Hej
Har precis satt vindpapp invändigt i garaget (inget kul) tejpar nog skarvar sen och snart ska isolering dit men jag vet inte hur tjockt det ska vara. Se bilden för mått. Ska jag spika på befintlig stomme någon planka och klämma i 95+45mm eller bara 95mm sen ångbroms, osb, gips men då kommer dom putsade lekablocken att vara några cm utanför inneväggen?
Garaget är på 65kvm, har tänkt att hålla det över 0an kanske med en billig LVP, räcker det med 95mm isolering i vägg och 170mm i tak?
Har precis satt vindpapp invändigt i garaget (inget kul) tejpar nog skarvar sen och snart ska isolering dit men jag vet inte hur tjockt det ska vara. Se bilden för mått. Ska jag spika på befintlig stomme någon planka och klämma i 95+45mm eller bara 95mm sen ångbroms, osb, gips men då kommer dom putsade lekablocken att vara några cm utanför inneväggen?
Garaget är på 65kvm, har tänkt att hålla det över 0an kanske med en billig LVP, räcker det med 95mm isolering i vägg och 170mm i tak?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 439 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 439 inlägg
Beror lite på hur du tänkt med ev byggskivor ?
Är det betong man ser vid 17 cm ?
Du har många nivåer på trästommen , under måttbandet.
Du får vell utgå från vad du ska ha för byggskivor som nr 1 , nr 2 , när du vet tjockleken på den/dom och vill att lecablocken ska liva så mät från de lodräta reglarna hur mycket som fattas , kan ju bli 45 mm
Du får vell utgå från vad du ska ha för byggskivor som nr 1 , nr 2 , när du vet tjockleken på den/dom och vill att lecablocken ska liva så mät från de lodräta reglarna hur mycket som fattas , kan ju bli 45 mm
Tänkte ha osb sen gips om det är lämpligt val, isåfall är det 11mm osb och 12,5mm gips. Vid 17cm kommer putsen på lecablocken, är puts samma som betong? Isåfall så är det betongTomture61 skrev:
Beror lite på hur du tänkt med ev byggskivor ?
Du får vell utgå från vad du ska ha för byggskivor som nr 1 , nr 2 , när du vet tjockleken på den/dom och vill att lecablocken ska liva så mät från de lodräta reglarna hur mycket som fattas , kan ju bli 45 mm![]()
Brukar man eftersträva att liva med lecablocken i dom fall det används eller finns det något skäl till att låta den gå längre ut? Jag har inte själv byggt garaget och är ingen snickare så det är knepigt att förstå hur det ska byggas ihop.
Tycker väl att det ser ut att passa rätt bra med 110mm isolering och osb + gips då är det lika brett som trästommen men hur gör man sen?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är mest en fråga om hur man vill kompromissa mellan isolering, tillgänglig yta, materialkostnad och arbete. Båda dina alternativ är vettiga lösningar tycker jag men personligen hade jag nog reglat ut med ett liggande lager 45 mm reglar och isolerat med 95+45.
Det är mest en estetisk fråga hur väggytan hamnar i förhållande till den putsade sockeln. Sticker sockeln ut kan man ställa en bräda eller till och med någon snyggare list på den utstickande delen så blir det ett snyggt möte.
Det är mest en estetisk fråga hur väggytan hamnar i förhållande till den putsade sockeln. Sticker sockeln ut kan man ställa en bräda eller till och med någon snyggare list på den utstickande delen så blir det ett snyggt möte.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den viktigaste frågan är väl nästan VAR i landet garaget står.N Nyfiknast skrev:
att hålla nollan i Ystad och i Kiruna är ju två helt olika saker.
Men annars skulle jag säga, rent generellt: 120 mm isolering, och sedan bara en enkel skiva,
gips, plywood OSB eller 17 mm råspont. Varför dubbla skivor i ett garage?
Och det är ju bara att lägga en liten list över grundmurskanten om den sticker ut, så slipper du se den.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Jag hade byggt på och lagt 145mm skivor isolering. Bestäm hur du vill att mötet mellan puts och vägg ska se ut. Liva dom är väl snyggast. Fyll hela facket med isolering oavsett och skippa att tejpa vindpappen
Klicka här för att svara