Hej!

Vi är i full färd med att bygga garage med carport till vårt hus som stod klart 1:a december 2016. Garagedelen är 6,5 x 6 meter (djup x bredd) och carporten 5,5 x 6 meter på gaveln framför garageöppningen.

Nu när det var dags för köp av garageport surfade jag runt en hel del och valet föll tillsist på Garageexperten.com främst pga deras pris och att de kunde leverera en svart garageport. Däremot kunde jag inte hitta speciellt mycket recensioner/kommentarer om deras portar eller service på nätet så tänkte bidra med det i realtid i denna tråden från beställning tills allt är monterat och testat för kommande köpare.

Den 10:e oktober, nu en vecka sedan, beställde jag en 4500 x 2100 port, svart ribbad. Alla Garageexpertens portar levereras med motordrift och två fjärrkontroller. Det såg ut som att denna fanns i lager när jag la beställningen.

På deras hemsida står det att det normalt sett tar 5 arbetsdagar att få porten levererad men då jag inte hört något igår den 16:e skickade jag ett mail igår kväll och frågade hur det låg till med beställningen. Snabbt svar i morse vid 07:30 och fick berättat att porten var slut i lager och att dom kommer in igen runt den 28:e oktober. De bokade upp en av dessa som ska skickas till mig omgående.

Så där är jag nu, to be continued :)

En liten uppatering:
Mailade GX idag då jag inte hört något än, fick svar efter ~3h att de fick hem leveransen igår och att de ska skicka min port så fort som möjligt

Nu har porten snart legat och morrat i garaget ett drygt år, men idag är det dags för montering, ska försöka få med lite bilder och uppdatera tråden med plus och minus :D

• Gilla
_Emil__
  • Laddar…
S
är också intresserad av port från Garageexperten, men som du skriver hittar man inte så mycket om dom.
så hur gick det?:)
hur är kvalitén?
hur snabb är motorn som skickas med?

Ja, då ska vi se. Nu har jag lagt ner ~8 timmar x2 gubbar på garageportsmontering. Porten är som sagt 2100x4500 i svart färg. Jag är inte klar, utan har fått alla portblad på plats med skenor på vägg och tak. Kvarstår gör fjädermontering, motordrift och injustering.

Efter uppackning så kan jag konstatera att allt såg ut ungefär som förväntat, det som inte framgått var att porten var blanksvart och inte matt som jag förväntat mig. Trodde först att det var plast på porten, men det var bara plast på baksidan, inte på den svartlackade framsidan.

Bruksanvisningen verkar inte vara specifikt för den porten jag har köpt, utan en smalare variant. Detta fick jag klart för mig eftersom då det är nästintill omöjligt att veta vilka beslag/gångjärn/skruvar/muttrar som ska användas. Till exempel skulle jag på min port ha dubbla beslag till hjulen längs sidorna, vilket jag insåg då jag hade hälften kvar när jag monterat dem. Detta finns varken illustrerat eller beskrivet i instruktionen. Denna typ av insikter kommer hela tiden, då inget i förpackningen är numrerat eller uppmärkt.

Känns lite två steg fram och ett steg bak, kan vara mycket värt att ha med någon som monterat garageport tidigare om man som jag är novis. Instruktionsboken är katastrofal, men kan ju vara någon form av kompass i monteringen :p Kvalitén känns ok, som man kanske kan förvänta sig när den kostade 11400:- mot Garageportsexpertens egna för 25’ eller Hörmann för ~30’.

Mer info kommer..

Hej, hur har det gått? Är du nöjd med porten? Går i tankar att köpa denna port själv.

Jag köpte en vanlig 240? port.

En gummilist var vikt i kartongen så den var nästan av, kontaktade dom och en ny skickades omgående utan knorr.

Monterade och fick till det hyfsat men nåt var fel men kunde inte lista ut vad så jag kontaktade dom igen och fick nr till deras "guru" som hjälpte mig otroligt mycket.

Justerade in allt men problemet kvarstod, Justerade igen och igen men gick bet...

Höll säkert på 3 dar totalt innan jag såg att ena linhjulet tog i L-skenan, kontaktade dom igen och mailade bilder, inga problem ny skena skickades, invändig tryckknapp skickades med som plåster på såren och ett rejält prisavdrag för mina 3dars arbete.

Så reklamationer skötte dom som man ska 10/10 där

Porten då ja den gör sitt jobb, låter kanske lite mer än Hörmann som finns på jobbet i ungefär samma storlek men annars känns den nog ganska likvärdig.

Man får vara noga med att få allt i rätt lägen, första porten jag monterat men tyckte inte det var några större problem.
Spärren vid fjädern där lämnade monteringsanvisningen lite att önska

• Gilla
RedAlert och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.