9 464 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Hur tjock isolering behöver jag till ett förråd?
Sida 1 av 2
Hej.
Vi har ett äldre förråd på tomten som är nästan 80 m2 tror de använt det till lite av varje och det är byggt i trä. Det börjar bli lite risigt men står på bra grund. Vi vill isolera det och göra det till något man kan vara i på vintern kanske ett gästhus men det är bara funderingar hittills. Göra om det ska vi. Jag undrar hur tjock Isolering som krävs för att man inte ska behöva elda för mycket för värmen. Tänkte värmespis med ved och kanske något extra som uppvärmning därför är isoleringen viktig och det finns för många åsikter för att veta säkert vi har kollat med några byggföretag.
Har två frågor till egentligen?
Om man använder pappen på båda sidor och ca 40cm isolering emellan räcker det?
Hört att om man använder marinplywood får man vissa fördelar, vilka?
Förstår att frågorna lämnar en del övers men lite hållpunkter hade varit trevligt vi börjar nästa vecka. Få det klart innan vintern.
Vi har ett äldre förråd på tomten som är nästan 80 m2 tror de använt det till lite av varje och det är byggt i trä. Det börjar bli lite risigt men står på bra grund. Vi vill isolera det och göra det till något man kan vara i på vintern kanske ett gästhus men det är bara funderingar hittills. Göra om det ska vi. Jag undrar hur tjock Isolering som krävs för att man inte ska behöva elda för mycket för värmen. Tänkte värmespis med ved och kanske något extra som uppvärmning därför är isoleringen viktig och det finns för många åsikter för att veta säkert vi har kollat med några byggföretag.
Förstår att frågorna lämnar en del övers men lite hållpunkter hade varit trevligt vi börjar nästa vecka. Få det klart innan vintern.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
40cm isolering är galet mycket. 24cm räcker gott dvs 45x145x45. Men mkt beror på hur väggen ser ut idag. Isolera väggen tjocklek och ett lager tvärs det alt 2 lager tvärs.nyvillaägare skrev:
Hej.
Marinplywood kan du glömma tycker jag, mkt dyrt i förhållande till vad du får ut. Den är ju vattentålig och i ditt fall helt onödig.
Vindpapp räcker på en sida isoleringen och ångbroms lr plast på andra beroende på hur ditt förråd är byggt.
Men takets isolering är mkt viktigare än väggarna☺
Roligt projekt, kör hårt!
Tack för rådet. Planken är helt ok de har klarat väder och vind det är en sida vi ska göra om som stått mot söder.holmberg87 skrev:
40cm isolering är galet mycket. 24cm räcker gott dvs 45x145x45. Men mkt beror på hur väggen ser ut idag. Isolera väggen tjocklek och ett lager tvärs det alt 2 lager tvärs.
Marinplywood kan du glömma tycker jag, mkt dyrt i förhållande till vad du får ut. Den är ju vattentålig och i ditt fall helt onödig.
Vindpapp räcker på en sida isoleringen och ångbroms lr plast på andra beroende på hur ditt förråd är byggt.
Men takets isolering är mkt viktigare än väggarna☺
Roligt projekt, kör hårt!
Ja, det kommer bli kul få lite extra yta att vara på. Vilket material ska man välja för vägg och tak så får jag en opartisk syn på det också hoppas jag
En sak vi har olika åsikter om är om det går att köra utan spalt för utrymmet skull att det inte ska bli för litet särskilt det i taket då det är inte så högt.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lite för lite information för att avgöra, ska du ha öppet till nock? Eftersom du nämner luftspalt?
Är det ett timmer eller regelstomme?
Är det ett timmer eller regelstomme?
Det är reglat men vi kommer att få lägga till reglar några här och där för att få väggskivorna på plats. Taket är utformat så att man gärna hade haft det öppet. Det blir för lågt till tak annars.holmberg87 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Nyvillaägare,
du får nog komma med en mycket mer detaljerad beskrivning av den nuvarande konstruktionen för att få vettiga råd.
Beskriv hur väggen är uppbyggd, lager för lager.
Likadant med taket.
Och hur är det med golvet? Kalla, oisolerade golv kan vara väldigt avkylande
du får nog komma med en mycket mer detaljerad beskrivning av den nuvarande konstruktionen för att få vettiga råd.
Beskriv hur väggen är uppbyggd, lager för lager.
Likadant med taket.
Och hur är det med golvet? Kalla, oisolerade golv kan vara väldigt avkylande
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hur varmt ska du ha där? Vi har lagt 10cm i väggarna och 20cm i tak i garage/förråd, men vi har ölkallt i förrådet och ingen värme i garaget, ska man inte ha så varmt, så spara utrymmet..
Golvet ska ha ca 10cm isolering det passar reglerna som är 2/4. Hur varmt är inte frågan egentligen mer att man ska kunna vara därinne på vintern utan att behöva använda för mycket elektricitet för uppvärmningen. En vedspis och kanske ett element. Det är inte mycket att tala om väggen är av vanliga träplank och inget mer med plåttak med bjälkar som går tvärs över lokalen.H Husqvarna220Ac skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ska man ha 20-25gr så vill då jag isolera mer, men ska man ha 10-12gr så tycker jag det räcker med 20cm i tak och 10cm i vägg, vi har 7gr i förrådet, går inte mycket energi där..
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag tycker man ska ha minst 1cm isolering per grad. Ska du ha varmt på vintern 20+ så tycker jag att 20+ cm är lagom.
45+145+45 som någon skrev låter bra. Men mät upp, fota och beskriv hela huset i detalj.
Tänk på att ha isolering överallt, ett oisolerat golv är lite som att gå runt med vinterjackan öppen. Värme läcker ut väldigt lika genom alla ytor, att man ofta har mer i taket är för att det ofta är lösullsbädd som är enkelt och billigt att lägga på extra. Isoleringen gör samma nytta där som i väggen.
Lägg gärna lite mer än 10cm i golvet om det går.
Uppvärmning är sjukt smidigt med en luft-luft värmepump. Värmer snabbt upp utrymmet vid behov.
45+145+45 som någon skrev låter bra. Men mät upp, fota och beskriv hela huset i detalj.
Tänk på att ha isolering överallt, ett oisolerat golv är lite som att gå runt med vinterjackan öppen. Värme läcker ut väldigt lika genom alla ytor, att man ofta har mer i taket är för att det ofta är lösullsbädd som är enkelt och billigt att lägga på extra. Isoleringen gör samma nytta där som i väggen.
Lägg gärna lite mer än 10cm i golvet om det går.
Uppvärmning är sjukt smidigt med en luft-luft värmepump. Värmer snabbt upp utrymmet vid behov.
Värmen stiger uppåt därför är isoleringen i taket viktig. Jag har lite plats över men man får inte trycka ner isoleringen utan den ska ligga helt lös lixsom. Jag kan kanske riva av en del för att få in 2cm kanske lite mer för golvet. Den måste väl läggas löst på den andra isoleringen om man ens får riva i den?! Förstör strukturen vet inte om det har någon betydelse?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Att värmen stiger och att det därför är väldigt mycket viktigare med isolering i taket är gravt överdrivet. Det skiljer normalt bara någon grad mellan golv och tak.
Så länge isoleringen håller luften stilla kommer den isolera. Men att lägga massa jobb extra för 2cm kanske inte är värt det. Går det att regla på extra? Eller blir golvet för högt då?
Så länge isoleringen håller luften stilla kommer den isolera. Men att lägga massa jobb extra för 2cm kanske inte är värt det. Går det att regla på extra? Eller blir golvet för högt då?
Det går att regla på extra. Lite extraarbete blir det men håller värmen är det viktigaste. Hur mycket extra bor man ta för golvet?Johannes Carlsson skrev:
Att värmen stiger och att det därför är väldigt mycket viktigare med isolering i taket är gravt överdrivet. Det skiljer normalt bara någon grad mellan golv och tak.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
200mm skulle jag se som minimum i golv väggar och tak. En normal villa har 300 i golvet.