Hej! Bygger en friggebod med pulpettak som ska användas som bastu. Den ska ha takisolering och invändig väggisolering (cellulosa).

Ska nu sätta vindpapp innan panelen ska på och är osäker på hur högt upp jag ska sätta pappen. Har fått rådet att sätta den ända upp mellan takåsarna så att ”facken” också blir tälta av vindpapp, vilket verkar klokt. (Se bild)

MEN, ska jag lämna några cm glipa högst upp vid takets råspont så att luften kan strömma fritt via innertakets luftspalt och ut i ytterväggens luftspalt? Stoppar pappen upp något viktigt luftflöde om jag sätter den ända upp till råsponten?

På all instruktionerna jag sett för vindskydd så demonstrerar man på regelstomme och sätter upp till hammarband, men antar att dessa instruktioner avser hus med sadeltak och inte pulpettak. Mycket tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Patrik.

• Konstruktion av pulpettak på en friggebod, synliga takåsar och råspont med markerad detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom gångerna jag spikat nytt tak så har jag gjort luftspalten i taket innan råsponten. Takås, skiva, 45x45 och sedan råspont. I ditt läge skulle jag fixa luftspalter i varje fack först, därefter gå upp med vindpapp eller duk på väggen upp till luftspalten mellan varje takås.

• Gilla
Puttovich
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.