöver en ordentlig tillluftsventil?
Försöker mig på att bifoga en ritning där jag markerat garberob fönster ventil etc...
Jag har precis lagt klinkers i min friggebod. Lade först på ena kortsidan, för att lyfta upp de garderober som skulle stå där och har sedan fortsatt med resten. Igår hade det gått 24h sedan sista raden så jag skulle ut och foga men upptäcker då att det är blött på golvet. Främst på ytan under garberoberna.
Enligt bauhaus så skulle det räcka med den enda ventil vi hade samt det självdrag som blir runt fönster och dörr. Vi har dörr, ett fönster samt ventil på samma vägg (ena långsidan) och ett fönster på ena kortsidan. Nu drog jag ut garderoberna och satte på byggfläkt på maxblås för att försöka få cirkulation men jag misstänker att det är för dåligt ventilerat?
Jag har hela tiden haft ett oljelement som har hållt runt 15-20 grader där inne... Taket är panelat och fönstrena hyffsat väl isolerade (drog i byggskum för jag hade kondens på nedre hörnen på fönstrena tidigare). Hjälp!! Vad har jag missat?? Är det så att jag behöver en ordentlig tillluftsventil?
Försöker mig på att bifoga en ritning där jag markerat garberob fönster ventil etc...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som du har mycket hög luftfuktighet efter klinkersättningen och att kyla letar sig in från kantbalk/vägg därav kondens. Skulle gissa på att det inte kommer att inträffa igen när golvet har fått torka ut.
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Frågan är ju var vattnet kommer ifrån. Kondens uppstår om varm luft innehåller vatten som möter en kall yta. Men om luften är lika kall som ytan kan det inte bli kondens.
Om du stänger av elementet helt så att hela förrådet håller samma temp som ute då blir det ingen kondens.
Om du stänger av elementet helt så att hela förrådet håller samma temp som ute då blir det ingen kondens.
Tilluft måste du ha , har du inga spaltventiler i fönster så har du ingen tilluft ,självdragsventilation bygger väl på att varm luft stiger och går ut med fukt samtidigt som kall torr luft dras in,sen är luftfuktigheten hög efter Fogningens i början också
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
För att självdrag ska fungera bra krävs en frånluftsventil som går vertikalt upp genom taket. I vissa lägen kan man "lura" funktionen om man har ett blåsigt läge genom att sätta en tilluftsventil på den sidan det blåser mest, då kan det vara tillräckligt för att en väggventil på motsatt sida kommer att fungera som frånluft men det blir många "om och men".
Men vad ska du använda friggeboden till, enbart förråd eller kommer den att användas för boende också? Är avgörande för vilken lösning som krävs. Ska den användas för övernattning behöver du lösa ventilationen, med riktigt frånluftsventil genom taket alternativt med en fläkt.
Men vad ska du använda friggeboden till, enbart förråd eller kommer den att användas för boende också? Är avgörande för vilken lösning som krävs. Ska den användas för övernattning behöver du lösa ventilationen, med riktigt frånluftsventil genom taket alternativt med en fläkt.
Hej
Återigen, tack för input! Jag är nyss hemkommen från Hornbach som berättade precis samma som du, Anders S. Det vi har idag är en tilluftsventil tydligen. Jag införskaffade en frånluftstventil som jag satte i innertaket.
Återigen, tack för input! Jag är nyss hemkommen från Hornbach som berättade precis samma som du, Anders S. Det vi har idag är en tilluftsventil tydligen. Jag införskaffade en frånluftstventil som jag satte i innertaket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden