Byggahus.se

Min friggebod: Flex Funkis 15m2 på gjuten platta

3k läst  14 svar

1. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Hej! Jag behöver ett förråd och gjöt en platta förra hösten. I vår blir det dags att bygga klart. Jag har bestämt mig för att köpa en stomme på byggstommar.se. Golvbjälklaget utgår och ersätts med en syll lagd på syllpapp.

Kantelementen som jag använt för att gjuta bottenplattan är isolerade och i överkant är de liksom fasade så det är inte så mycket betong närmast ytterkanterna att fästa syllen i. Som standard är syllens bredd 95 mm (samma bredd som stommen i övrigt)

Jag vet inte om jag tänkt rätt här men jag har tänkt göra syllen 45 mm bredare (95+45mm) för att det ska bli lättare att fästa in den i betongplattan. Sen har jag tänkt att regla på liggande 45x45 reglar på insidan stommen för att lägga på en extra isoleringsskiva horisontellt.Bra att isolera åt "två håll" tänker jag här för att slippa genomgående köldbryggor. Jag får iofs en köldbrygga längst vid syllen som jag inte kan isolera alls. Kan inte se hur jag kan undvika det.Några tankar om det?

Jag tänkte lägga in lite bilder här efterhand och kanske en och en annan fråga dyker upp på vägen.

Redigerat 5 feb 2017 10:27
    • Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Köp en såg och lösvirke istället. 😀

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Nivå 6
    Ja, 15000 för det där är ju hutlöst dyrt.

4. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Enormt dyrt för färdigsågat, åk till brädgårn, du kommer säkert undan med 4000 för det du ska ha. Såga och mäta är inte så svårt på en stomme.

5. F
    Medlem Nivå 3
    Skulle bygga den stommen till dig för halva priset, byggd och rest på en dag

6. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Ni har naturligtvis rätt att det hade blivit billigare att såga själv. Jag får väl glädja mig åt att jag sparar några timmars arbete åtminstone. Nästa friggebod lovar jag att såga själv!

7. F
    Medlem · Nivå 10
    Oj, det där var på gränsen till lurendrejeri tycker jag.

8. Ä
    Medlem Nivå 1
    Var faktiskt på väg att beställa den i lösvirke för 8000kr.
    Men har nu räknat på att köpa virket själv och såga för 4000kr.

9. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Det är ju så att för den som har erfarenhet, kunskap och tid så går det att köpa lösvirke själv och komma betydligt billigare undan. Stommen som jag valt att köpa levereras i moduler, jag behöver inte såga något själv och längder och vinklar ska vara korrekta från början. Att jämföra med lösvirke känns inte riktigt rättvisande.

Den byggsats jag valt kostar 14,995:- Man kan jämföra med att köpa en lika stor byggsats från Byggmax för 27,900:- (Inte komplett men ingår lite andra saker också).

Jag tror jag kommer bli nöjd med mitt köp under förutsättning att alla delar har rätt mått och vinklar.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Trevligt om du blir nöjd, sen ligger det väl i sakens natur att de flesta på ett forum som rent av heter byggahus tycker att det naturliga valet i det här fallet är att göra det själv.

Och för 15.000 får du ju virke, kap- och gersåg med sågbock, en liten kompressor och en spikpistol. Tänk vad du sparar till nästa bygge! ;)

11. H
    Medlem Nivå 3
    Dock vet jag inte riktigt hur du tänkt, byggsatsen du köpt bör byggas på en torpargrund. Att lägga golvreglar på en betongplatta har jag aldrig sett någon göra. En betongplatta drar alltid viss fukt, så att få ihop en god & långsiktigt hållbar konstruktion ser jag som knepigt... Men kanske är det inte exakt byggsatsen på bilden du beställt? :cool:

12. H
    Medlem Nivå 3
    Aahhh, sorry läste igen "Golvbjälklaget utgår och ersätts med en syll lagd på syllpapp. " Good Luck, blir bra (y)

• Laddar…
  13. Ä
    Medlem Nivå 1
    Bra mycket gedignare än byggmax stomme.
    Kommer nog bygga en som du men med 120 i väggarn för bättre isolering i lösvirke (såklart)

14. kramfors
    Medlem Nivå 7
    Stommen är 70mm men min plan är att lägga diffspärr på insidan och regla på med liggande 45x45 så att jag får ett "installationslager". På utsidan tänkte jag lägga en asfaboard som ju också isolerar lite. Totalt får jag (13+70+45) 128 mm isolerande material. :)

15. F
    Medlem · Nivå 10
    Golvreglar på platta var en hyfsat vanlig konstruktion på 1980-talet innan golvvärmehysterin drog igång.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka