cubix
cubix: Har funderingar på att bygga carport/garage. Garagedelen byggs väl vanligtvis på betongplatta medan carportsdelen står på plintar. Är det någon fördel/nackdel att gjuta en större platta som även täcker in carportsdelen? Kostnaden borde rimligtvis inte fördubblas, men närapå kanske?
0 svar · 879 läst
B
berget80: Dessutom ser det ut som dom har spikat locken genom bottenbrädan, inte helt optimalt.
13 svar · 2,2k läst
·
dettek
dettek: [citat] Chrisann63 har du kvar CarInn port? Min bli påkört i går. dette
8 svar · 19,5k läst
V
Victor Falk: [citat] Nu blir det: Tak: Plåt Luftspalt Oljehärdad masonit/board Isolering Gips Vägg: Ytterfasad/timmer Luftspalt Vindpapp Reglar Isolering Gips/OSB Golv: Reglar Fibercementskiva Isolering Golv Jag kommer troligtvis börja med att tilläggsisolera taket imorgon.
8 svar · 6,0k läst
·
B
byggarnbob: Hej, Tänkte fixa till en friggebod som står på tomten. Den är 3,4m x 3,6m står på 9 plintar (3x3). Den börjar sätta sig nu för att för små plintar användes och det är rätt fuktigt i marken på hösten. finns en liten damm 3 meter framför stugan. Tanken är att byta ut plintarna till längre samt att friggeboden hamnar 30 cm ovanför mark. Problemet är att jag inte kommer åt
0 svar · 2,0k läst
·
Bono_R
Bono_R: Hej Är det någon som byggt ett sutteräng attefallare ?
11 svar · 16,3k läst
H
Husqvarna220Ac: Jag skulle säga SPA avdelning, relax, samt Spabad..
6 svar · 2,3k läst
Mathias12
Mathias12: Det finns brandgasspjäll till ventilation. //Mathias
9 svar · 11,0k läst
B
BN8GB22: [citat] Järnen har jag ritat och vattenskurit själv, det är 6mm syrafast plåt, mått 400x50 (200mmm ovan betong) med hål diameter 11 för genomgående M10. Plattan är 10mm PE300 för att stolpen inte ska suga fukt, sedan har jag ställt allt på ståldistanser och kommer sen att undergjuta upp till plastdistansen
17 svar · 20,7k läst
·
M
maximm: Jag behöver hjälp att planera in förråd och carport i mitt nybygge! Byggnationen av huset är inne på sin fjärde vecka och jag saknar helt och hållet en plan för ett förråd och carport. Följande premisser gäller Förråd Förrådet måste stakas ut enligt kommunen Förrådet ska helst inte täcka fönstren i Sovrum 2 Förrådet ska vara max 3,7m brett och således ligga 2m från huset
0 svar · 2,9k läst
·
A
Anonymiserad 168520: Alltså de kaniner som kan ”få” vinterpäls klarar kyla bättre än värme så det behöver inte vara plusgrader (bara vattenskålen inte blir isskål). Jag håller med att från ett lukt och syre perspektiv är det fördelaktigt att ventilera ut en del luft men det måste vara en balans annars får avfuktaren kanske arbeta konstant.
8 svar · 4,0k läst
R
RapidSledge: [citat] Med ny skiva kommer jag ner 7 cm. Har kört med en aeg 230 mm och bosch best stone. Plus en kraftig bilnings maskin. Fördelen med vikelslip är att den är lätthanterlig.
5 svar · 1,5k läst
E
elvings: Jag skall isolera mitt 70-tals garage runt om samtidigt med ombyggnation av det idiotiska platta gummidukstaket och även införskaffa isolerad garageport. Golvet kan jag dock ej göra något åt såsom att bila upp och isolera. Tanken är att installera en luftluft-värmepump. I garaget skall det senare finnas elektronik såsom flipper, arkadspel, projektor samt kyl. Tänkt nivå på värmen är
0 svar · 2,8k läst
useless
useless: Ska du inte spara dom så testa med en rörtång.
5 svar · 3,5k läst
·
K
Kurtivan: Lysande! Tack för att du återkom med information hur det gick!
