J
Johan41: De får bli en riktigt duktig dränering framåt våren.
17 svar · 4,8k läst
·
R
Ristul: [citat] Ja, det kanske är lite riskabelt, min tanke var att putsen ska skydda frigoliten men vem vet. Tryckimpregnerad bräda kanske kan vara ett alternativ, svårt val detta.
5 svar · 1,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Max 50cm från mark så kan du bygga över hela tomten utan begränsning
1 svar · 964 läst
leby
leby: [citat] Finns hyfsade plugg / skruv för leca idag så jag skulle bara putsa typ denna https://www.essve.se/essvese/sv/produkter/karminf%C3%A4stning/niv%C3%A5skruv/tillbeh%C3%B6r-niv%C3%A5skruv/l%C3%A4ttbetongplugg-46
8 svar · 3,4k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det var väl inte många dagar sedan vi hade en liknande tråd där kommunen faktiskt såg ett inbyggt garage som något man inte behövde bygglov för att omvandla. Och ligger garaget i källarplan fortsätter det ju också att vara biyta även om det går från garage till ”vanlig” källare. Att det normalt krävs bygglov för fasadändringen håller jag dock med om.
5 svar · 4,6k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Taktäckningen är väl inget problem. Idag finns det bra papp för låglutande tak. Sen kan jag iofs hålla med vectrex att det är väldigt mkt jobb men det är förstås en individuell bedömning. Kolla dock att nockhöjden inte överstiger friggebodshöjden så du inte behöver bygglov.
2 svar · 6,2k läst
·
V
vectrex: [citat] Äsch, virke har möglat i alla tider. Mögel förstör inte virket så förr brydde man sig inte om detta på samma sätt som nu. Dessutom har väl vintrarna blivit varmare och vi har ett klimat som tillåter mögel att växa under en betydligt större del av året än förr. Virkeskvaliten är inte sämre nu än förr, jag skulle vilja hävda det omvända. Det var mycket sämre förr.
14 svar · 3,7k läst
·
R
RalleB: Tack för alla svaren, testat den frostade från Clas Ohlsson. Tack! (y)
4 svar · 2,3k läst
·
M
Mats: gör hela plattan först. Sen kan väggar och tak "växa" när resurser finns
2 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: Har inte kommit fram till ngt definitivt ännu. Eftersom min kant är bredare så har jag funderat på putsad sida och avsluta med en bräda på toppen. Det är dock två saker med det som jag inte är riktigt nöjd med: 1) Det bör nog läggas syllpapp under brädan, vilket då minskar betongstenens möjlighet att avdunsta fukt från plattan/grundmuren/marken. Inget jätteproblem, men om det
18 svar · 3,1k läst
·
Janus82
Janus82: Jag minns att vi i gymnasiet (jag gick Natur-Teknisk linje) testade hållfastheten i en hel del material. Bland annat så testade vi att limma ihop ett par träbitar och edan pressa dem tills de gick sönder. Med helt vanligt trälim så är limfogen starkare än trävirket själv. Limfogen var oskadd och det var istället trävirket strax intill limmet som brast. Det bör alltså inte vara
29 svar · 5,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: Kluven platta såsom i sprucken? Aktivt läckage genom yttertak alltså? Det förklarar det hela isf. Då är vi tillbaka på mitt första svar. :)
7 svar · 1,7k läst
·
davveno1
davveno1: De är ett garage så jag eftersträvar inte perfektion :D
105 svar · 19,2k läst
·
Karligheten
Karligheten: Jag har bara positivt att säga om Pelican! Som redan påpekats är det bra att ta en titt på hur många lånevagnar som finns tillgängliga, kan bli lite tjafs om dem när det är många som ska lasta in/ut samtidigt. Ett annat alternativ som min flyttfirma tipsade mig om (Alfa Moving) är att även de erbjuder magasinering. Typiskt förvarar de då dina saker i en container/låda på
3 svar · 3,4k läst
N
northernlight65: [citat] Det blir liknande för mig 300mm L-kantelement med 200mm EPS isolering samt 100mm betong. Lejer bort gjutningen men resten blir nog eget arbete. Väldigt spännande och planeringen är nästan halva nöjet.
