Planerar garagebygge till sommaren, och skulle behöva lite tips. Jag har ett plåtbeklätt kall-garage som står på h-balks stommar, och jag tänkte behålla stommen och taket för att dra ner kostnaderna lite. Hur ska jag lägga kantelement när H-balkarna står på gjutningar gjorda av 25liters(?) tunnor??
Tips på kantelements läggning, speciallt i hörn mottages varmt. Bifogar en 3d-ritning hur stommen ser ut ;)
Jag tänker mig att jag sågar ut i kantelementen så de passar runt gjutningarna? Ska jag borra in armering i gjutningarna så att jag gjuter fast dem med övriga plattan? Det är lite olika höjd på "fötterna" till h-balkarna, men gjuter bara in dem om det behövs, de hamnar ju ändå "inne i väggen" om ni förstår hur jag menar?

• stomme.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så hoppar du kantelement och gjuter plattan med en form istället?

Åh men självklart gör jag ju så, finns det någon bra sida där man ser hur man bygger upp formar? Plattan kan ju sticka ut en bit, utanför gjutningarna, eller hur? Kan det bli nåt problem om det är säg 1-2 dm platta innan väggen börjar? Utifrån sett

S
ja eller I kantelement.

m800sweden skrev:
Åh men självklart gör jag ju så, finns det någon bra sida där man ser hur man bygger upp formar? Plattan kan ju sticka ut en bit, utanför gjutningarna, eller hur? Kan det bli nåt problem om det är säg 1-2 dm platta innan väggen börjar? Utifrån sett
Beror ju på hur du löser vattenavrinning där, det är ju mindre bra om det kan samlas vatten.

Plåtbleck kanske? Med lutning utåt? Funderar hur det blir med snö och is, om det kan tryckas under isåfall å "spränga sönder" nåt

S
eller bygga väggarna utan för "balkarna" där den tänkta plattan hamnar

Tackar för alla tips, blev mycket enklare nu :) Jag har tänkt gjuta in golvvärmeslang för att ha en grundvärme på ca 10 grader och komplettera med en aerotemper när jag vill meka (drar kulvert från stallet). Hur bör man göra med fukten som blir när man värmer underifrån, blöt bil och traktor etc?? Ingen som hade tips på nån bra formgjutning-sida??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.