31 svar · 8,7k läst
·
T
ToRy: Jag svarar glatt på frågan utan att ha någon som helst koll på de juridiska aspekterna. :) Om planket togs ner i samband med att renoveringen av garagen påbörjades hade jag glatt smällt upp planket igen, oavsett vad grannen tycker. Jag hade däremot inte försökt få någon form av ersättning eller hjälp från grannen. Det kan väl ändå inte kosta så mycket...? Det är ju en fördel
7 svar · 2,9k läst
·
R
Robert-san01: Bromma stål i Spånga har 50x50 galvat på metervara. Misstänker att det enklaste är att borra/försänka/gänga är det enklaste. Lite knepigt dock att borra och gänga i det befintliga järnet då det troligen har betong under och det sabbar metallverktyg.
6 svar · 3,6k läst
·
D
donorb: Det borde ju iofs ändå stoppa vind in i isoleringen tänker jag? sätter jag tunna lister är väl planen att göra hål uppe och nere - men frågan är om merjobbet är värt det...
2 svar · 1,9k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ring tillverkaren och fråga om det går att förlänga porten
1 svar · 3,6k läst
ricebridge
ricebridge: Välkommen till forumet! Härligt att du kommer igång med att bygga! Det är bara att köra. Om du fäster loftet i tre sidoväggar, genom att du skruvar fast reglar t ex 45x70 i väggarna som loftet ska ligga på, så har du en bra och stabil början. (Du skruvar alltså den breda sidan mot väggen, så bara den smala sticker ut). Använd långa kraftiga skruvar och se till att du fäster dessa
1 svar · 6,4k läst
H
huggan: Ser inte riktigt om det är någon trekantslist där, men det ska du ha. Om du ska ha ett korrekt avslut ska får du antingen göra en sarg på insidan också och vika upp pappen emot det. Sen sätter du en plåt från insida till utsida. Annars får du sänka sargen på utsidan så du kan ha en plåt över trekantslisten.
1 svar · 4,1k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Att det är 6,7 till gatan och att du har grannens skriftliga spelar ingen roll. Du måste ändå ha bygglov för det då det är under 4,5 till granne. Att grannen godkänt är naturligtvis ett grundkrav för att ens kunna få bygglov. Bara att hålla tummarna i 10år att du inte får någon ny granne som inte gillar det eller att någon anmäler det.
8 svar · 4,1k läst
·
J
Jörgen Ö: [citat] En svensk firma registrerad i Estland? Är det inte en Estländsk firma då? Är siffrorna ni fått på offerten ex moms eller ink moms? Och som Harry skriver...betala inte en krona till!
2 svar · 1,3k läst
K
Kallebo: Hade inte en kul ide ha varit sådana plastremsor som finns mellan kylrum i mataffärer, så man kan köra in och låta dem falla igen bakom. Kanske inte snyggast och billigast, men ganska praktiskt och det skulle inte behöva bygglov
7 svar · 9,8k läst
·
M
Masenn: [citat] Allt är inte för almenhetens ögon :crysmile: Frågar man vissa här hemma så heter det kontor. I min värd är det data/tv-spel, film och öldrickar rum.
14 svar · 3,6k läst
·
Byggfunderingar
Byggfunderingar: Hej! Funderar på nackdelar med att anlägga mönstrad markbetong på vår garageuppfart ca 40 kvm. Är det vanligt att det spricker? Är det dyrt att anlägga och hur länge håller det normalt sett? Fördelarna som vi kan se är enkla - snyggt, underhållsfritt mm. Men hittar inte så mkt info om andras erfarenheter av markbetong i Sverige. Bor i Nyköping, så vintrarna är inte så stränga,
0 svar · 2,3k läst
W
Woundedknee: Ok jag tackar så mycket för hjälpen:D
2 svar · 1,3k läst
P
Paulina123: Jag har inte gjort några jämförelser eller så men har precis byggt ett mellby garage. Jag och sambon kan verkligen ingenting om garage men säljaren var verkligen tillmötesgående och svarade på alla våra frågor. Han hjälpte även till att placera ut fönster, dörrar och se till att vi fick rätt mått. Han tipsade oss om att byta plats på fönsterna så vi slapp skaffa brandklassade
1 svar · 990 läst
S
SILTALA: Jag undrar ifall någon i forumet byggt ett enbilsgarage med inrett loft för gäster, toa, säng osv? Våran garageplatta är 5x9 meter och vi letar inspiration och smarta lösningar, vad bör man tänka på ?
0 svar · 1,3k läst
L
LUDDET: [citat] Så här blev det. Golv fixas i höst.
30 svar · 6,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.