8 svar · 3,0k läst
·
J
JKrister: Ska eventuellt bygga komplementbostadshus i två våningar. Botten blir lägenhet och övre blir garage. Men det förutsätter sluttningstomt annars klarar man inte byggnadshöjden.
12 svar · 3,3k läst
H
HSP: Vid permanent boende så kan det uppstå lite problem. Hyresgäst kan få problem med sin försäkring om lokalen inte är godkänd som bostad. ex vid brand Du kan få problem med din försäkring vid exempel brand om bygglov inte finns för själva bostaden, Kommunen kan ha andra krav på VA taxa Elnätsbolaget kräver egen el-servis. om det är ett fristående hus.
40 svar · 13,2k läst
·
M
Mats: gör som vanligt och tipsar om https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf (sid 16)
5 svar · 6,8k läst
M
Mats: ja och nej ;) jag skulle inte isolera utan att fixa luftspalt men det går att göra inifrån på olika sätt. tex sätta tex 25X43 ribbor i varje fack och sen asfaboard innanför det. (osäker på om pappen bör bort)
1 svar · 4,2k läst
Oldboy
Oldboy: Vad är syftet med att gjuta ny platta? Hur är befintlig grund utförd?
3 svar · 4,3k läst
S
skydiver: Vi använde Jackon Thermomur när vi gjorde suterrängdelen av vårt garage. Ganska bra U-värde, smidiga att jobba med och blev väldigt bra. Du kan läsa lite om det i vår byggtråd här: https://www.byggahus.se/forum/threads/egenbyggt-enplanshus-och-rejaelt-garage.348866/#post-3370592
1 svar · 5,8k läst
S
saiter: Vet inte vad du har av tid och pengar, men kom ihåg: ” Perfect is the enemy of good enugh” Att fixa så det blir bra tar 25% tid. Att fixa lite till så det är perfekt tar 75% tid ytterligare. Du kanske kan rolla på färg i taket. Spänna upp vajrar mellan väggarna att hänga lysrör i. Om du ska sätta upp balkar, glespanel och gips så blir det kanske bättre. Men till ett annat pris. (
13 svar · 5,0k läst
·
C
Crank: Dom har en jättefin uteplats med perfekt kvällssol och jag behöver mer yta. Kan tyvärr inte placera attefallshus någon annanstans.
2 svar · 1,2k läst
T
tobbew: På något sätt lyckades jag skjuta på det här. Jag köpte någon transformator från Kina eller nåt, jag minns inte längre, jag googlade upp något. Men jag tror jag köpte någon mindre, så att det skulle bli 2-3 st totalt. Men jag monterade det aldrig. :) Men det kommer nog. Jag hoppas du hittar en bra lösning som också är prisvärd, och visar oss andra hur det ska gå till. :)
27 svar · 31,0k läst
·
C
cd12: Tacksam För svaret b8q, Flera förkortningar som AFH, VUK, AFK, ADK,YVR, UJ Som Man ser på vissa ritningar. Vad står för dem för. Tacksam på förhand. '
2 svar · 6,0k läst
T
Trollstugorna: Tack snälla du
4 svar · 1,8k läst
Oldboy
Oldboy: Jag skulle nog inte göra ngt förrän en ev renovering av det rummet i källaren vore aktuellt. Börjar du borra så bör du vara beredd på att knacka upp det lösa, eller i värsta fall hela golvet, och gjuta nytt. Det är iaf min erfarenhet att om man börjar rota i ngt så vet man aldrig var det slutar... :rolleyes: Men det är såklart inte fel att åtgärda ngt, bara man är medveten om
3 svar · 1,1k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Den där oarmerade plattan man ställer i botten kommer brytas av, och så är det inte stabilt längre.
10 svar · 3,2k läst
·
J
JStone: Hej - vi ska bygga ett Attefallshus och tänker köpa en byggsats för att bygga själva. Nu är frågan om någon här vet om det lönar sig att köpa de tillägg som de flesta tillverkare erbjuder, som t ex isolering (det ska fungera som "sovhus" och vi vill att det ska vara bra isolerat så att vi kan använda det året om), takplåt (vi kör det enkelt tänkte vi!), hängrännor etc? Eller
0 svar · 1,2k läst
T
Tokerydan: [citat] fint. Jag fick betala 15 för två. Men då får jag försöka montera dom själv
62 svar · 26,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.