Hej,
Råkade ut för en liten vattenläcka i taket på garaget nu under semestern så har fått riva ner innertak, plast och isolering.
Dock var där en salig blandning av isolering i olika tjocklekar samt frigolit, så min fråga är vad ska jag köpa för isolering till taket?
Garaget är ouppvärmt och hade förut ett platt tak men nu ligger det ett lutande tak uppe på det platta så att säga.
Bifogar en bild på blandningen med isolering som legat i taket.
Gärna en länk till isolering hos byggmax (bor närmast en byggmax) som jag skulle kunna lägga dit.
Tack på förhand
Råkade ut för en liten vattenläcka i taket på garaget nu under semestern så har fått riva ner innertak, plast och isolering.
Dock var där en salig blandning av isolering i olika tjocklekar samt frigolit, så min fråga är vad ska jag köpa för isolering till taket?
Garaget är ouppvärmt och hade förut ett platt tak men nu ligger det ett lutande tak uppe på det platta så att säga.
Bifogar en bild på blandningen med isolering som legat i taket.
Gärna en länk till isolering hos byggmax (bor närmast en byggmax) som jag skulle kunna lägga dit.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Spelar mindre roll om det är kallgarage. Men ta ändå så mkt möjligt för det skiljer ej mkt i pris ifall du vill värme det någon gång
Några nya frågor som dykt upp som jag oxå hoppas kunna få svar på.
1. En del av isoleringen som jag har rivit ner har vindpapp på sig på en sida, är detta något som även den nya isoleringen bör ha (vindpappen vänd uppåt eller nedåt isf, förslag på isolering med vindpapp)?
2. Vinner jag något på att ta Paroc stenull istället för Isover mineralull, skiljer ju en del i pris?:
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/stenullsskiva-paroc-solid-p16890
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265
3. Som jag skrev så är det ca 200mm utrymme, ska det finnas något tomt utrymme (för cirkulation av luft kanske?) kvar ovanför isoleringen (har nämligen varit olika i de olika "facken" mellan takstolarna på det jag rivit ner, vissa "fack" har varit helt fyllda medans andra fack enbart haft 50-70mm isolering i sig)?.
Som ni märker så kan jag inte ett skit om detta så alla förslag mottages tacksamt.
Mvh
1. En del av isoleringen som jag har rivit ner har vindpapp på sig på en sida, är detta något som även den nya isoleringen bör ha (vindpappen vänd uppåt eller nedåt isf, förslag på isolering med vindpapp)?
2. Vinner jag något på att ta Paroc stenull istället för Isover mineralull, skiljer ju en del i pris?:
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/stenullsskiva-paroc-solid-p16890
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsskiva-lambda-37-isover-p16265
3. Som jag skrev så är det ca 200mm utrymme, ska det finnas något tomt utrymme (för cirkulation av luft kanske?) kvar ovanför isoleringen (har nämligen varit olika i de olika "facken" mellan takstolarna på det jag rivit ner, vissa "fack" har varit helt fyllda medans andra fack enbart haft 50-70mm isolering i sig)?.
Som ni märker så kan jag inte ett skit om detta så alla förslag mottages tacksamt.
Mvh
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Märket spelar ingen roll men jag gillar Paroc bäst.
Ingen papp och någon cirkulation ska luften ha. Beror på om du har ventilerad takfot och om du har det ska den inte stängas iaf. Alltså längst ner kan du lämna en glipa
Ingen papp och någon cirkulation ska luften ha. Beror på om du har ventilerad takfot och om du har det ska den inte stängas iaf. Alltså längst ner kan du lämna en glipa
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Ta gärna en bild och visa när det är tomt med isoleringen
Japp, det är ventilerad takfot.holmberg87 skrev:
Ahaa, så under isoleringen ska det vara tomt utrymme för ventilation då (alltså mellan isoleringen och innertaket)?
Bilden är tagen mot där garaget sitter ihop med husetholmberg87 skrev:
Logga in
Skapa konto
Och denna bilden är tagen mot ytterväggen, de vita/ljusa brädorna du ser "längst bort" är insidan av ytterpanelen.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Jag skulle inte isolera alls. Renskär innertaket mot väggen. Man sätta glespanel med springor emellan så har du något att hänga belysning på, eller inget alls. Mer plats för förvaring av virke.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Mot innertaket kan du isolera men inte ändå mot råsponten. Vid takfoten så ska du lämna luft så isoleringen inte stänger igen. 5cm räcker nog som glipa där
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Låt alltså isoleringen inte gå ändå upp här utan lämna lite så ventilationen kan fortsätta.ErOx skrev:
Egentligen kanske du bör kanske sätta masonite med luftspalt på råsponten. Så ev kpndens inte droppar i isoleringen.
Huset kanske har ventilerar fot som ska gå ihop med garagets
Bra ide, dock vill jag gärna ha någon typ av isolering där när det nu var det från början (kanske egentligen är onödigt, men känns bäst iaf).T Thomas_Blekinge skrev:
Okej, förstår jag rätt här då:holmberg87 skrev:
Isolera INTE hela vägen ut över takfoten
Isolera hela vägen in mot husväggen
Lämna 50mm luft mellan isolering och råspont
Eventuellt sätta masonite 50mm under råsponten (och sen fylla helt med isolering mellan masoniten och innertaket) för att inte kondens ska kunna droppa ner på isoleringen
Paroc eller Isover spelar ingen roll vilken jag väljer
Garaget sitter ihop med husets ena gavel så husets takfot hänger inte ihop med garaget på något sätt.