1 599 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Förankra ankhus i marken
Jag har byggt ett ankhus men botten av två lastpallar d.v.s 120 x 160 cm i golvyta och ca 120 cm till nock med sadeltak. Jag har ställt huset på betongplattor. Det är ca 20cm luft mellan mark och golv.
Min fundering är hur jag ska förankra det i marken. Det sår på en väldigt utsatt plats och vill inte att det hamnar hos grannen vid en storm.
Hade en tanke att slå ner 16mm armeringsjärn djupt i marken intill i hörnen och fästa med någon klammer i lastpallen.
Alternativt tunnare järn och bocka in i lastpallen.
Min fundering är hur jag ska förankra det i marken. Det sår på en väldigt utsatt plats och vill inte att det hamnar hos grannen vid en storm.
Hade en tanke att slå ner 16mm armeringsjärn djupt i marken intill i hörnen och fästa med någon klammer i lastpallen.
Alternativt tunnare järn och bocka in i lastpallen.
De där lastpallarna kommer vara dyngsura jämt och därmed har bygget en rejäl egenvikt med låg tyngdpunkt. För att safea kan du stoppa in stora cementplattor eller liknande i pallarna. Har själv två ankhus med samma mått men pulpettak som står på en blåsig kulle och de rör inte på sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det tycker jag låter som en klok åtgärd!Bjerke88 skrev:
Det är ju inte den eventuella hårda medelvinden, som får ankhuset att flyga iväg, utan korta, hårda vindstötar.
Och då räcker säkert dina förankringsjärn för att hålla det på plats.
Klicka här för att svara