P
Pierre F: Vi jagade på Blocket men det slutade med att vi köpte spröjsade omålade på stor bygghandel B-haus. Dom passade perfekt och blev jättefina.
2 svar · 2,3k läst
Cheesen
Cheesen: Varför inte bygga attefallare? Vatten avlopp el och bygganmälan måste du ju göra oavsett om du ställer upp huset tillfälligt eller permanent.
5 svar · 2,0k läst
R
RoBo: Tycker han kan visa sin offert och ha ett påslag med exempelvis 12% på offerten. Gillar öppen redovisning.
1 svar · 776 läst
S
saiter: Håller med. Riv bort gamla plattan. Pga. In med isolering och/eller bergkross. (Fukt o värme) Inte helt enkelt att gjuta ihop utan risken att nått tråkigt händer. Om du ska ha in en grävare, kolla om inte han har en hammare att slå sönder plattan med. //AA
11 svar · 4,3k läst
·
J
Jsson83: En gammal tråd, men för vår del så tog vi in en offert från Borga men sedan blev bygget inte av, främst pga ekonomi. Finns ju lite olika leverantörer av stålhallar och det verkar vara så de flesta bygger sina lokaler när det blir lite större yta och spann. Sedan går det ju bygga ett entresolplan eller liknande om man vill ha lite mer yta på tex en andravåning. Många som bygger
12 svar · 25,6k läst
C
C.Lundin: [citat] Nej, det går inget vidare. Jag säger som ovan - fogskum.
4 svar · 2,8k läst
·
L
Lenza: Lägger upp en översiktsbild enligt önskemål från TS, den visar den äldre versionen. Skillnaden är mycket liten, det är vad jag har konstaterat en förbättrad fjäderinfästning mot länkarm på den senare modellen. Det som händer på den äldre versionen är att fjäderstålet äter ur godset i länkarmen för det behövdes en extra led där uppenbarligen.
7 svar · 8,8k läst
·
F
Fredrik Enarsson: @CD.Eriksson Hej! Jag löste det med 70cm hyllkonsoller från Jula. (Fanns i kortare längder också). Och för att stödja upp i höjd- och sidled i bakkant av skenorna så använde jag vajer. Två 45*45 användes för att fästa arrangemanget. Detta blev förvånansvärt stabilt, även om det ser lite hill billy-aktigt ut. På bilderna var allt ej ännu färdigställt. [bild]
12 svar · 11,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Du får skära isoleringen, cellulosa är jobbig. Jag har kört icell skivor. Skulle kanske övervägt lösull men det är ju inte så stort bygge så det är ändå görbart att skära alla
16 svar · 19,2k läst
·
J
jävla_hus: Kan nog vara ganska stor risk, särskilt som dom har tio år på sig och kan kräva rivning eller sanktionsavgift+nytt bygglov inom den tiden. Om det är utanför sammanhållen bebyggelse och tillräckligt litet (här
1 svar · 4,3k läst
R
Rickard Hansson: [citat] Tack, vi får göra det. Så håller vi tummarna :)
4 svar · 2,9k läst
·
spån
spån: skall byta ett plåttak som är uppreglat på ett spåntak .fått tips av en byggfirma att lägga reglar ovanpå det gammla plåttaket och sedan det nya .Inga problem med kondens enligt dom.Däremot säger en takläggare att det blir mycket kondens och avråder mig.Vad är rätt eller fel...Tack på förhand ..SPÅN..
0 svar · 954 läst
K
Knight: Jag skulle rekommendera leta fram ritningarna på takstolarna och lämna till en konstruktör som kan räkna ut maxlast utifrån takstolarna storlek. Antal takstolar cc60 / cc120 är också väldigt avgörande Jag vet en väldigt duktig konstuktör i Övik som säkert kan räkna på det
1 svar · 1,3k läst
T
Thomas_Blekinge: Mitt plåttak kom i skivor på 2.4x1.2 tror jag. Jag skar inte till det utan lade det så mycket omlott att det passade.
