Hej,

Vi funderar på att bygga en carport. Målet med carporten är att bilen, släpkärran och även lite cyklar ska få stå under tak. Tänker man lite längre fram så är vi inte främmande för tanken att ha en husvagn och att den då skulle få plats men detta är inget . Det är heller ingen nackdel om man kan förvara lite virke, stegen och kanske en takbox upphissat i taket på carporten.

Jag slängde ihop en skiss på hur vi tänker just nu Skiss över potentiell carport placerad bredvid ett gult hus med fullstor bil och släpvagn parkerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ju ett fönster på gaveln (det är till toaletten), hur ska man tänka kring det? Om man bygger över det - ska man köra taket helt i plast? Eller ska man bara göra ett 'fönster' i tak med genomskinligt material. Ett annat alternativ är ju att bara har carport på halva kortsidan på huset. Just nu är vi inne på att ha carporten ihopbyggd med huset.

Lite mått för referens: Kortsidan på huset är ca 8 m och kortsida hus till staketet är ca 6 m.

Andra tankar? Synpunkter? Ideer?

• Visuell skiss av en planerad carport intill ett gult hus med fönster, inklusive plats för bil och släpkärra.
    Skapa konto
Jag tycker att du ska sätta ihop carporten med dubbelgaraget, alltså flytta den längre bort i bilden. Jag tror det blir snyggare att göra det som en förlängning av garaget, och dessutom tycker jag det känns mest praktiskt att inte ha en glipa där borta. Och så tycker jag att du om möjligt ska sluta taket lite innan fönstret, annars blir det väldigt dåligt med dagsljus in dit.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag tycker att du ska sätta ihop carporten med dubbelgaraget, alltså flytta den längre bort i bilden. Jag tror det blir snyggare att göra det som en förlängning av garaget, och dessutom tycker jag det känns mest praktiskt att inte ha en glipa där borta. Och så tycker jag att du om möjligt ska sluta taket lite innan fönstret, annars blir det väldigt dåligt med dagsljus in dit.
Vi har funderat på att göra så men det huvudsakliga problemet som vi ser det är att då blir bara carporten typ 4 m, vilket känns lite kort. Vi vill inte hamna i en situation när man måste öppna bildörren försiktigt - hade vi velat ha trånga parkeringar hade vi köpt lägenhet =)

Ja ljuset till fönstret är ett problem.
Om man kör med plasttak typ
https://www.bauhaus.se/plasttak-2440x1039mm-sunlux-opal.html
kan inte det funka? Någon som provat?

För att göra det mer överskådligt så dammade jag av det lilla jag kan om 3D modellering.

Måtten är i rätt härad så att säga, dock inte exakt gjort.

Variant 1. Kort
3D-modell av hus med tillbyggnad i form av tak över entré och garage.
Skapa konto
3D-modellerat hus med dubbelgarage och föreslagen carport i olika längder.
Skapa konto

Variant 2: Lång
3D-modellerad översikt av hus med olika carportalternativ i relation till garaget. 3D-modellerad bild av en husfasad med garage och en virtuell pergola över infarten.
Skapa konto

Variant 3: Kort utgår från garaget
3D-modell av ett hus med en föreslagen tillbyggnad, inkluderande stolpar och tak, bredvid ett garage.
Skapa konto
3D-modelleringsbild av hus med tre olika längder på tillbyggnad vid garage.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.