Byggahus.se

Pålplan garaget

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hej,

jag håller på för fullt att planera mitt kommande garagebygge. har alla ritningar och byggkonstruktioner klara nästan :surprised:

Det är bara en liten detalj som jag har väldigt dålig koll på och det är "pålplan" hur får man fram en sådan?
    vad jag vet så måste man veta lite olika laster och annat (vad garaget väger?) hur räknar man fram dessa någon som vet? eller vart jag kan läsa mig till hur man gör?

tacksam för alla hjälp jag kan få (y)

2. Matti_75
    Byggveteran · Nivå 10
    Detta gör en konstruktör med hjälp av geo undersökningen samt lastnedräkningar. Du måste ha A-ritningarna samt konstruktionen av garaget framme först.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Ja ska du försöka räkna ut de själv så är de ju lite att tänka på, totalvikt på byggnaden ink inredning med bilar å allt, snö å vind laster, å en säkerhetsfaktor på det, sen ska ju lasterna ner i betongen/armeringen å vidare till pålarna, å lasterna blir ju naturligt där bärande väggar å pelare går ner i plattan, Sen brukar man ha några stödpålar för betongen i mitten beroende på storlek av golvet, men hur man räknar ut de hela har jag ingen aning om, ja pålar bara enligt ritningen hehe.

4. A
    Medlem Nivå 6
    Ok är det jobbigt att räkna fram? Hade hoppats på att räkna fram det själv om det ens är möjligt Utan att ha utbildning för det?

5. A
    Medlem Nivå 6
    eller kan ni tipsa om någon bra konstruktör som man kan prata med? gärna i göteborgsområdet

6. M
    Medlem Nivå 5
    Va är det för storlek på det ? å lite mer info om konstruktionen

7. A
    Medlem Nivå 6
    plattan blir på 66 kvm (12x5,5 meter), garaget kommer ha förhöjda takstolar så det blir en övervåning på ca 40 kvm där.

väggarna beräknas vara dubbelgips,45 iso,195 regler med 195 iso, 45 iso, stående panel.
    taket består av råspont och betongpannor.

8. M
    Medlem Nivå 5
    Skulle tippa på att konstruktören ritar in rr90x6,3 under bärande ytterväggarna med ca 2m cc mått, å ev en rad med 4st rr75x6,3 i mitten ca 3m cc, sen behöver du ju en konstuktionsritning för betong å armering, så du kan fördela ut lasterna rätt, å generellt så är det flera pålar = mindre armering å betong å vise versa.

RR 75 påle tar ca20Ton i last per påle å RR 90 påle 25Ton, går att lasta högre men beror på geotekniken i marken hur mycket man kan lasta på dom. för villor å garage så är det alltid överdimensionerade pålar, för att de blir dyrare med betong å armering om man ska ha pålarna glesare, samt storleken på betongkonstruktionen.

Så leta på en konstruktör som fixar en pålplan å betong konstruktionsritning så blir de enklast för dig.

9. A
    Medlem Nivå 6
    Ok det var nog lite över min kunskap då kanske ;( men tack för bra svar.

är det någon möjligtvis som kan tipsa om någon konstruktör som kan hjälpa mig med detta för en billig peng? Fick en offert från de som vill göra geo teknisk undersökning på 30 000 kr och då ingick pålplanen för 10000 kr känns som det är väldigt mycket pengar?