5 210 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Lösningar vid garageport så ingen värme försvinner?
Hej
Har lite små funderingar på att eventuellt sätta in värma i garaget. Men eftersom jag kör in/ut bilen mycket från garaget så kommer jag förlora för mycket värme där. Hela garaget på 90m2 skulle bli nerkylt om jag exempelvis öppnar porten, kör in bilen och stänger porten sedan. Ska sägas att jag inte har någon dörr in till garaget heller så jag kan först stänga garageporten när jag gått ut därifrån.
Så min undran är om det finns någon smart lösning att behålla värmen i garaget när jag öppnar porten till det? Jag vet att det finns fläktar att sätta som man gör vid industriportar men det är dyrt. Vet att vi på jobbet har "plastremsor" innanför portarna som hindrar värmen från att gå ut. Dock går det inte med en garageporten eftersom portens gångväg är iväg då. Det kanske inte finns några andra lösningar, tänkte bara om jag har missat något fiffigt
.
Har lite små funderingar på att eventuellt sätta in värma i garaget. Men eftersom jag kör in/ut bilen mycket från garaget så kommer jag förlora för mycket värme där. Hela garaget på 90m2 skulle bli nerkylt om jag exempelvis öppnar porten, kör in bilen och stänger porten sedan. Ska sägas att jag inte har någon dörr in till garaget heller så jag kan först stänga garageporten när jag gått ut därifrån.
Så min undran är om det finns någon smart lösning att behålla värmen i garaget när jag öppnar porten till det? Jag vet att det finns fläktar att sätta som man gör vid industriportar men det är dyrt. Vet att vi på jobbet har "plastremsor" innanför portarna som hindrar värmen från att gå ut. Dock går det inte med en garageporten eftersom portens gångväg är iväg då. Det kanske inte finns några andra lösningar, tänkte bara om jag har missat något fiffigt
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror inte du skall vara så rädd för den värme som försvinner ut med luften när du öppnar porten.
Luft är ju en dålig värmebärare, så värme-energin som åker ut när du öppnar porten är liten.
Den mesta värmen sitter i golv, väggar och tak, och själva luften värms snabbt upp till sitt normaltillstånd.
Jämför med när du öppnar dörren till frys eller kyl.
All kalluft rinner ut, men mjölk, fil och köttbullar behåller sin kyla.
Men varför skall man överhuvud taget värma upp ett garage i Halland?
//Hallandsbo, 80 m över havet
Luft är ju en dålig värmebärare, så värme-energin som åker ut när du öppnar porten är liten.
Den mesta värmen sitter i golv, väggar och tak, och själva luften värms snabbt upp till sitt normaltillstånd.
Jämför med när du öppnar dörren till frys eller kyl.
All kalluft rinner ut, men mjölk, fil och köttbullar behåller sin kyla.
Men varför skall man överhuvud taget värma upp ett garage i Halland?
//Hallandsbo, 80 m över havet
Eftersom TS garage är 90m2 så använder han antagligen garaget till annat än att bara förvara bilen/bilarna i, antagligen utför TS en del jobb i garaget.KnockOnWood skrev:
Om jag skulle arbeta i garaget tex varannan kväll så skulle jag antagligen hålla minst 15° där. Vi bor ungefär i jämnhöjd Halmstad fast på ostkusten, nu när det är -5° ute så är det ca 5° i garaget utan någon värme på.
Kör ut och in min bil från/till garaget varje dag. Garaget är uppvärmt liksom resten av huset med vattenburen värme, dock blir det bara mellan 15-18 grader i garaget pga gammal otät port. Precis som knockonwod skriver så kyler man inte ut hela garaget bara genom att hålla öppet i nån minut (tar lite tid att öppna och stänga slagporten). Bara en liten stund senare upplevs det lika varmt igen, även om 10 minusgrader ute.
Jag tror som det skrivits tidigare inte att luftbytet är någon större fara, visst försvinner det lite energi men sannolikt ganska liten del. Mer energi tar det att värma upp 2 ton -10-gradig, eller va det är ute, metall och ett par liter snö som smälter av. Dock har väl motorn i sig ofta en del värme som väl å andra sidan tillförs i garaget.
Ja, ni har givetvis helt rätt i det ni säger. Skippar helt enkelt den där iden om att sätta upp något vid porten. Planen är väl i tur och ordning. Mura igen en porten och sätta en vanlig dörr där. Byta portarna till garaget och sedan blir det eventuellt att jag värmer upp garaget. Vilket är en tidsrymd på några år
.
Anledningen till att slå igen den ena porten är enkel. Jag har 3 och den är överflödig och är gammal. Bättre med en dörr där jag kan gå in/ut smidigt när jag bara ska hämta/lämna saker där.
Anledningen till att slå igen den ena porten är enkel. Jag har 3 och den är överflödig och är gammal. Bättre med en dörr där jag kan gå in/ut smidigt när jag bara ska hämta/lämna saker där.
Klicka här för att svara