3 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Ja, eftersom du ska ha fackverkstakstolar är det enklast att flytta den sista lite. Det är alltid svårt att bygga om sådana takstolar.
6 svar · 3,4k läst
·
Real7
Real7: Jag ser bara ett blivande snickeri:love: Och jag tänker att ni inte vet vad köparen värdesätter.
7 svar · 1,7k läst
·
C
Catitzi: [citat] Tack så mycket! Har du någon praktisk erfarenhet av att bygga ett och några andra råd att dela med dig av
2 svar · 1,4k läst
T
Tosse: [citat] Precis vad jag skulle säga. Svabba av med stor diskborste på skaft med yes-bland ing och skölj med vanliga vattenslangen. Undvik att spruta in i öppningar...
4 svar · 3,5k läst
Tomture61
Tomture61: Utan att jag utför mer än att bygga klart mitt garage så har jag ett 160 mm rör på högsta punkten i garaget + 10 mm springa i nederkant vid slagportarna , detta räcker för att vädra ut en allt för hög luftfuktighet vid tex målning. För att spara värmen i garaget övrig tid, täpper jag till röret med isolering . Har tex idag +18 gr / 38 % luftfuktighet , blir en annan femma om det
3 svar · 2,9k läst
T
ThomasFaulseit: Hej. Jo jag tänkte bygga en Attefall och nu undrar jag om någon har en ritning till salu. Det ska vara med loft och det på ca 10m2 och ca 4m2 badrum. Mvh.Thomas
0 svar · 2,2k läst
E
erikjakan: Beijerbygg har en bra kalkyator på sin hemsida, använd den!
7 svar · 1,5k läst
S
shomakie: Ett tips. Isolering kostar inte mkt. Dumt o inte lägga in de om du ändå stänger igen väggarna.
1 svar · 2,8k läst
Ann-LouiseLarsson
Ann-LouiseLarsson: [citat] Det är ju inte bra att hantera möglig ved
4 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Man kan inte såga av underramen i en fackverkskonstruktion, fackverket är en helhet. Vad som är dina bästa möjligheter är svårt att bedöma utan en sektionsritning.
4 svar · 1,5k läst
O
olofh: Äsch. Blev ingen ugn denna helg. Det gick tydligen inte att få ut den från huset/dödsboet. Dörröppningen var för liten
2 svar · 5,5k läst
·
pjapen
pjapen: ursäkta sent svar. Jag förstår inte hur de har gjort, om golvnivån är där nere, 300 isolering kan du få lite svårt att få plats med med garage elementen. tror inte de tillverkas i 500 höga. kan vara enklare att sätta ett L-element 500 istället och gjuta golvet och sen klacken, då får du lite isolering där klacken är. Så de blocken du tänker på kommer inte funka med 300 mm
7 svar · 7,8k läst
·
D
Daniel 109: Är inte hela tanken med ett orangeri att hålla vintertemperaturen uppe?
2 svar · 2,0k läst
lopec
lopec: Riktig golvfärg för betong/trä bör du ha, tål belastning osv. Se till att du köper en färg som även tål viss markfukt, om det är risk för det i din friggebod. Grunda + 2 lager slutfärg, var noga med torkningstiden mellan lagren så är chansen bättre att det håller även på sikt. Lycka till! (Typ Flüggers Polyuretangolvfärg, underligt nog hittar jag ingen diffusionsöppen
4 svar · 1,5k läst
tttomten
tttomten: Det finns en stor nackdel att utnyttja företagets rabatter även om du privat betalar hela fakturan. Regelverken för garanti och reklamationer ser annorlunda ut till näringsidkarens nackdel.
23 svar · 7,0k läst
P
persod: Ja, då fick jag lite att fundera på. Tror nog ändå att det blir trävarianten. Försöker hålla ner budgeten och det verkar som att jag kan få limträ levererat av snickeriet som gör väggblocken, så det blir nog enklast. Tack för era synpunkter!
12 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.