Hej.
Jag är just nu i färd med att rita upp en carport i FreeCAD och lade ner större delen av gårdagen till att lära mig programmet genom att bara rita upp verkstad och carport lite på måfå enl tänkta yttre dimensioner men utan någon riktig tanke på virkets dimensionering. Resultatet blev att i princip allt är ritat med reglar 195x45 vilket känns minst sagt lite överdrivet. Min frågeställning rör sig främst kring hur jag bör dimensionera ytterväggarna till verkstadsdelen, avväxling för garageport samt hur jag ska kunna få någon vettig bärighet i själva carporten.
Jag ska försöka bifoga så tydliga bilder som möjligt för att klargöra vad frågorna gäller.

3D-ritning av en carport och verkstad i FreeCAD med reglar och takstolar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totala måtten på verkstad och carport är 6000x13200mm höjden är 2400mm

3D-ritning av en carport och verkstadsdel i ett CAD-program, visar dimensioner mellan pelare.
Skapa konto

Den här delen av konstruktionen är än så länge ett stort frågetecken. jag vill främst bibehålla samma stil visuellt men konstruktionen kan tänkas behöva bli helt annorlunda. Kanske är inte fribärande takstolar den bästa lösningen här. Kom gärna med förslag, Jag är öppen för att kasta om rodret helt om så skulle krävas men vill helst ha en gångbar lösning innan jag lägger ner allt för mycket tid på min ritning.

Stort tack för er tid.
MVH
Anders

3D-modell av ett takkonstruktionförslag med reglar, limträbalk och 600mm avstånd mellan reglarna för en byggnad.
Skapa konto

I brist på annan vettig sysselsättning så har jag gjort ett försök till att tänka om. Takstolarna är utbytta mot reglar och en ny limträbalk av godtycklig dimension finns med i mitten för att minska spännvidden på reglarna samt att avståndet mellan reglarna är minskat till 600mm c/c. Infästningen emot garagedelen är absolut inte genomtänkt vid det här laget. Som sagt, mest brainstorming i 3d-format än så länge.

3D-rendering av en konstruktion med bärlinor och pelare för ett byggprojekt, med förslag på förstärkning av takstöd.
Skapa konto

Rev 3 av projektet. bärlinan är roterad 90 grader i syftet att kunna få in fler pelare för att bära av takets vikt och på så vis reducera spännvidderna på limträbalkarna. Är detta möjligtvis en idé som kan vara värd att utforska vidare?
Pelarraden intill garageväggen är mindre genomtänkt och kommer mest troligt att ersättas mot likvärdig bärlina infäst direkt i väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.