Jag håller på att amatör-bygga ett garage med loft och funderar på huruvida jag skall ha plast i taket i garaget eller ej. Tanken är att det skall hålla underhållsvärme med minst +10°. Det är en isolerad betongplatta och vanliga lecasten (i sutterräng), loftet kommer vara uppvärmt till ca 20°

Det finns många trådar om detta som börjar få några år på nacken men vad är norm nu för tiden? finns ju även andra typer av ångspärrar m.m.

Tacksam för hjälp // JOHN

M masterjohn skrev:
Jag håller på att amatör-bygga ett garage med loft och funderar på huruvida jag skall ha plast i taket i garaget eller ej. Tanken är att det skall hålla underhållsvärme med minst +10°. Det är en isolerad betongplatta och vanliga lecasten (i sutterräng), loftet kommer vara uppvärmt till ca 20°

Det finns många trådar om detta som börjar få några år på nacken men vad är norm nu för tiden? finns ju även andra typer av ångspärrar m.m.

Tacksam för hjälp // JOHN
Varför inte ångspärra hela byggnationen? Det kostar ju inga hårresande summor att plasta även väggarna, menar jag.
Det SÄGS (jag vet inte om det är bevisat) att om du ångspärra en del av konstruktionen, så ökar ångbelastningen på de andra delarna.

Övrig del av loftet kommer jag att ångspärra, men plattan är ju isolerad så frågan är om det blir dubbelt om man isolerar mellan våningarna...?

M masterjohn skrev:
Övrig del av loftet kommer jag att ångspärra, men plattan är ju isolerad så frågan är om det blir dubbelt om man isolerar mellan våningarna...?
Jag menar varför du inte ångspärrar alla ytterväggar. Inte golven. Vad gäller felaktig användning av plast, som tex dubbelskikt, är faran om du har plast-organiskt material-plast. Alltså att låsa in någonting som kan mögla/murkna mellan två täta skikt.

Väggarna i garagedelen är bara putsad Leca, ingen övrig isolering där eftersom det inte skall vara särskilt uppvärmt....

Min tanke är mao. att fuktspärra själva loftdelen som är isolerad, uppvärmd och byggd i trä...

M masterjohn skrev:
Väggarna i garagedelen är bara putsad Leca, ingen övrig isolering där eftersom det inte skall vara särskilt uppvärmt....

Min tanke är mao. att fuktspärra själva loftdelen som är isolerad, uppvärmd och byggd i trä...
I så fall hade jag troligen plastat golvet på loftet också, så att inte den kallare varma luften når ner till golvbjälklaget och riskerar att kondenserar där.
Tänk på att du måste du lösa ventilationen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.