C
crazytok: [citat] Ser snygg ut, den där vill jag kopiera rakt av! :) Har du fler bilder och byggbeskrivningar? Kanske rentav en tråd här på byggahus? :)
19 svar · 45,5k läst
·
ralvejd
ralvejd: Testar att lägga en kraft på taket. 200kN per takhalva (7*9m * 3,1kN/m2 = 195,3kN) kanske tänker fel här? Ingen aning vad jag gör så det blir lite hit and miss :) [bild]
6 svar · 4,5k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Jo, OSB ger en viss fördröjning. Det kallas "additionsmetoden" när man beräknar hur mycket fördröjning av brand som materialen ger. Det finns dock vissa kombinationer som kan ge mer eller mindre effekt av skydd mot spridning så det enklaste är att ta en beprövad och given konstruktion. Det kan ex vara så att olika tjock isolering/typ, panel, OSB, gips mm ger IE60 utan att det
57 svar · 16,1k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Ta en titt på andra leverantörers manualer. Vi gick igenom en del olika och det skiljer sig lite men i princip fungerar alla likadant. När vi satte upp 2 var det lite olika modeller. När vi satt upp den ena var den andra väldigt simpel att skruva upp. Det enda svåra egentligen är att ha något bra ställe i tak och vägg att fästa i. Har man reglar i taket kan man ju ge sig fan
7 svar · 3,4k läst
M
Marcusns: Borde vara möjligt! En granne som gjort detta under sommaren, med nya takstolar och ny fasad dvs.
2 svar · 9,0k läst
·
M
Marcusns: Kolla byggbeskrivningar om de har något. Sen skulle jag rekommendera att du använder dig av en Revit testversion om du skall rita själv.
4 svar · 7,2k läst
B
Beretic: Tack! (y):D
6 svar · 2,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Börja med att sticka hål på plasten så att vattnet som står på plasten rinner bort. Riv sedan så mycket innertaksgips som möjligt, Töm plasten på fler ställen där det behövs. Riv ner plasten å isoleringen. Gör en första koll på om något trä är skadat. Låt torka länge (månad(er)). Kolla igen om något trä är skadat. När allt innertak å isolering är rivet så kan det gå
11 svar · 3,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: Om man misstänker att plattan kommer att bli för fuktig med ngt ovangolv, såsom t ex parkett, rekommenderas platonmatta eller byggplast eller annan fuktspärr direkt ovanpå betongen. Dock måste betongytan rengöras minutiöst så att inga organiska partiklar finns under ångspärren, vilket skulle kunna ge upphov till mögel mm. Man får då se upp så att inte fukten kan gå upp i
15 svar · 18,2k läst
·
S
Svampe: Vad jag har läst så gäller detta endast komplementbostadshus och inte komplementbyggnad, men det kanske är komplementbostadshus du ska bygga? Sen har jag även läst någonstans om att det endast är en attefallsbyggnad man får göra och att de som redan har byggt därmed inte kan ta del av dessa extra kvm. Så jag är tveksam till om det går att söka ändring av attefallslov i efterhand,
3 svar · 3,3k läst
Sturmtiger
Sturmtiger: Ja uppförde en dubbelcarport, med plats för husvagn, å upp till 3 bilar. Till det byggde jag en snickeri /förråd. Carpoerten restes med plintar, med grund makadam i ena delen å plattor i andra delen. Förrådet / sicken har jag trä golv till men givetvis har den plintar i vägarna. En rätt rymlig byggnad nära på 100m2. Har tänkt att det kan i framtiden byggas om till ett garage, med
4 svar · 2,1k läst
JenHol77
JenHol77: [citat] Hej! Friskluftsventil finns och uppvärmning till ca 8 -10 grader under vinter
2 svar · 5,7k läst
F
FanPålsson: [citat] Tack bästa du! Ska genast kolla
6 svar · 4,5k läst
L
Lenza: Det är en fördel om man får bort organiskt material under friggeboden, då det drar gärna till sig fukt och ohyra. Men att gräva sig ner är inget krav, det räcker gott att plana ut några kubikmeter 0-20 stenkross, det blir stadigt utan att behöva padda. Lecablock är bra att ha som plintar, då kan man lägga emellan om någon brädlapp om boden behöver justeras efter några år, det
1 svar · 4,5k läst
B
Beppo: Jag skulle säga att det beror på vad för användningsområde garaget skall ha. Är det ett rent parkeringsgarage så skulle jag säga att det fungerar. Längden är inget större problem som du skriver även om det kan bli lite tight med träningsutrustning framför. Men som sagt, som parkeringsgarage fungerar det. Skall det vara mer än så så tänker jag att man vill ha minst 70cm port till
7 svar · 3,5k läst
·
S
Ställmästarn: Nej, lite mindre, kanske!
7 svar · 19,0k läst
·
P
pwahlund: Tycker att Byggstommars Friggebod Funkis 15m2 har bra mått förutom virkesmåtten. Tänkte skala upp den till lite tjockare golv och väggar. Finns det nån som har en mer detaljerad ritning på den? Gissar att man får med en sån om man köper en stomme av dom.
0 svar · 4,1k läst
O
Ozzman: [citat] Missade att nämna det. Garaget angränsar även till tvättstugan. Med småbarn hemma så går tvättmaskin/torktumlare/torkskåp hela tiden. Blir nog en hel del värme från tvättstugan som sprids vidare till garaget...
21 svar · 7,3k läst
·
T
Tokerydan: [citat] kul att följa ditt bygge, även om det var några år sedan nu. tyvärr så funkar inte bilderna, vad kan det bero på tro?
300 svar · 154,3k läst
·
S
saiter: Det beror på vad du ska använda för virke i taket, hur det ska konstrueras och var du bor. (Snözon) //AA
1 svar · 785 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Sex åt båda hållen. Tar dock inget ansvar för hur rätt mätningen är.
2 svar · 645 läst
M_CC
M_CC: Jag tror det är enklast att ta ner allt faktiskt.
2 svar · 1,1k läst
useless
useless: Det löser man med några spännband och brädor. [bild]
10 svar · 20,2k läst
·
Daggen84
Daggen84: Jag byggde ett garage på 30m2 för något år sedan och gjorde som du säger, inluft nere och utlyft högt på motsatt sida. Satte en Fresh Intellivent fläkt på utluften och tycker det är riktigt trevligt klimat i garaget. Jag tvättar aldrig bilen i garaget. MVH Daggen
2 svar · 4,8k läst
Vulcan61
Vulcan61: [citat] Yes bygghemma ha dom för 149 nu.
12 svar · 9,8k läst
·
S
Sweedbanana: Jag är ingen expert på området, delger bara det jag hittat hittills som jag bedömt som trovärdigt och logiskt.
15 svar · 12,0k läst
S
saiter: Ja det blir vassa små ”halvmånar”. Lägg en plast under så du kan städa upp på ett enkelt sätt. Eller lägg över grus / jord sen. //AA
10 svar · 4,1k läst
O
Olaf3: Gasolkamin som tillskott för att få upp temperaturen, sen kan du ju ha infra eller nåt annat på el när ni är där
7 svar · 5,4k läst
R
Robert-san01: [citat] Sitter hus och garage ihop har du garanterat krav på både skydd mot spridning mot ditt hus och troligen en brandcell mot grannen.
6 svar · 3,4k läst
Cheesen
Cheesen: Våra obehandlade portar kostade 8000:- styck och håller bra mycket högre kvalité....
3 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.