Hej!

Jag har en vedbod på ca 4x3m veden står idag på europallar och är staplat mot väg.
Tyvärr tänkte man inte till när man byggde den så den håller på rasa.
I och med det ska jag tömma boden, räta upp den och bygga ordentlig förvaring med luftspalter runt om.
Boden står idag på plintar ca 15cm från marken, marken består mest av lera så den är ganska blöt.

Min fundering är angående golv.
Europallar funkar bra men de står direkt på marken så de jag tar upp är ganska ruttna.
Skulle det vara någon idé att lägga en plast under pallarna?

R
Ingen plast under pallarna bygg upp med lecablock eller cementplattor ca 15-20 cm över mark
och lägg pallarna på , då blir det bra luftning underifrån ,när du travar så få till ca 5 cm mellan
travarna så luften kan dra förbi , lika med väggarna , lämpligt med varannan bräda

Om du ska fortsätta att ställa dem på marken kan plast vara en bra ide.

R
S Seamountain skrev:
Skulle det vara någon idé att lägga en plast under pallarna?
Som jag sa förut Glöm plasten och lägga pallar direkt på , blir alltid små hål i den , det är luft du ska ha

Pallarna är bra flr att få lite luft under veden. Visst är det bättre att få upp veden något mer. Men om alternativet är pallar på marken så hindrar plasten att matkfukten kapilärt går upp i pallen, och även till viss del avdunstar och går upp i veden. Men visst finns det ännu bättre lösningar.

R
Om pallarna ligger på mark med plast under så kommer aldrig marken att torka upp
konstant fuktig/blött , plasten håller inte i evighet för väder och vind
Med upphöjt och tak över kommer marken att torka och ingen fukt går upp i veden

Nej. Jag har golv i min ”vedbod” som varit under tak i över 100år. Det är blött när det är gått om grundvatten.

R
Eftersom TS frågade och några svarade så överlåter jag till TS att läsa begrunda och ta till sig
det som TS anser bäst för hen , s,k, beslut i ärendet
Lycka till TS

Korvgubbe
Tak eller ej, lastpallar (i trä) direkt på mark håller aldrig i längden. Och nu när du ändå ska göra dig besväret att tömma ut och bygga rätt avseende väggar/tak, varför inte göra samma sak med golvet?
Ordna ett vettigt golv istället. Själv har jag använt mig av "staketribbor", 28x45 mm, ställda på högkant och enbart "varannan bräda" till golv i vedskjulet. Stabilt, håller min livslängd ut och säkert mycket till, samt ger 50% luftgenomsläpp. Lycka till!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag håller med om att lägga plattor och typ syllpapp vore det bästa men det vrider om lite i snåltarmen vid tanken att lägga sten för 1500-2000kr i ett förråd.

Kanske bara testar lägga syllpapp under pallen och ser hur länge det håller.

Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Tak eller ej, lastpallar (i trä) direkt på mark håller aldrig i längden. Och nu när du ändå ska göra dig besväret att tömma ut och bygga rätt avseende väggar/tak, varför inte göra samma sak med golvet?
Ordna ett vettigt golv istället. Själv har jag använt mig av "staketribbor", 28x45 mm, ställda på högkant och enbart "varannan bräda" till golv i vedskjulet. Stabilt, håller min livslängd ut och säkert mycket till, samt ger 50% luftgenomsläpp. Lycka till!
Ingen dum idé egentligen, hur och var har du fäst dem ?

Korvgubbe
S Seamountain skrev:
Ingen dum idé egentligen, hur och var har du fäst dem ?
Det hela är byggt som en vanlig altan egentligen. Fast med högt staket på tre sidor och tak på.
Jag hade turen att kunna använda mestadels rivningsvirke som inte kostade mig något, samt att allt utom plåttaket är spikat så det blev inte så fasligt dyrt. Men även om du måste köpa in virket så tycker jag du ska fundera på det. Är det värt att behöva göra om jobbet vart tredje år för att golvet har ruttnat?

• Gilla
Seamountain
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Det hela är byggt som en vanlig altan egentligen. Fast med högt staket på tre sidor och tak på.
Jag hade turen att kunna använda mestadels rivningsvirke som inte kostade mig något, samt att allt utom plåttaket är spikat så det blev inte så fasligt dyrt. Men även om du måste köpa in virket så tycker jag du ska fundera på det. Är det värt att behöva göra om jobbet vart tredje år för att golvet har ruttnat?
Gud vad dum jag är, jag hade en helt annan bild i huvudet.
Det är ingen dum ide, behöver egentligen bara gräva ner en till plint i mitten av förrådet för en bärlina så är det bara golv kvar.
Tror jag kommer köra på det! Tack för tips och engagemang! :ok:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.