Kollade bastun på badhuset idag. Där är lavarna 60 cm, och det är bredare än nödvändigt om man ska kunna ligga och basta. Men 40 är alldeles för smalt om man ska kunna sitta på både övre och nedre laven utan att de på nedre behöver klämma in sig i skrevet på de som sitter på övre.

Om ingen ska sitta på den nedre kan 55+30 fungera, det räcker ju med fotstöd.

Om du bygger för en lyxigare variant (innedusch) så har du ett förslag här.

Det är ju jobbigt att ändra sig i efterhand. :)

Handritad planritning av ett badrum med inredd dusch, toalett och sovrum med detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har lika vassa kunskaper i paint som mig ser jag ;)

Idén är bra med planlösningen men vi har inget rinnande vatten tillgängligt. Har endast sommarvatten från sjön att duscha i.

Paint är det mest komplicerade jag klarar av.

Enkel skiss av rumslayout ritad i Paint med markerade möbler och mått.
Skapa konto

• Gilla
maah
  • Laddar…
Jag har 45 cm lav och det funkar utmärkt (är ingen benget). Däremot har jag bara en lav pga att min bastu är liten och att jag inte vill dela med mig av utrymmet.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Varför inte en ligglav längst in i bastun. Vi har på låga bänken men det är för snedtak. Du kan ju ha den den på överlaven. Ska du ha vedugn?

Inredning av bastu med träbänkar och snedtak, vedugn synlig längst in.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade gjort något sånt här. Gemensam entré och litet badrum in till vänster. Toa, handfat och plats att duscha om man drar in vatten (om så bara sommarvatten). Aggregat (ved förstås) till vänster innanför bastdörren så man kan ha lav i vinkel.

Förlängde också till 560 cm så att man kan ha en säng längsgående och plats för ett bord. Vill man istället hålla sig till friggebodsmått kan man ha två småhytter på slutet. Skulle då göra hallen lite större.

Längd 540 fördelat på väggar 4*10, bastu 160, sovhytt 135, rum 205.

Enkel skiss av planlösning för en stuga med entré, badrum, bastu, sovhytt och vardagsrum.
Skapa konto

• Gilla
maah
  • Laddar…
Det är inte en dum idé, framförallt att ha lavarna i vinkel ska jag fundera på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.