Hej
Jag behöver lite råd kring hur vi går vidare med detta.
Det är så att vi har en lyktstolpe mitt i vår uppfart och samfälligheten har sagt nej till att flytta den.
Vi har ärligt talat missat detta helt när vi började planera för var huset skulle placeras på tomten och trivselhus sa heller inget om detta. Det vi tänkte på var hur vi skulle placera i förhållande till kvällssol osv.

Grusuppfart med en markerad lyktstolpe och byggmaterial i förgrunden, bostadsområde i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur mycket måste den flyttas för att inte vara i vägen? Varför vill inte samfälligheten flytta den? Är det av ekonomiska skäl, eller finns det några tekniska hinder?

Ca 2 m...ingen aning de sa bara att de inte beviljar flytt överhuvudtaget och att vi borde ha tänkt på detta när vi planerade huset.

Inget annat hus har detta problem i området eftersom lyktstolparna är i tomtgränsen på andra det är bara vi som har mitt i så att säga.

En flytt på två meter borde inte ändra funktionen på belysningen. Verkar konstigt om du inte ska få göra det om du bekostar flytten själv?

Jag vet vi tycker också det. Man känner sig så maktlös:( jag vet inte vem man går vidare till med detta.

Fanns inte stolpen med på er nybyggnadskarta alltså?

Det är bara att ligga på föreningen. Är de andra placerade vid tomtgränserna skall den vid er också vara det.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Det fanns den säkert men som sagt vi tänkte inte på det då!

Föreningen är inte samarbetsvilliga alls, det enda hon säger är att ni visste att den fanns där sen att vi inte kommer in på uppfarten skiter de blankt i :mad:

Nja, att inte ni tänkte skall väl inte belasta samfälligheten, kan jag tycka.

Att flytta infarten 2 m kan väl inte bli en totalkatastrof :wow:

Eller har kommunen krav på exakt var infarten skall förläggas?

Alltså det handlar om att man inte kommer komma mellan stolpen in på uppfarten (varken till höger/vänster om den) när staket och allt är på plats. Hade vi kunnat komma kring flytten hade vi gjort det.

Tja, det är iofs ert fel som inte tagit med stolpen i planerna, men samtidigt är det en väldigt osmidig samfällighetsförening som inte går med på att stolpen flyttas lite.

Kanske "någon" kan be en av bygglastbilarna "råka" backa på stolpen så att den måste bytas ut? :cool:

Är det hela styrelsen som säger det eller bara en enskild person?
Känns löjligt att den inte skulle gå att flytta om ni står för den ekonomiska biten.

• Gilla
mbense
  • Laddar…
Låter som de tror att det är de som ska stå för fiolerna. Men är de inte alls tillmötesgående, så skicka bara ett mail till dem för kännedom och skriv att stolpen kommer flyttas 2 meter på er bekostnad.

Kommunerna flyttar normalt på sina stolpar om det inte påverkar gatans belysning i för stor utsträckning, men man får så klart bekosta det själv.

Antingen tar ett sånt mail hus i helvete eller också händer inget - och då är det ju bara att köra på :).
Det är ibland lättare att få förlåtelse än tillåtelse ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.