3 301 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Grundläggning carport
Har nu sökt på carport och läst igenom alla trådar jag kunde hitta men hittar inget svar så måste starta en ny tråd. Vi har för avsikt att uppföra en carport och då vi inte är så byggkunniga ska vi inte göra det själva. Vi har fått en ritning och anlitat en entreprenör som förberett för carporten, grävt ur, fyllt upp och de har valt att ha två 6 m albabalkar (kommer inte ihåg dimension just nu måste kolla senare) där det är tänkt att väggar ska vara och två plintar på den öppna sidan. Är detta en vettig konstruktion?
Vi har själva aldrig byggt något liknande. Det enda vi gjort är en utbyggnad av altan på andra våningen och där jordborrade vi 150 cm ned och gjöt egna plintar detta har hållit bra i typ tolv år, har inte skjutit. Sen är ju också altanen förankrad i huset till skillnad från carporten som kommer vara fristående. Men för oss känns inte grundläggningen helt hundra men det är bara en känsla utan några belägg och just därför överlät vi detta till andra men samtidigt är vi ansvariga
Tacksam för all input.
Vi har själva aldrig byggt något liknande. Det enda vi gjort är en utbyggnad av altan på andra våningen och där jordborrade vi 150 cm ned och gjöt egna plintar detta har hållit bra i typ tolv år, har inte skjutit. Sen är ju också altanen förankrad i huset till skillnad från carporten som kommer vara fristående. Men för oss känns inte grundläggningen helt hundra men det är bara en känsla utan några belägg och just därför överlät vi detta till andra men samtidigt är vi ansvariga
Tacksam för all input.
Är det en helt öppen carport, eller carport med förråd?
Om jag förstått albabalkar rätt, så är det en typ av kantelement i första hand tänkt för gjutning av platta på mark, som jag förstått dig rätt så ska dem bara bygga vägg på dessa?
Är ju isånafall inte helt rätt ändamål för dessa, men det kanske funkar ändå.
Om jag förstått albabalkar rätt, så är det en typ av kantelement i första hand tänkt för gjutning av platta på mark, som jag förstått dig rätt så ska dem bara bygga vägg på dessa?
Hejsan!Bowser skrev:
Är det en helt öppen carport, eller carport med förråd?
Jag carporten är väl halvöppen kan man säga, planen är bakre vägg och vägg på ena sidan. Inget förråd (det var ursprungsplanen men tilläts inte då den skulle hamna på prickad mark så vi måste bygga det fristående enligt frigge eller attefallsregler då är det ok, knasigt men så är det.)
Tycker det låter vettigt, dem väger rejält mycket och står pall för det mesta. Vi byggde en carport med albabalkar på 3 sidor, 6x10 meter med fribärande plåt. Den har överlevt både 2,7 meter snö och vindar på 30 m/s.
Ja det låter ju bra iaf men det här verkar vara en ovanlig grundläggning som någon skrev ovan då jag inte lyckats hitta så mycket om det och fått få svar Nu ska ju inte jag personligen göra det men hur förankrar man i balken? Men ni byggde alltså en öppen grusas carport med albabalkar, ni har alltså inte gjutit?J Jeppenator skrev:
Nja, är vanligt med balk vad jag sett och varit med om. Den vi gjorde kom färdig med gjutna stänger som vi la syllen med syllpapp på. Sen drog åt med mutter.J Jezzie skrev:Ja det låter ju bra iaf men det här verkar vara en ovanlig grundläggning som någon skrev ovan då jag inte lyckats hitta så mycket om det och fått få svar Nu ska ju inte jag personligen göra det men hur förankrar man i balken? Men ni byggde alltså en öppen grusas carport med albabalkar, ni har alltså inte gjutit?
Klicka här för att svara