Rickard.
Hej!
Har hängt här för tips och trix ett tag och nu är det dags för skrivdebut.

Håller på att göra en rejäl uppfixning av mitt garaget, 10x4.5m uppvärmt. Kommer bl a riva ner all skivmaterial och där kommer min fundering. Väggen mellan garaget och huset består av från huset sett spånskiva, plast, regelverk & isolering, råspont, dålig vindpapp, luftning (vet ej vilken luftande funktion men är öppet) och gips.

Det jag skulle vilja göra är att bygga en fristående vägg med ~30mm luftspalt, 45mm isolering sen osb och x2 gips för att försöka stänga bort maximalt med ljud och nu kommer själva frågan jag skulle vilja plasta från garaget men är osäker om det är så smart. Värt att nämna är att det är öppet upp till vinden i luftningen samt en liten möjlighet till luft från luftningen av panelen i carporten. Finns det några kunniga här som har några åsikter hur jag bör göra?

Handritad skiss av en fastighetsplan inklusive garage, hus och carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Plast behövs bara mellan varma och kalla utrymmen.

Rickard.
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Plast behövs bara mellan varma och kalla utrymmen.
Stämmer detta även när ena sidan kommer delvis vara betydligt fuktigare? (ofrånkomlig vintertid här i norr) då kanske jag hittat på ett problem.

Skulle låta husets vägg och plast vara och i så fall sätta plast i garaget också om det nu är "öppet" mellan väggarna

Ånghalten inomhus beror på ånghalten ute plus ett tillskott från människor, matlagning etc. Det samma gäller för garaget fast där tillskottet kanske kommer från snösmältning. Är tillskottet högre inomhus diffunderar fukten mot garaget och tvärtom. I och med att garaget är uppvärmt behöver du ingen ångspärr mellan hus och garage. Att du redan har en ångspärr i huset gör inte så mycket då det inte föreligger någon risk för kondens. Det som kan bara viktigt i sammanhanget är att plasten i garaget tejpas till plasten i huset.

Rickard.
Okej då när dom som byggde garaget tyckte likadant som er så får jag väl släppa min felaktiva tanke.

Att de lilla (om nått överhuvudtaget) fuktig luft som migrerar in i väggkonstruktionen inte ställer till något känns rimligt. Att göra en höna av en fjäder kanske passar här.

Att tejpa ihop känns rätt men väldigt bökigt då den är begravd rätt långt in i konstruktion.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.