Hej!

Jag bor i radhus och har ett för närvarande ouppvärmt och oisolerat förråd. Tanken är nu att isolera det och ha det lätt uppvärmt (ca 10° C) under årets kalla månader med hjälp av ett enkelt element/elradiator. Jag ska kunna förvara målarfärg, verktyg, växter mm här utan att det förstörs. Jag bor i Lund i Skåne så vi har inte direkt polarkyla ;)

Förrådet är 2 x 4 med ett svagt lutande tak. Det finns dörr och öppningsbart fönster samt luftventil/galler.
Taket är ett korrugerat/vågigt plåttak (se bilder). Det vilar/är fastsatt enbart i väggstommen, det finns inga takstolar eller liknande.

Jag har rivit den gamla murkna panelen och ersatt den med ny stående panel och satt svart vindpapp/asfaltpapp på insidan av panelen.

Jag tänkte börja med väggarna och sedan bygga en ram mot taket av 45x95 reglar (och sedan ha cc 600 mm at skruva undertak i).

NU till frågorna:

Jag tänkte att väggarna skulle byggas upp/isoleras enligt följande:

panel - papp - isolering 95 mm - papp - oljehärdad board eller vanlig board

Sedan bygger jag ramen enligt ovan för taket:

Uppbygnad/isolering:

plåttaket (takets profil samt att det är öppet i sidorna blir luftspalt, se bild) – oljehärdad board eller papp - isolering 95 mm - papp - oljehärdad board eller vanlig board.

Jag har valt bort plast som diffusionsspärr i det här skedet (valde papp i väggarna då jag tror att det funkar minst lika bra) Har jag tänkt rätt i uppbyggnaden, är det overkill med exvis oljehärdad board på båda sidor av isoeringen? Se skiss?

Jag är lite rådvill när det gäller att särka mot fukt och avledning av kondens och behöver känna mig säker på material inna jag börjar. Ska åka och handla allt material i morgon för att göra jobbet i helgen. Så lite brådis.

Oerhört tacksam för alla tips, råd och tankar!

/Anders Interiör av förråd med korrugerat plåttak och synliga träreglar, före isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvärmt förråds inre tak med korrugerat plåttak, oisolerat med öppna sidor, visande luftspalt och väggstomme.
Skapa konto
Interiör av ett lutande plåttak med synliga vågor och en träram, tänkt för isolering.
Skapa konto
Handritad skiss över isoleringsuppbyggnad för ett plåttak med reglar, isolering, samt frågan om användning av oljehärdad board.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.