Självbyggare
· Norrtälje
· 10 inlägg
Självbyggare
· Norrtälje
· 10 inlägg
Ok, jag får prova, det är lättare att kapa ner dom lite om det ser konstigt ut!
Inget utstick alls. Man sågar med fogsvansen uppåt längs utsidan på långsidans hängbräda (vindskiva) och så sågar man uppifrån längs ytterkanten på nedersta trödet (brädan som plåten ligger på). Då blir det en snygg urhakning och allt trävirke kommer under tak.
Det här är det klassiska sättet om man vill ha ett tidlöst utseende.
Det här är det klassiska sättet om man vill ha ett tidlöst utseende.
Självbyggare
· Norrtälje
· 10 inlägg
Ok, men bill man inte täcka hängrännan? Har fått för mig att det är snyggare!
Nå allt beror ju på hur man själv vill ha det men det klassiska sättet är att inte täcka in den.
Rännan är en slitdel som skall vara lättåtkomlig för reparation och byte och utstickande brädändor som inte är under tak ruttnar ju bort.
Rännan är en slitdel som skall vara lättåtkomlig för reparation och byte och utstickande brädändor som inte är under tak ruttnar ju bort.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 406 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 406 inlägg
Det finns så många olika sätt att lösa takfoten och det finns inga regler utan det är helt upp till var och en. Jag lutar åt inget utstick oftast men på vissa tak tycker jag 2-3cm utstick kan se rätt ut.
Att täcka hela rännan ser bra ut från gaveln men ser löjligt ut innifrån taket sett då man får ett tomrum under gavelplåten i min mening.
Hittade en bild på google som med rätt undermåligt plåtarbete verkligen förtydligade det jag menar.
Att täcka hela rännan ser bra ut från gaveln men ser löjligt ut innifrån taket sett då man får ett tomrum under gavelplåten i min mening.
Hittade en bild på google som med rätt undermåligt plåtarbete verkligen förtydligade det jag menar.
Redigerat:
Självbyggare
· Norrtälje
· 10 inlägg
Ja med det plåt arbetet såg det inget vidare ut! Får ta en funderare till på detta!
9cm från nederkant bärläkt. Släpper du ut gavelplåten c:a 1cm så får du droppet från plåten i rännan.
Klicka här för att svara

