Vi köpte vårt hus i oktober, och till det hör en lillstuga i två våningar, ca 40 kvm per våning. Huset är inte isolerat, men har nytt tak och nya fönster och ytterväggar som ser bastanta ut. Huset är byggt ovanpå en jordkällare, och det finns mindre öppningar från jordkällaren in i stugan. Någon gång i vinter har jag reagerat på att det varit kondens på insidan av fönstrena. När jag nu går in och tittar i fullt dagsljus ser jag tydligt flera fläckar med påväxt/mögel i taket på undervåningen. (Alltså övervåningens golv.) Även på ställen där de gamla ägarna lämnat skrot, dvs gamla plyfaskivor mm så känns det fuktigt bakom.
Plan ett är att slänga ut allt skrot vi inte behöver och att spara det vi behöver på ett bättre sätt än att bara luta det mot väggen som det tidigare var gjort.Jag letar efter ventilationen i lillhuset men börjar misstänka att det inte finns någon. Huset verkar också läcka värme eftersom snön glider av taket på det huset men inte på vår bostadshus. Antar att värmen som jordkällaren alstrar räcker till för att skapa denna obalans i kombination med att tidigare ägare tydligen bortprioriterat ventilationen?

Jag ska ta hit någon som får titta på allting men hoppas att ni har några tips och råd så länge.

Åsa Lund
Jordkällaren läcker troligen upp fuktig luft i huset. Har du möjlighet att stänga utloppet från den är det nog klokt. Sätt sen massor med torrbollar i Lillstugan så kan du göra resten när det är varmare väder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.