Jo men då brukar de ha tre ytterväggar, eller vajerkryss. Sen kan det så klart vara felkonstruerat men hålla ändå i många år (vi dimensionerar trots allt för 50 års vindlast plus marginal).A amoreex skrev:
Ja okej!W witten skrev:
Men ser man ritningarna i mitt första inlägg så finns det ju typ 2,5 yttervägg?
En lång, en kort gavel och sen en bit där dörren till förrådet sitter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolpkonstruktioner, som många carportar utgör, behöver diagonaler eller vajerkryss för att bli stabila. Väggar ersätter den typen av lösningar.
Denna carport har ju bara varit öppen på vänster sida där även dörr till förråd är, där ser man två stolpar, dessa är kvar även nu.J justusandersson skrev:
Har nu plockat bort en liten bit gips för att se hur det ser ut bakom, reglarna är 95mm breda, och sen är det ytterpanel, sen gips skruvat där på..J justusandersson skrev:
Kan jag kanske enkelt riva denna vägg, och ersätta med en regel i tak med vinklar ner?
Ungefär som ett hyllkonsol om du förstår hur jag menar?
Så borde det ju även ge en del styvhet för vind?
Typ som bilden nedan, fast vägg till vägg
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med 45x95 mm reglar i väggarna tror jag inte du behöver oroa dig för stabiliteten. Vänta med det.
Jag menade att väggen jag skulle riva hade de måtten, men du menar typ att om dem är så tunna så är det bara att riva utan att noja för stabiliteten?J justusandersson skrev:
Mätte dessutom tjockleken på regeln och det är inte en 95x45 utan mer 95x30 eller något.. väldigt tunna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är djupmåttet (95 mm) som är viktigt. 95 mm är inte så dåligt. Det är de kvarvarande väggarna som har betydelse för stabiliteten. Du har skivor på väggarna och som undertak och ligger i lä bakom Ryssberget så jag tycker inte att du behöver oroa dig.
Ok!
Jag ska mäta måttet på en yttervägg regel också!
Ja dessutom en stor häck på bakre långsida som skyddar, och garaget ligger som så att porten är riktad mot väst.
Känner man lär sig hela tiden på detta underbara forum!
Jag ska mäta måttet på en yttervägg regel också!
Ja dessutom en stor häck på bakre långsida som skyddar, och garaget ligger som så att porten är riktad mot väst.
Känner man lär sig hela tiden på detta underbara forum!
J justusandersson skrev:
Har nu mätt yttervägg, även där 95mm,
Så jag känner att det bara är att köra på!
Har nu idag påbörjat rivning!
Sen ett tag tillbaka visste jag en mus varit i garaget och snott fågelfrön...
Jag hittade honom!
Har nu lite plank kvar sen ska gipsen på andra sidan bort och sen även regelverket!
Ingen som ser något varningstecken?
Sen ett tag tillbaka visste jag en mus varit i garaget och snott fågelfrön...
Jag hittade honom!
Har nu lite plank kvar sen ska gipsen på andra sidan bort och sen även regelverket!
Ingen som ser något varningstecken?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ser n'stan ut som en råtta... Möss kan orsaka otroligt mycket skador.
Ja klökreflexen vaknade till liv lite när man städade...J justusandersson skrev:
Men nu är väggen riven och garaget har inte rasat, känns lika stabilt som tidigare om man försöker gunga det..
Men jisses vad bra det blev!
Stort blev det..
Lite små fix kvar, sen ska alla gamla köksskåp bort och ersättas med arbetsbänk och hyllor
Dock insåg jag nu att man behöver ju håll ordning i förrådet också... för nu kommer man ju se det varje dag..
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Lite mer gjort. Köksinredningen borttagen och lite hyllor inhandlade...
Sen ska däckställ och arbetsbänk dit..
Sen städa undan en del mer...
Men här är två bilder som visar vad mer utrymme de blivit!
Sen ska däckställ och arbetsbänk dit..
Sen städa undan en del mer...
Men här är två bilder som visar vad mer utrymme de blivit!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Riva vägg i garage
Byggnadsfysik -
Riva innervägg mellan garage och förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Riva upp yttervägg och sätta in garageport
Fasad -
Riva garageväggarna pga fukt, ser dåligt ut..
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Riva mellanvägg i garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus