Det där är nog bra grejer. Du har nog rätt, flytspackel ska väl betraktas som just spackel och det kan man förstås inte utsätta för någon större belastning såsom dubbdäck. Fast man borde kunna flytspackla låt oss säga från vägg och en meter in för att slippa vattnet vid väggen. För det är just på det området det är som sämst.oceanis skrev:Om du flytspacklar med "normalt" flytspackel så kommer inte den ytan att bli tillräckligt slitstark för att köra tex bil med däcksdubb utan då kräver det nog att du kompletterar med tex klinker.
Om du skall klara det så får du gå upp i produkter avsedde för detta typ de som är gjorda för att lägga som yta på ett industrigolv.
Typ: [länk]
mickesundström skrev:Vad hade ni gjort upp ? Skulle du ha fall från yttervägg ? Isåfall brukar man väl dra av med rätskiva mot brunn .
Laser är inte 100%ig vid gjutning går fortare men lite större toleranser då det ofta bygger på lite under foten och det är lätt att klämma lite lösare/hårdare vid kontroll av höjd samt att det inte behövs mycket till lutning på stickan för att det ska slå lite ,är inget annat uppgjort brukar man väl lägga lokalt fall runt brunnar och tyvärr rinner inte vatten dit om det är mitt under bilen.bakfall mot vägar är ju inte så bra ,riktigt uselt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ett avlopp så är det väl naturligt att det ska luta dit. Måste man tala om det? Annars så gjorde dom ett gediget jobb överallt. Det är ju bara en svag lutning mot väggen, hela golvet lutar inte mot väggen. Nu får man va väldigt noga att sopa av all snö från bilen innan man kör in den.
Att hela plattan lutar till golvbrunnen på 60m2 då du bara ser ut att ha en golvbrunn i mitten är nog inte så vanligt då kommer du uppleva att det lutar .Silver 60 skrev:[bild]
Finns det ett avlopp så är det väl naturligt att det ska luta dit. Måste man tala om det? Annars så gjorde dom ett gediget jobb överallt. Det är ju bara en svag lutning mot väggen, hela golvet lutar inte mot väggen. Nu får man va väldigt noga att sopa av all snö från bilen innan man kör in den.
det vanligaste är 5mm/meter lutning mot brunn och det blir mycket om du ska ha så långa sträckor i fall .
Brukar oftast bli att golven gjuts plant och man gör fallen runt brunnen när man drar av runt den sen med rätskiva/bräda .
Är inga som helst problem att få ett fall till mitten på en 60 m2 platta. När vi gjuter brukar vi hålla nollan från ytterkant och en halv meter in (alltså där väggarna ska stå). Sedan stegar vi neråt mot brunnen/brunnarna och avslutar med ett stort lokalt fall med en radie på 2 meter per brunn.
Dock förutsätter en fallgjutning att grunden är satt i fall eller att man på annat sätt ser till att tjockleken på plattan inte blir för tunn! Brunnen måste såklart också sitta i rätt höjd vilket den ofta inte gör när man ska gjuta hos folk som satt grunden själva
Dock förutsätter en fallgjutning att grunden är satt i fall eller att man på annat sätt ser till att tjockleken på plattan inte blir för tunn! Brunnen måste såklart också sitta i rätt höjd vilket den ofta inte gör när man ska gjuta hos folk som satt grunden själva
Ska inte spamma sönder tråden som trots allt handlar om hög luftfuktighet
Är de Dala grundteknik, eller vad dom heter, som gjutit?
Jag tror tyvärr inte heller att en brunn i garaget är synonymt med att skapas fall från väggarna och in, om man inte specifikt beställer det.
Själv har jag 2 brunnar, en i förråd och en i garage, med lokalt fall (slipat) runt den i garaget.
Jag tror tyvärr inte heller att en brunn i garaget är synonymt med att skapas fall från väggarna och in, om man inte specifikt beställer det.
Själv har jag 2 brunnar, en i förråd och en i garage, med lokalt fall (slipat) runt den i garaget.
Nej det är ett annat dalaföretag. Duktiga tycker jag, med facit i hand skulle jag förstås ha sagt till att jag ville ha fall på hela ytan där bilarna står. Tog det för givet när allt annat dom gjorde va mycket bra. Men nu har jag lärt mig till nästa gång. Men någon annan som ska leja bort för en garageplatta kanske ska tänka på att det är otroligt smidigt om ALLT smältvatten rinner ner i brunnen, istället för i detta fall hälften tar vägen mot väggen. Så var tydlig med hur ni vill att lutningen ska va. Det räcker inte med en cirkel på 2 meter. Inte alls.FredrikR skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden